auto.iDNES.cz

Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

David Kalaš
velikost textu:
vydáno 26.1.2018 9:00
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Ptejte se experta Davida Kalaše.
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si že , je nutné měnit zimní pneu už při 4 mm? Dle mého názoru je 2,5 mm dostačující.S pozdravem ms Michal Semik
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, jelikož výrobci nastavují zimní pneumatiky (např. kvůli optimalizaci hloubky lamel) do zůstatkové hloubky dezénu 4mm, tak doporučujeme výměnu zimních pneumatik po dosažení této hranice. Dalším důvodem je pak legislativní nařízení, které v České Republice určuje striktně 4mm. Pneumatika pod touto hranicí postupně začne ztrácet vlastnosti důležité pro přilnavost v zimních podmínkách a zároveň v letních podmínkách nedosahuje vlastností letních pneumatik. 26.1.2018 10:54
OTÁZKA: Dobrý den. Pokud jsem postřehl, EU omezila univerzální pneumatiky. Nicméně - nezpochybňuji zimní pneu, ale pro ty, co jezdí i v terénu, kdy v našich zimách je víc bláta a kamení, než ledu a sněhu, zimní pneumatiky se poměrně rychle zničí v případech, kdy auto s musí blátem "protlačit". Máte nějaké řešení zejména pro pracovní auta v terénu jako jsou elektrikáři, plynaři, lesní pracovníci apod.? Například, lze podle pravidel EU univerzální pneu doplnit sněhovými řetězy apod.? Pavel Jeřábek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, této situace jsme si jako největší výrobce pneumatik vědomi (zatím se týká omezení pro pneumatiky s označením M+S pouze Německa) a proto jsme v minulém roce přišli s pneumatikou A/T001, která je vybavena lamelováním, které vydrží zátěž v terénu a díky němuž získala dle normy ECE R.117 označení alpským symbolem. Pokud pneumatika sekce A/T (All terrain) nebude mít dostatečný výkon v terénu a je třeba pneumatik M/T (mud terrain), tak bohužel nejsme schopni nabídnout pneumatiku označenou alpským symbolem. Použití sněhových řetězů je samozřejmě možné, ale pouze v místech se souvislou sněhovou pokrývkou. Díky tomu sněhové řetězi nemohou "posloužit" v oblastech označených značkou zimní výbava, nebo v oblastech s rozbředlým sněhem. 26.1.2018 10:55
OTÁZKA: Dobrý den, měli by nést prodejci a výrobci zodpovědnost za recyklaci či ekologickou likvidaci ojetých pneumatik? Zdeněk
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, každý dovozce a výrobce pneumatik tuto povinnost má, bohužel ne vždy je dostatečně kontrolována a napomáhá šedým dovozům pneumatik, kdy malodovozci často tuto problematiku neřeší. Každý pneuservis je nyní i sběrným místem použitých pneumatik, v čemž vidím výhodu pro koncového uživatele. Bridgestone je spoluzakladel společnosti ELTMA, která řeší právě ekologickou likvidaci použitých pneumatik. Z použitých pneumatik lze vyrobit mnoho prospěšných věcí např. drť se přidává do silnic, vyrábějí se z ní podklážky na dětská hřiště. https://www.eltma.cz/ 26.1.2018 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, o tom že zimní bude v zimě sedět líp nemusíme diskutovat, to je jasné ale co je špatného na ježdění na zimních gumách v létě? tzn. používat zimní jako celoroční.. a pokud chcete nemítat, že ji dříve sjedu, to přece vůbec nevadí když na ní bude 3,5mm vzorku. takhle bych ji musel vyhodit + jsem ještě ušetřil za přezouvání.. David
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, na dotaz proč nejezdit na zimních pneu v létě jsem již odpověděl k jiné otázce. 26.1.2018 12:48
