Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

David Kalaš
velikost textu:
vydáno 26.1.2018 9:00
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Ptejte se experta Davida Kalaše.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. ledna 2018 do 11:45

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si že , je nutné měnit zimní pneu už při 4 mm? Dle mého názoru je 2,5 mm dostačující.S pozdravem ms Michal Semik
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, jelikož výrobci nastavují zimní pneumatiky (např. kvůli optimalizaci hloubky lamel) do zůstatkové hloubky dezénu 4mm, tak doporučujeme výměnu zimních pneumatik po dosažení této hranice. Dalším důvodem je pak legislativní nařízení, které v České Republice určuje striktně 4mm. Pneumatika pod touto hranicí postupně začne ztrácet vlastnosti důležité pro přilnavost v zimních podmínkách a zároveň v letních podmínkách nedosahuje vlastností letních pneumatik. 26.1.2018 10:54
OTÁZKA: Dobrý den. Pokud jsem postřehl, EU omezila univerzální pneumatiky. Nicméně - nezpochybňuji zimní pneu, ale pro ty, co jezdí i v terénu, kdy v našich zimách je víc bláta a kamení, než ledu a sněhu, zimní pneumatiky se poměrně rychle zničí v případech, kdy auto s musí blátem "protlačit". Máte nějaké řešení zejména pro pracovní auta v terénu jako jsou elektrikáři, plynaři, lesní pracovníci apod.? Například, lze podle pravidel EU univerzální pneu doplnit sněhovými řetězy apod.? Pavel Jeřábek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, této situace jsme si jako největší výrobce pneumatik vědomi (zatím se týká omezení pro pneumatiky s označením M+S pouze Německa) a proto jsme v minulém roce přišli s pneumatikou A/T001, která je vybavena lamelováním, které vydrží zátěž v terénu a díky němuž získala dle normy ECE R.117 označení alpským symbolem. Pokud pneumatika sekce A/T (All terrain) nebude mít dostatečný výkon v terénu a je třeba pneumatik M/T (mud terrain), tak bohužel nejsme schopni nabídnout pneumatiku označenou alpským symbolem. Použití sněhových řetězů je samozřejmě možné, ale pouze v místech se souvislou sněhovou pokrývkou. Díky tomu sněhové řetězi nemohou "posloužit" v oblastech označených značkou zimní výbava, nebo v oblastech s rozbředlým sněhem. 26.1.2018 10:55
OTÁZKA: Dobrý den, měli by nést prodejci a výrobci zodpovědnost za recyklaci či ekologickou likvidaci ojetých pneumatik? Zdeněk
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, každý dovozce a výrobce pneumatik tuto povinnost má, bohužel ne vždy je dostatečně kontrolována a napomáhá šedým dovozům pneumatik, kdy malodovozci často tuto problematiku neřeší. Každý pneuservis je nyní i sběrným místem použitých pneumatik, v čemž vidím výhodu pro koncového uživatele. Bridgestone je spoluzakladel společnosti ELTMA, která řeší právě ekologickou likvidaci použitých pneumatik. Z použitých pneumatik lze vyrobit mnoho prospěšných věcí např. drť se přidává do silnic, vyrábějí se z ní podklážky na dětská hřiště. https://www.eltma.cz/ 26.1.2018 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, o tom že zimní bude v zimě sedět líp nemusíme diskutovat, to je jasné ale co je špatného na ježdění na zimních gumách v létě? tzn. používat zimní jako celoroční.. a pokud chcete nemítat, že ji dříve sjedu, to přece vůbec nevadí když na ní bude 3,5mm vzorku. takhle bych ji musel vyhodit + jsem ještě ušetřil za přezouvání.. David
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, na dotaz proč nejezdit na zimních pneu v létě jsem již odpověděl k jiné otázce. 26.1.2018 12:48
OTÁZKA: Není to celé naprostá fraška a hloupé slovíčkaření? Zimní pneumatiky totiž neexistují pneutika do sněhu (a bahna) a pneumatiky silniční (s různou směsí z vzrokem). Na 100% bude 'letní', i UHP, fungovat v -10C lépe, než sněhová. Proč tedy takto slovíčkaříte o zimních pneumatikch, když jsou lepší jen a sněhu, proč jim neříkáte sněhové? Vláďa Vacek
