Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

David Kalaš
velikost textu:
vydáno 26.1.2018 9:00
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Ptejte se experta Davida Kalaše.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. ledna 2018 do 11:45

OTÁZKA: Dobrý den pane Kalaši, před 30 lety v České republice vyráběla firma Barum tzv. celoroční pneumatiky se vzorkem OR 6. Věřte tomu, že z vlastní zkušenosti ví, že tyto pneumatiky se dali používat i v zimním období na sněhu bez vážnějších problémů. Proto si myslí, že odborníci z firmy Michelin mají v podstatě pravdu a výrobci se snaží nás přesvědčovat, že v zimně jedině zimní vzorek. Stejně tak je diskutabilní i minimální hloubka zimní pneumatiky 4 mm. Z vlastní zkušenosti vím, že bezpečně se dá jet i na vzorku 2-3mm při sněhové pokrývce na silnici 5 cm.. Co vy na to? Mirek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, před 30 lety byly nároky na pneumatiky výrazně nižší než v dnešní době. Vozidla byla lehčí, nápravy méně zatěžovaly pneumatiky, jezdilo se výrazně pomaleji, byl menší provoz atd. Dalším rozdílem je "dá jet" a "dá jet" s dostatečnou bezpečnostní rezervou, kterou můžete využít v krizových situacích. Společnost Bridgestone vyrábí též celoroční pneumatiky A001 na velmi vysoké úrovni kvality (v letošním roce představíme dokonce novinku v této oblasti), zde je pouze odlišný přístup k trhům. Nechceme přesvědčovat zákazníka o produktu, který pro něj není nejvhodnější, pokud má však jiný názor, v nákupu celoročních pneumatik určitě bránit nebudeme. 26.1.2018 17:58
OTÁZKA: Jezdím každý den do práce 5 km tam a 5 zpět, roční nájezd do 5 tisíc km, jaké gumy obout, protože předchozí sady zimní a letní jsem za 12 let nesjel(měly 5-6 mm), ikdyž zimní byly na sněhu nepoužitelné, ale ty dva dny v roce na sněhu se dalo přežít? Jan
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, ve Vašem případě než jezdit na dvou 12 let starých sadách bych zvolil variantu celoročních pneumatik do 6 let stáří. 26.1.2018 17:58
OTÁZKA: Dobry den, jsou 4mm minimum na zimnich pneumatikach jiz prezitek? Okolni staty s Alpami maji v zakonu mene. Dekuji Honza
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, některé evropské státy mají otevřenější legislativu vůči svým občanům (např. ve Švýcarsku nemusíte používat v zimě zimní pneu ani v Alpách, ale pokud způsobíte nehodu musíte nést plné následky), jestli je ČR připravena předat více pravomoci svým občanům nejsem schopen posoudit. Z mého pohledu je hranice 4 mm správná, ale určitá míra tolerance by mohla být přípustná. 26.1.2018 17:59
OTÁZKA: Dobrý den, začnu otázkou, ale uvedu svůj případ - díky za odpověď. Je opravdu potřeba mít zimní gumy na ježdění v Praze a okolí? Mám letní Michelin Energy na další léto a teď dojíždím zimáky, které by po téhle zimně už budou muset k likvidaci - bude už ojeté na hraně zákona. Mám si nechat jen letní gumy nebo po jejich sjetí zakoupit celoroční, klidně Michelin apod., jak se výrobci staví k bezpečnému ježdění v zimě ve velkoměstech podle obutí aut v zimě? Jaké jsou hlavní důvody podle posledních výzkumů výrobců pro to mít zvlášť sadu na léto a zimu? Resp. důvody pro celoroční typu crossclimate? Moc díky, pěkný den. Martin