OTÁZKA: Není to celé naprostá fraška a hloupé slovíčkaření? Zimní pneumatiky totiž neexistují pneutika do sněhu (a bahna) a pneumatiky silniční (s různou směsí z vzrokem). Na 100% bude 'letní', i UHP, fungovat v -10C lépe, než sněhová. Proč tedy takto slovíčkaříte o zimních pneumatikch, když jsou lepší jen a sněhu, proč jim neříkáte sněhové? Vláďa Vacek
David Kalaš David Kalaš: "Sněhové" pneumatiky jsou zimní pneumatiky kategorie Studless a Studded, tyto jsou opravdu určeny převážně na sníh a led. Pneumatiky kategorie lamelových jsou určeny pro středoevropské zimní podmínky, tzn. nejen na sníh, ale i na větší množství vody na silnicích, vysoké znečištění vozovek v zimních měsících atd. UHP pneumatika při venkovní teplotě -10°C bude fungovat lépe než zimní pneumatika pouze za předpokladu, že cesta bude suchá, bude prohřáta na vyšší teplotu, na silnici nebude silné znečištění od velkého množství prachu nebo zaschlého bláta a povedlo se Vám zahřát UHP pneumatiky na provozní teplotu. Při tomto množství proměných se bohužel nedá mluvit o 100% výhodě ve prospěch UHP pneumatiky. 26.1.2018 12:56
OTÁZKA: dobrý den, chtěl bych se zeptat v návaznosti na výšku vzorku zimních a letních pneumatik, zda by bylo proveditelné řešení, kdy po sjetí "zimního" vzorku ze "zimní" směsi by následovala směs"letní" tedy na těch zbývajících cca 3 mm Děkuji Karel Heřman
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, zajímavá myšlenka, avšak bohužel konstrukce a nastavení směsi letní oproti zimní pneumatice je natolik odlišná, že v současném technologickém vybavení výrobních závodů vyrobit takovouto pneumatiku není možné, třeba někdy v budoucnu. Pneumatiku, která je jako nová zimní a pod 6mm (hranice pro nákladní pneu) se stává letní vyrábíme pro městské autobusy (Bridgestone W958 v rozměru 275/70 R22,5). U nákladních pneumatik totiž není tak velký rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou. 26.1.2018 13:09
OTÁZKA: Dobrý den, jaké byste mi doporučil pneumatiky, které mohu mít celý rok? Mám malý nájezd (5000-10000km ročně), pohybuji se většinou po městě, na sněhu minimálně. Děkuji Tom
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, pokud chcete používat pneumatiky celoročně, je jedinou volbou celoroční pneumatika. Pro doporučení konkrétního modelu by pak bylo třeba znát konkrétní vozidlo, cenová představa a nakonec osobní preference určitého modelo. Z našeho portfolia se můžete podívat např. na pneumatiky Bridgestone A001, Firestone Multiseason, nebo si počkat na novinku Bridgestone, která bude představena v letošním roce. 26.1.2018 13:13
OTÁZKA: Dobrý den, Nevěřím vašemu tvrzrní, že se nedělají testy letních pneumait v teplotách blízkých 0 či v mínusových, ale budiž. Jak tedy potom můžete tvrdit že jsou letní horší než zimní, když to podle Vás v zimích podmínkách netestujete? Petr
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, letní pneumatiky se netestují ve velmi nízkých teplotách pro vývojové účely a ani se podle tohoto nenastavují. Je pravdou, že pro srovnání jsme např. demonstrovali brzdnou dráhu na sněhu a ledu zimní vs. celoroční vs. letní. https://youtu.be/13wSk-f7xUA Nižší přilnavost letních pneumatik vychází již z jejich nastavení dezénu, směsi i profilu kostry. Nejsou pro funkci v zimních podmínkách připraveny. 26.1.2018 13:18
OTÁZKA: Dobry den. Mam na dodavce, se kterou jezdime hlavne v lete universalni pneu. zde ctu ze existuje nova vyhlaska o universalnich pneu. Bude stale mozne je na dodavku koupit a pouzivat? Jezdim prevazen v CR a nemecku. Michael