David Kalaš David Kalaš: "Sněhové" pneumatiky jsou zimní pneumatiky kategorie Studless a Studded, tyto jsou opravdu určeny převážně na sníh a led. Pneumatiky kategorie lamelových jsou určeny pro středoevropské zimní podmínky, tzn. nejen na sníh, ale i na větší množství vody na silnicích, vysoké znečištění vozovek v zimních měsících atd. UHP pneumatika při venkovní teplotě -10°C bude fungovat lépe než zimní pneumatika pouze za předpokladu, že cesta bude suchá, bude prohřáta na vyšší teplotu, na silnici nebude silné znečištění od velkého množství prachu nebo zaschlého bláta a povedlo se Vám zahřát UHP pneumatiky na provozní teplotu. Při tomto množství proměných se bohužel nedá mluvit o 100% výhodě ve prospěch UHP pneumatiky. 26.1.2018 12:56
OTÁZKA: dobrý den, chtěl bych se zeptat v návaznosti na výšku vzorku zimních a letních pneumatik, zda by bylo proveditelné řešení, kdy po sjetí "zimního" vzorku ze "zimní" směsi by následovala směs"letní" tedy na těch zbývajících cca 3 mm Děkuji Karel Heřman
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, zajímavá myšlenka, avšak bohužel konstrukce a nastavení směsi letní oproti zimní pneumatice je natolik odlišná, že v současném technologickém vybavení výrobních závodů vyrobit takovouto pneumatiku není možné, třeba někdy v budoucnu. Pneumatiku, která je jako nová zimní a pod 6mm (hranice pro nákladní pneu) se stává letní vyrábíme pro městské autobusy (Bridgestone W958 v rozměru 275/70 R22,5). U nákladních pneumatik totiž není tak velký rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou. 26.1.2018 13:09
OTÁZKA: Dobrý den, jaké byste mi doporučil pneumatiky, které mohu mít celý rok? Mám malý nájezd (5000-10000km ročně), pohybuji se většinou po městě, na sněhu minimálně. Děkuji Tom
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, pokud chcete používat pneumatiky celoročně, je jedinou volbou celoroční pneumatika. Pro doporučení konkrétního modelu by pak bylo třeba znát konkrétní vozidlo, cenová představa a nakonec osobní preference určitého modelo. Z našeho portfolia se můžete podívat např. na pneumatiky Bridgestone A001, Firestone Multiseason, nebo si počkat na novinku Bridgestone, která bude představena v letošním roce. 26.1.2018 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, Nevěřím vašemu tvrzrní, že se nedělají testy letních pneumait v teplotách blízkých 0 či v mínusových, ale budiž. Jak tedy potom můžete tvrdit že jsou letní horší než zimní, když to podle Vás v zimích podmínkách netestujete? Petr
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, letní pneumatiky se netestují ve velmi nízkých teplotách pro vývojové účely a ani se podle tohoto nenastavují. Je pravdou, že pro srovnání jsme např. demonstrovali brzdnou dráhu na sněhu a ledu zimní vs. celoroční vs. letní. https://youtu.be/13wSk-f7xUA Nižší přilnavost letních pneumatik vychází již z jejich nastavení dezénu, směsi i profilu kostry. Nejsou pro funkci v zimních podmínkách připraveny. 26.1.2018 13:18
OTÁZKA: Dobry den. Mam na dodavce, se kterou jezdime hlavne v lete universalni pneu. zde ctu ze existuje nova vyhlaska o universalnich pneu. Bude stale mozne je na dodavku koupit a pouzivat? Jezdim prevazen v CR a nemecku. Michael
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, v Německu od letošního roku platí, že za zimní pneumatiku je brána pouze ta s označením alpským symbolem, již nestačí pouze M+S. Tato vyhláška se týká pouze nových aut a nových pneumatik, pokud máte na vozidle staré pneu, je možné je po dobu několika let dojezdit a další pneumatiky koupit se správným označením. 26.1.2018 13:39
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím na skútru až do bodu mrazu nebo sněhu. Myslíte, že mají zimní gumy v tomto případě smysl? Legislativa mě dovoluje mít letní gumy pokud vím, ale občas si říkám, zda-li na ty 2 měsíce nepřezout. Máte s tím zkušenost? Stejně bych se bál motocykl klopit a to i na zimácích a před ledem mě to nezachrání, ale když jsou např. 3 stupně a prší, tak si říkám zda-li je zimní guma lepší či zda-li je efekt nepatrný. Václav Berman
