Od velocipedu k yetimu, aneb jaká je budoucnost Škody

  10:17
Téměř každý druhý nově prodaný osobní vůz v České republice je výrobkem firmy Škoda Auto. Skoro každé druhé auto, které lze spatřit v ulicích Prahy stejně jako na nejzapadlejší vesnické cestě, nese značku Škoda. Desítky let měla tato značka na domácím trhu výsadní postavení. A má ho kupodivu i dnes, kdy si už lze koupit prakticky jakýkoli vůz.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Když se pánové Václav Klement, knihkupec, a Václav Laurin, mechanik, oba třicátníci v plné síle, pustili v polovině 90. let 19. století do stavby prvních velocipedů, sotva mysleli na to, jak ve světě proslavit tehdy poměrně nevýznamné provinční městečko.

Od soukromníků ke gigantu
"Klement byl velmi energický, až impulzivně rtuťnatý podnikavec," vysvětluje znalec historie mladoboleslavské automobilky Jan Králík. "Laurin zase byl až chorobně skromný, nesmírně nadaný a precizní mechanik. Najali si v boleslavském domě U Hejtmánků nevelkou dílnu za účelem zhotovování velocipedů, vše pod velením Klementa."

 

Dnes je mladoboleslavská automobilka, kterou v pětadvacátém roce minulého století chytře prodal Klement strojírenskému gigantu Škoda, přirovnávána k Detroitu střední a východní Evropy. Do letošního otevření kolínská automobilka TPCA měla sama největší podíl na tom, že automobilový průmysl je tahounem ekonomiky České republiky.

Zatím atraktivní studie
V Česku je oficiálně evidováno přes 3,8 milionu osobních automobilů, z toho 1,8 milionu je škodovek. Ale každého stejně jako suchá čísla nebo ještě víc zajímají auta, která v této statistice dosud nejsou - automobilové novinky.

I v tomto směru se zdá, že Škodovka nabírá nový dech. Po víceméně konzervativních modelech Octavia, Fabia a Superb se chystá dát boleslavské značce nový rozměr vůz Roomster. Ale abychom kmenovým modelům značky nekřivdili - měly rozhodující význam v tom, že firmu převedly elegantně z období romantického socialistického plánování do světa současné tvrdé konkurence. A zdá se, že ani nový yeti by nemusel zůstat jen atraktivní studií pro autosalony.

Detlef Wittig, současný šéf automobilky, to v nedávném rozhovoru pro časopis Automobil Revue přiznává: "Škoda věčně nemůže následovat jiné. Chceme značce vtisknout jiný image, posunout ji o další krok vpřed." To je pro Mladou Boleslav velmi významné, je to jasný náznak mnohem otevřenější ruky koncernu při vývoji nových modelů.

Frankfurt 2003: roomster
Roomster, vůz prvně představený v září roku 2003 na autosalonu ve Frankfurtu, už se chystá do sériové výroby. "Ani zrcátko," odpovídá lakonicky na naši žádost o vyfotografování roomsteru v současné podobě Vladimír Šulc, šéf komunikace Škoda Auto.

***

ČTĚTE:  Škoda má jasno: roomster vyjede do roka

*** 

Jinými slovy tak jasně dává najevo, že roomster již existuje ve své definitivní podobě, která se jistě od výstavního modelu bude poněkud lišit. Ale právě proto je jeho tvář tajemstvím, jak už to u skutečných produkčních modelů bývá, když se v ně promění z experimentálních studií.

Ženeva 2005: yeti
Poslední novinka, studie Yeti, je momentálně ve stejném stadiu, jako byl roomster v zimě roku 2003. Koncernoví stratégové přepečlivě sondují, jak veřejnost i odborníci tento koncept přijímají, jaké na něj jsou reakce. A protože jsou vesměs příznivé, lze očekávat, že i yeti se může dočkat osudu roomsteru - tedy že po nezbytném konstrukčním dotažení se tato zatím jen zhmotněná myšlenka může objevit ve výrobě. Solidní předpoklady pro to má.

***

ČTĚTE: Škoda se chystá na výrobu Yetiho

"Reakce jsou až příliš dobré na to, abychom ho nevyráběli," řekl na brněnském autosalonu šéf Škody Detlef Wittig. Škoda ještě čeká na definitivní souhlas z Německa z mateřského koncernu Volkswagen ...VÍCE

***

Ostatně jistě ne nadarmo yetimu přiznává v posledním květnovém vydání britského magazínu Auto Express redaktor James Foxall přímo punc "hvězdy letošní škodovácké expozice". A dodává k podpoře úvahy o budoucnosti yetiho: "Malý vůz třídy SUV poskytuje předobraz, kterého se v budoucnu bude držet transformovaný český výrobce aut."

Messner by se divil, Škodovka množí Yetiho!

Originálního modrého zná celý motoristický svět. Jako jedinému mu jdou otevírat dveře a už prošel dokonce několika testy ...VÍCE
Jaká je novinka?
Yeti zaujme již na první pohled atraktivním vzhledem a k tomu je plný zajímavých - větších či menších - nápadů. Příkladem je podoba zadních pátých dveří s vodorovným dělením na dva díly, přičemž spodní může posloužit jako sedačka či stolek na piknik.

***

ČTĚTE: Škoda Yeti v testu britského automagazínu

***

Zcela originální pak je jediný vodorovně se v lištách posouvající stírač čelního skla. Ovšem nelze opomenout, že jedna věc je technický nápad jako stvořený pro oslňování diváků na autosalonu a druhá funkčně spolehlivé provedení. Yetiho nelze dnes už brát jen jako čistou sochu bez funkčního základu. Už jen délkou vozu okolo čtyř metrů se hlásí k příbuznosti s budoucí fabií.

To je v tuto chvíli asi také jediná jistota: právě s fabií další generace by měl yeti v případě výroby společné jak podvozkové díly, tak i pohonné jednotky a převodovky.

***

ČTĚTE: Nová Škoda Yeti: Pouhá studie, nebo budoucnost roomsteru?

***

Magazín Auto Express si dokonce troufá odhadnout s odvoláním na nejmenované zdroje ze Škodovky, že vše směřuje k tomu, aby yeti dostal zelenou do výroby za dva roky.

Uvidíme, rozhodně se zdá, že napříště se vedle vozů klasických, jako jsou fabie a octavie, dočkáme z Mladé Boleslavi i automobilových bonbonků. Kabrio Felicia ve své unikátnosti se tak po čtyřiceti letech nejspíš dočká následovníků.

Britský motoristický časopis AutoExpress jako první na světě přinesl ukázku, jak by mohla vypadat nová generace Škody Fabia, nejprodávanějšího auta v Česku. Nové auto, na kterém Škoda teprve pracuje, by se mělo ukázat světu nejdříve za rok, možná za dva ... VÍCE

Václav Klement (vlevo) a Václav Laurin - dva muži, jejichž jména jsou spojena se zavedením výroby aut v Mladé Boleslavi, odstartovali původně montáží jízdních kol

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...