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, v Německu od letošního roku platí, že za zimní pneumatiku je brána pouze ta s označením alpským symbolem, již nestačí pouze M+S. Tato vyhláška se týká pouze nových aut a nových pneumatik, pokud máte na vozidle staré pneu, je možné je po dobu několika let dojezdit a další pneumatiky koupit se správným označením. 26.1.2018 13:39
OTÁZKA: Dobrý den, jezdím na skútru až do bodu mrazu nebo sněhu. Myslíte, že mají zimní gumy v tomto případě smysl? Legislativa mě dovoluje mít letní gumy pokud vím, ale občas si říkám, zda-li na ty 2 měsíce nepřezout. Máte s tím zkušenost? Stejně bych se bál motocykl klopit a to i na zimácích a před ledem mě to nezachrání, ale když jsou např. 3 stupně a prší, tak si říkám zda-li je zimní guma lepší či zda-li je efekt nepatrný. Václav Berman
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, bohužel nemám zkušenosti s chováním skútru na zimních pneumatikách, my tyto pneumatiky nenabízíme. Pokud jezdíte na skútru v těchto nízkých teplotách, tak si po dojetí zkontrolujte teplotu pneumatik, pokud zjistíte, že nejste schopen pneumatiky zahřát, asi bych zvažoval nejezdit, nebo použít zimní pneu.Bohužel neumím říci výhodu zimních pneu na skútr od jiných výrobců. 26.1.2018 17:50
OTÁZKA: Dobrý den, neustále se tu řeší hloubka vzorku. Ale jak je to se stářím pneu i když vzorek, ať již letní nebo zimní, stále vyhlášce vyhovuje. Výrobce jistě doporučí měnit pneu co nejčastěji, aby měl více peněz, ale jak to je doopravdy se stárnutím pneu? Kdy je vhodné staré pneu vyměnit za nové? Ztrácí časem pneu své vlastnosti? Děkuji za odpověď. Tomáš Benda
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, rozeznat starou pneumatiku, která již nemá dostatečnou přilnavost, je poměrně složité. Jsou jasné indicie, které Vám mohou pomoci, ale ne vždy se musí objevit. Např. mikropraskliny v dezénových drážkách, ozónové praskliny nad patkou, vytrhávající se lamely, ztráta elasticity pryže. Záruka na pneumatiky je dva roky od koupě, zpravidla vydrží déle, ale zaručit to nelze, jelikož nejsou známy způsoby použití a skladování. V tomto ohledu pokud si nebudete jistí, tak se obraťte na kvalifikovaný personál u kvalitního pneuservisu. 26.1.2018 17:51
OTÁZKA: Prosim iDnes, aby do podobnych diskuzi zvala NEZAVISLE odborniky, nikoli ty, jez jsou placeni firmou, ktera ma jednostranny zajem a pouze jde o to, aby jej tito lide dokazali vyargumentovat. TIm samozrejme nijak nechci znevazovat znalosti pana Kalase. Dekuji. pedros

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Mám ještě jednu otázku, co se netýká přímo sněhových pneu - jak se liší pneumatiky dodávané výrobcům na nová auta a pneumatiky co jsou do pneuservisů a eshopů? Jak rozdílná jsou kritéria kvality? Vláďa Vacek
David Kalaš David Kalaš: V oblasti kvality mezi pneumatikami rozdíl není. Avšak je mezi nimi často konstrukční rozdíl. Jelikož pneumatiky určené pro nová vozidla jsou vyspecifikovány přímo pro konkrétní model. Lišit se mohou šířkou dezénu (normou je určena pouze sekční šířka pneumatiky - rozměr od bočnice k bočnici), v množství nárazníkových pásů, v použitých materiálech kostry, nebo i jiným nastavením dezénu. Tyto pneumatiky jsou pak často označeny speciálním značením na bočnici např. "hvězdička" - BMW, AO - Audi, MO - Mercedes-Benz, Scuderia - Ferrari, N-0 - Porsche, zákazník si pak snáze vybere tu pravou pneumatiku pro své vozidlo. Avšak některé automobilky speciální označení na svých pneumatikách nemají (např. Seat, Škoda, VW, Opel), v tomto případě Vám pak již může pouze poradit kvalitní pneuservis s proškoleným personálem, nebo poradenská linka na eshopu. 26.1.2018 17:53