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, osobně doporučuji v našich končinách používání kombinace letních a zimních pneumatik. Určitě existují situace kdy legislativně i z pohledu bezpečnosti je možné vyjet v zimě na letních pneumatikách. Ale toto omezení samo o sobě způsobuje bezpečnostní riziko, jelikož pokud budete nutně potřebovat vyjet svým vozem v situaci, kdy letní pneumatiky rozhodně vhodné nebudou, budete se muset rozhodnout, zdai půjdete do bezpečnostního rizika, nebo nebudete moci použít své vozidlo v důležitou chvíli. Proto bych ve vašem případě spíše volil celoroční, než letní, ale musíte počítat i s omezeními které to s sebou nese, jelikož se celoroční pneumatika nevyrovná letní pneu v létě a zimní pneu v zimě. Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň (Belgie, Francie, Velká Británie). Celoroční pneumatiky se stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy, někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělení o zbytku trhu. Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů, sdílení aut apod. Kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je jestli tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik, z mého pohledu je spíše třeba maximalizovat bezpečnost a tedy používat zimních a letních pneumatik v našich povětrnostních podmínkách. 26.1.2018 18:00
OTÁZKA: Dobrý den, pane Kaleši, jako prodejce co dělá i použité, nejen nové, pořád bojuji se stářím pneumatik, respektive lidem musíme po každoročním vydáním článku v bulvárních médiích vysvětlovat, že 4 roky stará dobře skladovaná pneumatika není stará pneumatika. Ostatně Bridgestone před několika lety (cca 7 let pokud se nepletu?) poslal oběžník, ve kterém informoval prodejce, že nikdy nelze přesně říct, kdy pneumatika zestárne. Stojíte si za tím jako firma pořád? Mimochodem, plánujete u mnou oblíbených Firestonek nový letní model? S pozdravem, Jaroslav
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, jak jsem již dnes odpovídal, nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová (a další dva roky bude v provozu bez problémů plnit svou funkci), ale jelikož nejsme schopni ovlivnit způsob skladování pneumatik mimo náš centrální sklad, tak držíme záruku na našich pneumatikách 5 let. Na skladu se drží pneumatiky do stáří 2 let, aby měl prodejce minimálně rok na prodej pneumatiky a zákazník měl zaručenou záruku 2 let. S oběžníkem stále souhlasím (pomáhal jsem s jeho přípravou), pokud bude pneumatika správně skladována, vydrží daleko déle než se objevuje v médiích, stěžejní je pak prokázání koncovému uživateli, že zrovna ta jeho pneumatika byla správně skladována. 26.1.2018 18:03
OTÁZKA: Jaký je Váš názor na pneumatiky Nokia Hakapelita? Jsou vhodné do našich podmínek? Franta
David Kalaš David Kalaš: Nemohu se vyjadřovat o konkurenčních pneumatikách. Pokud se nepletu, tak tyto pneumatiky patří do kategorie Studless, popřípadě Studded. Tyto pneumatiky jsou pak určeny do severských podmínek (náročné zimní podmínky) a nastaveny jsou na sníh a led. Kdežto pneumatiky, které se u nás běžně používají, patří do kategorie zimních lamelových pneumatik (i výše zmíněné zimní pneu jsou vybaveny lamelami) a nastaveny jsou na vodu a sníh. Tzn. každá kategorie zimních pneumatik je vhodná pro jiné prostředí. Všeobecně se dá říci, že pro naše podmínky nejsou vhodné pneumatiky studless a studded, ale jsou výjimky, kde budou vhodnější než lamelové. Na našem trhu nabízíme i tyto "speciálky" (DM-V2, WS80, W995), ale je třeba počítat se specifickým chováním na suchu a vodě, které je pak vykompenzováno na ledu a sněhu (použití pro závody na sněhu, pro horskou službu atd.), a proto nejsou zcela běžným prodejním artiklem. 26.1.2018 18:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to ve skutečnosti s tím, že se letní pneumatiky údajně chovají lépe na promrzlé suché vozovce. Jsou nějaké relevantní testy brzdné dráhy atd. třeba při teplotách mírně pod 0? Premysl Kyselak