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, bohužel nemám zkušenosti s chováním skútru na zimních pneumatikách, my tyto pneumatiky nenabízíme. Pokud jezdíte na skútru v těchto nízkých teplotách, tak si po dojetí zkontrolujte teplotu pneumatik, pokud zjistíte, že nejste schopen pneumatiky zahřát, asi bych zvažoval nejezdit, nebo použít zimní pneu.Bohužel neumím říci výhodu zimních pneu na skútr od jiných výrobců. 26.1.2018 17:50
OTÁZKA: Dobrý den, neustále se tu řeší hloubka vzorku. Ale jak je to se stářím pneu i když vzorek, ať již letní nebo zimní, stále vyhlášce vyhovuje. Výrobce jistě doporučí měnit pneu co nejčastěji, aby měl více peněz, ale jak to je doopravdy se stárnutím pneu? Kdy je vhodné staré pneu vyměnit za nové? Ztrácí časem pneu své vlastnosti? Děkuji za odpověď. Tomáš Benda
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, rozeznat starou pneumatiku, která již nemá dostatečnou přilnavost, je poměrně složité. Jsou jasné indicie, které Vám mohou pomoci, ale ne vždy se musí objevit. Např. mikropraskliny v dezénových drážkách, ozónové praskliny nad patkou, vytrhávající se lamely, ztráta elasticity pryže. Záruka na pneumatiky je dva roky od koupě, zpravidla vydrží déle, ale zaručit to nelze, jelikož nejsou známy způsoby použití a skladování. V tomto ohledu pokud si nebudete jistí, tak se obraťte na kvalifikovaný personál u kvalitního pneuservisu. 26.1.2018 17:51
OTÁZKA: Prosim iDnes, aby do podobnych diskuzi zvala NEZAVISLE odborniky, nikoli ty, jez jsou placeni firmou, ktera ma jednostranny zajem a pouze jde o to, aby jej tito lide dokazali vyargumentovat. TIm samozrejme nijak nechci znevazovat znalosti pana Kalase. Dekuji. pedros

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Mám ještě jednu otázku, co se netýká přímo sněhových pneu - jak se liší pneumatiky dodávané výrobcům na nová auta a pneumatiky co jsou do pneuservisů a eshopů? Jak rozdílná jsou kritéria kvality? Vláďa Vacek
David Kalaš David Kalaš: V oblasti kvality mezi pneumatikami rozdíl není. Avšak je mezi nimi často konstrukční rozdíl. Jelikož pneumatiky určené pro nová vozidla jsou vyspecifikovány přímo pro konkrétní model. Lišit se mohou šířkou dezénu (normou je určena pouze sekční šířka pneumatiky - rozměr od bočnice k bočnici), v množství nárazníkových pásů, v použitých materiálech kostry, nebo i jiným nastavením dezénu. Tyto pneumatiky jsou pak často označeny speciálním značením na bočnici např. "hvězdička" - BMW, AO - Audi, MO - Mercedes-Benz, Scuderia - Ferrari, N-0 - Porsche, zákazník si pak snáze vybere tu pravou pneumatiku pro své vozidlo. Avšak některé automobilky speciální označení na svých pneumatikách nemají (např. Seat, Škoda, VW, Opel), v tomto případě Vám pak již může pouze poradit kvalitní pneuservis s proškoleným personálem, nebo poradenská linka na eshopu. 26.1.2018 17:53
OTÁZKA: Dobrý den, nebudu rozporovat, že zimní mají smysl rozdíl zimní vs. letní jsem si sám nedobrovolně vyzkoušel, když jsem jeden rok odsouval přezutí, až najednou napadnul sníh. Rozdíl v záběru letních a zimních na komunikaci udržované pouhým pluhováním (bez posypu) je propastný, a to zimní byly cca 2 roky staré a 9 mm dávno neměly. Zajímala by mě jiná věc. Proč nemají zimní pneu vyšší dezén ? Pokud má nová pneu 9 mm, tak můžu vyuižít 5 mm (oproti letní s 9 mm, limit 1,6). Proč nemá nová zimní pneu aspoň 11 mm ? Všichni si hrají na ekologii (včetně výrobců), ale zvýšení výšky by opravdu pomohlo (pneu by více vydržela, na likvidaci by šla později). A druhá otázka. Většina výrobců dělá zimní pneu tak, že první cca 2 mm jsou lamely hustší, početnější, po sjetí těto vrstvy je na pneu již méně lamel a pneu na sněhu se chová znatelně hůře. Neuvažovali jste (kvůli zákazníkům a ekologii) dělal tyto lamely až khranici 4 mm, jako např. dělá Michelin ? Jindřich Škopek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, zimní pneumatiky mají všeobecně vyšší originální hloubku dezénu než pneumatiky letní. Problém s ještě vyšší hloubkou dezénu je pak vyváženost pneumatiky. Aby