OTÁZKA: Dobrý den, nebudu rozporovat, že zimní mají smysl rozdíl zimní vs. letní jsem si sám nedobrovolně vyzkoušel, když jsem jeden rok odsouval přezutí, až najednou napadnul sníh. Rozdíl v záběru letních a zimních na komunikaci udržované pouhým pluhováním (bez posypu) je propastný, a to zimní byly cca 2 roky staré a 9 mm dávno neměly. Zajímala by mě jiná věc. Proč nemají zimní pneu vyšší dezén ? Pokud má nová pneu 9 mm, tak můžu vyuižít 5 mm (oproti letní s 9 mm, limit 1,6). Proč nemá nová zimní pneu aspoň 11 mm ? Všichni si hrají na ekologii (včetně výrobců), ale zvýšení výšky by opravdu pomohlo (pneu by více vydržela, na likvidaci by šla později). A druhá otázka. Většina výrobců dělá zimní pneu tak, že první cca 2 mm jsou lamely hustší, početnější, po sjetí těto vrstvy je na pneu již méně lamel a pneu na sněhu se chová znatelně hůře. Neuvažovali jste (kvůli zákazníkům a ekologii) dělal tyto lamely až khranici 4 mm, jako např. dělá Michelin ? Jindřich Škopek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, zimní pneumatiky mají všeobecně vyšší originální hloubku dezénu než pneumatiky letní. Problém s ještě vyšší hloubkou dezénu je pak vyváženost pneumatiky. Aby pneumatika správně fungovala za všech zimních podmínek (od sucha, přes mokro až po sníh), je třeba jí optimalizovat, jelikož určité vlastnosti jdou proti sobě, vyšší hloubka dezénu nám zlepší trakci pneu na čerstvém sněhu, ale prodlouží brzdnou dráhu na vodě a na suchu, zhorší valivý odpor atd. Výrazně vyšší hloubku dezénu mají např. hřebované pneumatiky, u kterých není tak podstatná brzdná dráha na vodě, nebo na suchu. Pneumatika s Vámi požadovanými 11mm a s lamelováním do 4mm (i při použití 3D lamelování) by na osobním vozidle způsobovala výraznou směrovou nestabilitu a nikdo by na takových pneumatikách nechtěl jezdit. Bridgestone nastavuje své pneumatiky aby si zachovávaly vlastnosti jako u nové po co nejdelší dobu. Např. u zimních je většina lamelování právě pod hranici 4mm, aby pneu i ve zůstatkové hloubce 4mm fungovala. Necháváme testovat své pneumatiky i u nezávislých organizací jako např. TÜV proti konkurenci např. po ujetí 30.000km abychom ukázali svým zákazníkům, že naše pneumatiky nejsou pouze kvalitní prvních pár tisíc km, ale po celou dobu životnosti. Je pravdou, že někteří výrobci takto ohleduplní ke svým zákazníkům nejsou a důležité jsou výsledky v základních testech u nových pneumatik. 26.1.2018 17:55
OTÁZKA: Proč mnoho tzv. odborníku nedoporučuje dojíždění zimních kol, které mají méně než 4mm v léťě. Viděl jsem několik výsledků testů které potvrzují že jízda s ojetými zimními pneumatikami v létním období na vodě, je bezpečnější než s letními ojetými pneumatikami (brzdná vzdálenost). Dále mně zajímá tvrzení tzv odborníků, že zimní pneumatiky jsou z měkké směsi a proto na v létě jsou nebezpečné. Možná pro chování v zatáčkách můžou mít horší jízdní vlastnosti, ale ne pří přímém brzdění. Přece tím že jsou měkké tak musí mít i vetší přilnavost. V této souvislosti bych i rád zmínil fakt, že každá pneumatika stářím a tedy vysycháním mění svoje vlastnosti, tedy většinou tvrdne. Ve spojitosti se stárnutím zimních pneumatik a tvrdšími letními pneumatikami se tak dostávají na podobné jízdní hodnoty. Ano je nutná osvěta aby každý řidič vědět, že jízdní vlastnosti pneumatik a to NOVÝCH a je jedno jestli letních nebo zimních jsou a mají své nejlepší vlastnosti pokud jsou nové. Později se jejich schopnosti velmi mění a každý řidič by měl vědět, že musí přizpůsobit svou jízdu těmto vlastnostem pneumatik. Jsem přesvědče že dojíždění pneumatik zimních v létě není nebezpečné tak jak se mnohdy uvádí a vzhledem k všeobecnému ekologickému trendu je vyhazováni nedojetých pneumatik rovněž neekologické.. S pozdravem Ševčík Ševčík
