Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od roku 2010 budou auta po nehodě sama volat záchranáře

  19:49aktualizováno  19:49
Zřejmě od roku 2010 budou muset být všechna nová auta vybavena automatickým systémem, který v případě nehody přivolá záchranáře. Řekl dnes mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ilustrační foto | foto: HZS Plzeňského kraje

Systém budou do vozidel montovat výrobci, po kterých to požaduje Evropské komise. Termín však dosud není jistý, EK ho již několikrát změnila.

Palubní jednotka, tzv. OBU, se bude podobat té, kterou nyní používají kamiony k platbě mýtného. Jak odhadl Hanzelka, její cena bude zhruba 150 eur (4200 korun).

Při nehodě by jednotka sama měla vytočit číslo 112 a přivolat záchranáře. Jednotka se aktivuje zřejmě na základě vystřelení airbagu. Na místo nehody záchranáře přivede globální navigační systém GPS.

Podle ředitele odboru strategie MD Martina Pichla bude systém stejný ve všech členských státech EU.

"Systém oznámí nehodu, i pokud je posádka v bezvědomí nebo posádka mluví jazykem, kterému by záchranáři nerozuměli," řekl Pichl. Dodal, že se uvažuje i o manuální aktivaci, což by využili například řidiči, kteří k havárii přijedou.

Na výrobu automobilů se záchranným systémem se připravují i evropské automobilky, které již dříve podepsaly memorandum, kde záchranné systémy podporují.

"My na vývoji systému pracujeme, ale čekáme na upřesnění pravidel ze strany EU a z toho se odvodí všechny ostatní věci, kde to bude, jak to bude, kolik to bude stát, atd.," řekl mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf. Podle něj se dá nyní těžko odhadovat, zda zařízení zdraží nové vozy.

Záchranný systém bude provozovat telefonní operátor Telefónica O2, který vyhrál výběrové řízení na zpracování projektu. Telefónica se také stará od roku 2004 o samotnou SOS linku 112.

Podle Vladimíra Velechovského z Telefóniky budou moci řidiči použít do OBU jednotky SIM kartu od libovolného mobilního operátora.

"My máme koncové zařízení, které přijímá linku 112 a od roku 2010 bude přijímat ještě i eCall, ať už to bude ze sítě T-Mobile, O2 nebo Vodafone," řekl Velechovský. Použití záchranného tlačítka bude stejně jako v případě volání na linku 112 pro řidiče zdarma.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Caddy 1.9 č.67.
Volkswagen Caddy 1.9 č.67.

r.v. 2002, naj. 262 000 km, diesel
69 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.