Od velocipedu k yetimu, aneb jaká je budoucnost Škody

  • 43
Téměř každý druhý nově prodaný osobní vůz v České republice je výrobkem firmy Škoda Auto. Skoro každé druhé auto, které lze spatřit v ulicích Prahy stejně jako na nejzapadlejší vesnické cestě, nese značku Škoda. Desítky let měla tato značka na domácím trhu výsadní postavení. A má ho kupodivu i dnes, kdy si už lze koupit prakticky jakýkoli vůz.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Když se pánové Václav Klement, knihkupec, a Václav Laurin, mechanik, oba třicátníci v plné síle, pustili v polovině 90. let 19. století do stavby prvních velocipedů, sotva mysleli na to, jak ve světě proslavit tehdy poměrně nevýznamné provinční městečko.

Od soukromníků ke gigantu
"Klement byl velmi energický, až impulzivně rtuťnatý podnikavec," vysvětluje znalec historie mladoboleslavské automobilky Jan Králík. "Laurin zase byl až chorobně skromný, nesmírně nadaný a precizní mechanik. Najali si v boleslavském domě U Hejtmánků nevelkou dílnu za účelem zhotovování velocipedů, vše pod velením Klementa."

 

Dnes je mladoboleslavská automobilka, kterou v pětadvacátém roce minulého století chytře prodal Klement strojírenskému gigantu Škoda, přirovnávána k Detroitu střední a východní Evropy. Do letošního otevření kolínská automobilka TPCA měla sama největší podíl na tom, že automobilový průmysl je tahounem ekonomiky České republiky.

Zatím atraktivní studie
V Česku je oficiálně evidováno přes 3,8 milionu osobních automobilů, z toho 1,8 milionu je škodovek. Ale každého stejně jako suchá čísla nebo ještě víc zajímají auta, která v této statistice dosud nejsou - automobilové novinky.

I v tomto směru se zdá, že Škodovka nabírá nový dech. Po víceméně konzervativních modelech Octavia, Fabia a Superb se chystá dát boleslavské značce nový rozměr vůz Roomster. Ale abychom kmenovým modelům značky nekřivdili - měly rozhodující význam v tom, že firmu převedly elegantně z období romantického socialistického plánování do světa současné tvrdé konkurence. A zdá se, že ani nový yeti by nemusel zůstat jen atraktivní studií pro autosalony.

Detlef Wittig, současný šéf automobilky, to v nedávném rozhovoru pro časopis Automobil Revue přiznává: "Škoda věčně nemůže následovat jiné. Chceme značce vtisknout jiný image, posunout ji o další krok vpřed." To je pro Mladou Boleslav velmi významné, je to jasný náznak mnohem otevřenější ruky koncernu při vývoji nových modelů.

Frankfurt 2003: roomster
Roomster, vůz prvně představený v září roku 2003 na autosalonu ve Frankfurtu, už se chystá do sériové výroby. "Ani zrcátko," odpovídá lakonicky na naši žádost o vyfotografování roomsteru v současné podobě Vladimír Šulc, šéf komunikace Škoda Auto.

***

ČTĚTE:  Škoda má jasno: roomster vyjede do roka

*** 

Jinými slovy tak jasně dává najevo, že roomster již existuje ve své definitivní podobě, která se jistě od výstavního modelu bude poněkud lišit. Ale právě proto je jeho tvář tajemstvím, jak už to u skutečných produkčních modelů bývá, když se v ně promění z experimentálních studií.

Ženeva 2005: yeti
Poslední novinka, studie Yeti, je momentálně ve stejném stadiu, jako byl roomster v zimě roku 2003. Koncernoví stratégové přepečlivě sondují, jak veřejnost i odborníci tento koncept přijímají, jaké na něj jsou reakce. A protože jsou vesměs příznivé, lze očekávat, že i yeti se může dočkat osudu roomsteru - tedy že po nezbytném konstrukčním dotažení se tato zatím jen zhmotněná myšlenka může objevit ve výrobě. Solidní předpoklady pro to má.

***

ČTĚTE: Škoda se chystá na výrobu Yetiho

"Reakce jsou až příliš dobré na to, abychom ho nevyráběli," řekl na brněnském autosalonu šéf Škody Detlef Wittig. Škoda ještě čeká na definitivní souhlas z Německa z mateřského koncernu Volkswagen ...VÍCE

***

Ostatně jistě ne nadarmo yetimu přiznává v posledním květnovém vydání britského magazínu Auto Express redaktor James Foxall přímo punc "hvězdy letošní škodovácké expozice". A dodává k podpoře úvahy o budoucnosti yetiho: "Malý vůz třídy SUV poskytuje předobraz, kterého se v budoucnu bude držet transformovaný český výrobce aut."

Messner by se divil, Škodovka množí Yetiho!

Originálního modrého zná celý motoristický svět. Jako jedinému mu jdou otevírat dveře a už prošel dokonce několika testy ...VÍCE
Jaká je novinka?
Yeti zaujme již na první pohled atraktivním vzhledem a k tomu je plný zajímavých - větších či menších - nápadů. Příkladem je podoba zadních pátých dveří s vodorovným dělením na dva díly, přičemž spodní může posloužit jako sedačka či stolek na piknik.

***

ČTĚTE: Škoda Yeti v testu britského automagazínu

***

Zcela originální pak je jediný vodorovně se v lištách posouvající stírač čelního skla. Ovšem nelze opomenout, že jedna věc je technický nápad jako stvořený pro oslňování diváků na autosalonu a druhá funkčně spolehlivé provedení. Yetiho nelze dnes už brát jen jako čistou sochu bez funkčního základu. Už jen délkou vozu okolo čtyř metrů se hlásí k příbuznosti s budoucí fabií.

To je v tuto chvíli asi také jediná jistota: právě s fabií další generace by měl yeti v případě výroby společné jak podvozkové díly, tak i pohonné jednotky a převodovky.

***

ČTĚTE: Nová Škoda Yeti: Pouhá studie, nebo budoucnost roomsteru?

***

Magazín Auto Express si dokonce troufá odhadnout s odvoláním na nejmenované zdroje ze Škodovky, že vše směřuje k tomu, aby yeti dostal zelenou do výroby za dva roky.

Uvidíme, rozhodně se zdá, že napříště se vedle vozů klasických, jako jsou fabie a octavie, dočkáme z Mladé Boleslavi i automobilových bonbonků. Kabrio Felicia ve své unikátnosti se tak po čtyřiceti letech nejspíš dočká následovníků.

Britský motoristický časopis AutoExpress jako první na světě přinesl ukázku, jak by mohla vypadat nová generace Škody Fabia, nejprodávanějšího auta v Česku. Nové auto, na kterém Škoda teprve pracuje, by se mělo ukázat světu nejdříve za rok, možná za dva ... VÍCE

Václav Klement (vlevo) a Václav Laurin - dva muži, jejichž jména jsou spojena se zavedením výroby aut v Mladé Boleslavi, odstartovali původně montáží jízdních kol