David Kalaš David Kalaš: Zimní pneumatiky se liší od letních více než je na první pohled zřejmé. Mají jiný profil kostry, neži letní pneumatiky. Mají jinou tuhost dezénových bloků díky konstrukci (hlavně je to ovlivněno lamelováním). Mají jiné nastavení dezénu, kvůli zvětšenému množství záběrových hran, které v létě nejsou třeba. Mají jinou směs, často je tvrzeno, že "měkčí", ale nejde to spojovat např. se závodními pneumatikami, které jsou také "měkké" (když ochladíte pod bod mrazu velmi měkkou závodní pneumatiku a bouchnete do ní, tak může i prasknout). Nastavení směsi tedy není o tom jak moc je měkká nebo tvrdá, ale v jakých poměrech a jaké materiály jsou použité při výrobě pneumatiky. Z tohoto hlediska nelze kalkulovat, že když mi za dobu XY zimní pneumatika ztvrdne na bod Z, tak se bude chovat jako letní pneumatika, tato kalkulace by fungovala asi jako sázka v loterii. Co se týká použití zimních pneumatik pod 4mm v letních podmínkách jsme to dlouhodobě testovali a výsledek byl ten, že se u těchto pneumatik velmi těžko odhadoval výsledek, protože byly velice choulostivé na teplotní podmínky, nikdy tak s přesností nešlo říci jak se bude chovat a ve většině případů se chovaly hůře, než letní pneumatiky. Nejhorší případ pak byla dlouhotrvající dálniční jízda s náhlým brzděním v přímém směru z vyšších rychlostí a to jak na suchu tak na vodě. Proto rozhodně nedoporučuji dojíždění zimních pneu v létě. 26.1.2018 17:57
OTÁZKA: Dobrý den pane Kalaši, před 30 lety v České republice vyráběla firma Barum tzv. celoroční pneumatiky se vzorkem OR 6. Věřte tomu, že z vlastní zkušenosti ví, že tyto pneumatiky se dali používat i v zimním období na sněhu bez vážnějších problémů. Proto si myslí, že odborníci z firmy Michelin mají v podstatě pravdu a výrobci se snaží nás přesvědčovat, že v zimně jedině zimní vzorek. Stejně tak je diskutabilní i minimální hloubka zimní pneumatiky 4 mm. Z vlastní zkušenosti vím, že bezpečně se dá jet i na vzorku 2-3mm při sněhové pokrývce na silnici 5 cm.. Co vy na to? Mirek
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, před 30 lety byly nároky na pneumatiky výrazně nižší než v dnešní době. Vozidla byla lehčí, nápravy méně zatěžovaly pneumatiky, jezdilo se výrazně pomaleji, byl menší provoz atd. Dalším rozdílem je "dá jet" a "dá jet" s dostatečnou bezpečnostní rezervou, kterou můžete využít v krizových situacích. Společnost Bridgestone vyrábí též celoroční pneumatiky A001 na velmi vysoké úrovni kvality (v letošním roce představíme dokonce novinku v této oblasti), zde je pouze odlišný přístup k trhům. Nechceme přesvědčovat zákazníka o produktu, který pro něj není nejvhodnější, pokud má však jiný názor, v nákupu celoročních pneumatik určitě bránit nebudeme. 26.1.2018 17:58
OTÁZKA: Jezdím každý den do práce 5 km tam a 5 zpět, roční nájezd do 5 tisíc km, jaké gumy obout, protože předchozí sady zimní a letní jsem za 12 let nesjel(měly 5-6 mm), ikdyž zimní byly na sněhu nepoužitelné, ale ty dva dny v roce na sněhu se dalo přežít? Jan
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, ve Vašem případě než jezdit na dvou 12 let starých sadách bych zvolil variantu celoročních pneumatik do 6 let stáří. 26.1.2018 17:58
OTÁZKA: Dobry den, jsou 4mm minimum na zimnich pneumatikach jiz prezitek? Okolni staty s Alpami maji v zakonu mene. Dekuji Honza
