Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Je staré, ale nevzdám se ho. I když má málo oranžový blinkr

aktualizováno 
Miluji naše auto. Je to dělník. Jedenáctiletý pracant, který bez řečí převeze šest padesátikilových pytlů krmení pro domácí havěť, a i když si po naložení trošku přidřepne, na jeho výkonu to není poznat.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Na začátku to s ním ovšem bylo napínavé. Když jsme si automobil pořídili, měl rok a najeto dvacet tisíc kilometrů. Jeli jsme pro něj přímo do továrny. Sedl jsem za volant zánovního kombíku a těšil se, jak předvede více než jeho o deset koňských sil slabší předchůdce. Vydal jsem se po dálnici ku Praze. Něco mi připadalo divné. Netáhlo to. Jak se ručička tachometru líně šinula k povolené stotřicítce, dostavilo se zklamání: Vybrali jsme špatně!

Došoural jsem se domů a zavolal do fabriky, že něco není v pořádku. „Tak to zítra ráno přivezte, podíváme se na to,“ řekl pán a navodil mi náladu opatrného optimismu. Druhý den ráno jsme dorazili do továrního servisu. Uběhlo jen pět minut a technik povídá: „Je to hotové.“ „Co tomu bylo?“ ptám se. „Nic, jenom vypadla hadice od turba.“ Poděkoval jsem, nastartoval a zamířil k dálnici. Tam jsem na to šlápl. Když sepnulo turbodmychadlo, cítil jsem, jak mě akcelerační síla zamačkává do sedačky. Ono to táhlo. A jak!

Od tohoto okamžiku úlevy uběhlo deset let. Náš jedenáctiletý dělník má najeto 220 tisíc. Od začátku se držím rady kamaráda automechanika, abych pravidelně podstupoval doporučené zásahy. Něco to stojí, ale jsem přesvědčen, že se to vyplatí. Chci, aby náš dělník vydržel co nejdéle, třeba ještě patnáct let, tři sta tisíc kilometrů. Nechci nové auto. Četl jsem v jednom průzkumu, že běžné automobily ztrácejí zhruba deset procent ceny ročně po dobu prvních pěti let (více čtěte zde). Proč tedy utrácet za něco, co bude mít okamžitě nižší hodnotu?

Může se hodit

Automodul.cz přináší každý den nové nabídky vozů k prodeji.

Ovšem ten hlavní důvod, proč doufám v nesmrtelnost našeho vozu, je jeho pohonná jednotka. Má totiž pod kapotou motor, který se od roku 2010 nevyrábí. Že prý moc kouřil, a tak se nevešel do nové ekologické normy. Jako laik nevím, jestli skutečně moc kouří, ale jako pravidelný klient tohoto motoru vím jedno jistě: poměr spotřeba/výkon je fantastický. Ano, riskuji, že mě s ním časem nepustí do města, protože to bude až moc starý náruživý kuřák. Ale to mi nevadí.

Hlavně ho chci udržet v takové kondici, aby mi každé dva roky dali technickou. Čerstvá zkušenost ovšem naznačuje, že to bude čím dál těžší. Od letošního ledna jsou Stanice technické kontroly pod větší kontrolou než v minulosti. Aby se předešlo korupcí zavánějícím podvodům, kdy auto dostalo technickou, aniž na stanici vůbec přijelo. Minulý týden mi volal kamarád automechanik, u kterého byl náš vůz na údržbě, a povídá: „Mám špatnou zprávu. Auto nedostalo technickou.“ Důvody uvedli na STK dva. Zaprvé: pravý přední ukazatel směru blikal málo oranžově. Za těch jedenáct let se lehce oloupala oranžová barva ze žárovky ve směrovce. Dobrá, uznávám, je to chyba. Ale nedat kvůli tomu technickou? A druhý důvod k jejímu neudělení: poškozený zadní nárazník. Před lety jsem při couvání o něco zavadil a vytvořil v prostředku nárazníku dvoucentimetrovou prasklinku. Ne díru s ostrými rohy, vypadalo to spíš, jako když na houbách zachytnete rukávem o větvičku a lehce si natrhnete košili.

Automechanik vyměnil žárovku, zaletoval nárazník a druhý den auto prošlo. Žádné poučení z toho neplyne, pouze se zjevilo hořké poznání. Chvályhodné zpřísnění dozoru nad STK přineslo negativní efekt, který odnesou i řidiči nepodvodníci: přehnanou pečlivost, kdy jsou techničtí kontroloři papežštější než papež.

Autoři:


Témata: dálnice, podvod




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.