pneumatika správně fungovala za všech zimních podmínek (od sucha, přes mokro až po sníh), je třeba jí optimalizovat, jelikož určité vlastnosti jdou proti sobě, vyšší hloubka dezénu nám zlepší trakci pneu na čerstvém sněhu, ale prodlouží brzdnou dráhu na vodě a na suchu, zhorší valivý odpor atd. Výrazně vyšší hloubku dezénu mají např. hřebované pneumatiky, u kterých není tak podstatná brzdná dráha na vodě, nebo na suchu. Pneumatika s Vámi požadovanými 11mm a s lamelováním do 4mm (i při použití 3D lamelování) by na osobním vozidle způsobovala výraznou směrovou nestabilitu a nikdo by na takových pneumatikách nechtěl jezdit. Bridgestone nastavuje své pneumatiky aby si zachovávaly vlastnosti jako u nové po co nejdelší dobu. Např. u zimních je většina lamelování právě pod hranici 4mm, aby pneu i ve zůstatkové hloubce 4mm fungovala. Necháváme testovat své pneumatiky i u nezávislých organizací jako např. TÜV proti konkurenci např. po ujetí 30.000km abychom ukázali svým zákazníkům, že naše pneumatiky nejsou pouze kvalitní prvních pár tisíc km, ale po celou dobu životnosti. Je pravdou, že někteří výrobci takto ohleduplní ke svým zákazníkům nejsou a důležité jsou výsledky v základních testech u nových pneumatik. 26.1.2018 17:55
OTÁZKA: Proč mnoho tzv. odborníku nedoporučuje dojíždění zimních kol, které mají méně než 4mm v léťě. Viděl jsem několik výsledků testů které potvrzují že jízda s ojetými zimními pneumatikami v létním období na vodě, je bezpečnější než s letními ojetými pneumatikami (brzdná vzdálenost). Dále mně zajímá tvrzení tzv odborníků, že zimní pneumatiky jsou z měkké směsi a proto na v létě jsou nebezpečné. Možná pro chování v zatáčkách můžou mít horší jízdní vlastnosti, ale ne pří přímém brzdění. Přece tím že jsou měkké tak musí mít i vetší přilnavost. V této souvislosti bych i rád zmínil fakt, že každá pneumatika stářím a tedy vysycháním mění svoje vlastnosti, tedy většinou tvrdne. Ve spojitosti se stárnutím zimních pneumatik a tvrdšími letními pneumatikami se tak dostávají na podobné jízdní hodnoty. Ano je nutná osvěta aby každý řidič vědět, že jízdní vlastnosti pneumatik a to NOVÝCH a je jedno jestli letních nebo zimních jsou a mají své nejlepší vlastnosti pokud jsou nové. Později se jejich schopnosti velmi mění a každý řidič by měl vědět, že musí přizpůsobit svou jízdu těmto vlastnostem pneumatik. Jsem přesvědče že dojíždění pneumatik zimních v létě není nebezpečné tak jak se mnohdy uvádí a vzhledem k všeobecnému ekologickému trendu je vyhazováni nedojetých pneumatik rovněž neekologické.. S pozdravem Ševčík Ševčík
David Kalaš David Kalaš: Zimní pneumatiky se liší od letních více než je na první pohled zřejmé. Mají jiný profil kostry, neži letní pneumatiky. Mají jinou tuhost dezénových bloků díky konstrukci (hlavně je to ovlivněno lamelováním). Mají jiné nastavení dezénu, kvůli zvětšenému množství záběrových hran, které v létě nejsou třeba. Mají jinou směs, často je tvrzeno, že "měkčí", ale nejde to spojovat např. se závodními pneumatikami, které jsou také "měkké" (když ochladíte pod bod mrazu velmi měkkou závodní pneumatiku a bouchnete do ní, tak může i prasknout). Nastavení směsi tedy není o tom jak moc je měkká nebo tvrdá, ale v jakých poměrech a jaké materiály jsou použité při výrobě pneumatiky. Z tohoto hlediska nelze kalkulovat, že když mi za dobu XY zimní pneumatika ztvrdne na bod Z, tak se bude chovat jako letní pneumatika, tato kalkulace by fungovala asi jako sázka v loterii. Co se týká použití zimních pneumatik pod 4mm v letních podmínkách jsme to dlouhodobě testovali a výsledek byl ten, že se u těchto pneumatik velmi těžko odhadoval výsledek, protože byly velice choulostivé na teplotní podmínky, nikdy tak s přesností nešlo říci jak se bude chovat a ve většině případů se chovaly hůře, než letní pneumatiky. Nejhorší případ pak byla dlouhotrvající dálniční jízda s náhlým brzděním v přímém směru z vyšších rychlostí a to jak na suchu tak na vodě. Proto rozhodně nedoporučuji dojíždění zimních pneu v létě. 26.1.2018 17:57