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, letní pneumatiky se v zimních podmínkách netestují, takže přesná data k dispozici bohužel nejsou. V situaci o jaké píšete bude mít největší vliv na brzdnou dráhu teplota vozovky spíše než venkovní teplota. Další prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik samotných atd. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu (má tužší dezénové bloky, které se tolik nedeformují při razantním brzdění). Avšak v zimním období momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky je tak málo (a mohou se velice rychle měnit, např. slunce se schová za mraky na dostatečně dlouhou dobu aby vozovka výrazně prochladla, nečistoty na vozovce, se kterými se zimní pneumatika díky lamelování lépe vypořádá), že rozhodně doporučuji používání zimních pneumatik. 26.1.2018 18:05
OTÁZKA: Dobry den.Pred 7 lety jsem kupoval novy Peugeot 508SW.K autu jsem dostal nove zimni gumy Nokian.Ziji v zahranici,v zimnim obdobi moc nejezdim.V soucasnosti mam na techto zimnich gumach stale vzorek 5-6mm.Ale gumy jsou tedy letos 7 let stare.Mam je tedy vyhodit a zakoupit nove,jen kvuli jejich stari?Pneu vypadaji stale skoro jako nove a nezda se,ze by starim tzv.ztvrdly.Pres leto skladovany v suche garazi.Dekuji za odpoved. Karel
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, skladování pneumatik výrazně ovlivňuje jejich životnost. Pneumatiky je nutné skladovat na suchém místě, mimo působení UV záření (denní světlo), ozónu (např. v blízkosti elektromotorů), nejlépe v teplotách od 5 do 20 stupňů (vysoké teploty urychlují proces stárnutí, nízké teploty zvyšují riziko mechanického poškození při manipulaci), jiným způsobem se uchovávají nazuté a samostatné pneumatiky. Dále pak je rozdíl ve skladování nových pneumatik a pneumatik, které byly již použity. U použitých pneumatik (pneumatiky, u kterých došlo k několika provozním cyklům - zahřátí, jízda se zahřátými pneumatikami a následné shladnutí je jeden provozní cyklus) je možná doba skladování výrazně zkrácena oproti novým nepoužitým pneumatikám. Pneumatiky, které byly používány již před sedmi lety nebudou mít rozhodně vlastnosti jako pneumatiky nové, k jak velké degradaci vlastností došlo je zde otázkou, ale nedoporučoval bych jejich další použití a raději bych zakoupil pneumatiky nové. Pokud si se svými pneumatikami nejste jistí (všeobecně) obraťte se na kvalitní pneuservis ve vašem okolí, ten by měl být schopen poradit v takovýchto situacích. 26.1.2018 18:06
OTÁZKA: Teď, když se provalila kauza pneugate, myslíte si, že by měli výrobci pneu nebo stát začít odškodňovat zákazníky, kteří si v dobré víře koupili zimní pneumatiky a poté se jich při hloubce vzorku 4 mm zase zbavili, za zbytečnou investici do něčeho co nepotřebovali a co nevykazovalo slibované nebezpečí? Karel Horák
David Kalaš David Kalaš: Toto prohlášení se týká pouze jedné společnosti. Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, např. v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2mm oproti 4mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období, kdy se na silnicích drží větší množství vody. Otázkou je, jestli nebude spíše třeba odškodňovat zákazníky, kterým bylo tvrzeno, že je bezpečné používat pneumatiky se zůstatkovou hloubkou dezénu 2mm v zimním období (ať už díky rizikům legislativním nebo bezepečnostním). 26.1.2018 18:07
OTÁZKA: Mám na autě zimní gumy Nokian. Když je počasí třeba +5°C a začne být vozovka mokrá, tak mi to začne strašně klouzat. Naopak, když je pod nulou a vozovka je zmrzlá (i třeba trochu sněží), tak auto drží, jak přibitý. Proč tomu tak je? Děkuji. Jan Velek
David Kalaš David Kalaš: V zimním období je na silnicích poměrně hodně znečištění (bláto, štěrk apod.), které vytváří kluzkou vrstvu mezi pneumatikami a vozovkou, v případě že je teplota nad bodem mrazu. V momentě, kdy se dostane teplota pod bod mrazu, tato kluzká vrstva ztuhne a stává se "součástí" namrzlé vozovky. 26.1.2018 18:08