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, některé evropské státy mají otevřenější legislativu vůči svým občanům (např. ve Švýcarsku nemusíte používat v zimě zimní pneu ani v Alpách, ale pokud způsobíte nehodu musíte nést plné následky), jestli je ČR připravena předat více pravomoci svým občanům nejsem schopen posoudit. Z mého pohledu je hranice 4 mm správná, ale určitá míra tolerance by mohla být přípustná. 26.1.2018 17:59
OTÁZKA: Dobrý den, začnu otázkou, ale uvedu svůj případ - díky za odpověď. Je opravdu potřeba mít zimní gumy na ježdění v Praze a okolí? Mám letní Michelin Energy na další léto a teď dojíždím zimáky, které by po téhle zimně už budou muset k likvidaci - bude už ojeté na hraně zákona. Mám si nechat jen letní gumy nebo po jejich sjetí zakoupit celoroční, klidně Michelin apod., jak se výrobci staví k bezpečnému ježdění v zimě ve velkoměstech podle obutí aut v zimě? Jaké jsou hlavní důvody podle posledních výzkumů výrobců pro to mít zvlášť sadu na léto a zimu? Resp. důvody pro celoroční typu crossclimate? Moc díky, pěkný den. Martin
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, osobně doporučuji v našich končinách používání kombinace letních a zimních pneumatik. Určitě existují situace kdy legislativně i z pohledu bezpečnosti je možné vyjet v zimě na letních pneumatikách. Ale toto omezení samo o sobě způsobuje bezpečnostní riziko, jelikož pokud budete nutně potřebovat vyjet svým vozem v situaci, kdy letní pneumatiky rozhodně vhodné nebudou, budete se muset rozhodnout, zdai půjdete do bezpečnostního rizika, nebo nebudete moci použít své vozidlo v důležitou chvíli. Proto bych ve vašem případě spíše volil celoroční, než letní, ale musíte počítat i s omezeními které to s sebou nese, jelikož se celoroční pneumatika nevyrovná letní pneu v létě a zimní pneu v zimě. Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň (Belgie, Francie, Velká Británie). Celoroční pneumatiky se stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy, někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělení o zbytku trhu. Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů, sdílení aut apod. Kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je jestli tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik, z mého pohledu je spíše třeba maximalizovat bezpečnost a tedy používat zimních a letních pneumatik v našich povětrnostních podmínkách. 26.1.2018 18:00
OTÁZKA: Dobrý den, pane Kaleši, jako prodejce co dělá i použité, nejen nové, pořád bojuji se stářím pneumatik, respektive lidem musíme po každoročním vydáním článku v bulvárních médiích vysvětlovat, že 4 roky stará dobře skladovaná pneumatika není stará pneumatika. Ostatně Bridgestone před několika lety (cca 7 let pokud se nepletu?) poslal oběžník, ve kterém informoval prodejce, že nikdy nelze přesně říct, kdy pneumatika zestárne. Stojíte si za tím jako firma pořád? Mimochodem, plánujete u mnou oblíbených Firestonek nový letní model? S pozdravem, Jaroslav
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, jak jsem již dnes odpovídal, nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová (a další dva roky bude v provozu bez problémů plnit svou funkci), ale jelikož nejsme schopni ovlivnit způsob skladování pneumatik mimo náš centrální sklad, tak držíme záruku na našich pneumatikách 5 let. Na skladu se drží pneumatiky do stáří 2 let, aby měl prodejce minimálně rok na prodej pneumatiky a zákazník měl zaručenou záruku 2 let. S oběžníkem stále souhlasím (pomáhal jsem s jeho přípravou), pokud bude pneumatika správně skladována, vydrží daleko déle než se objevuje v médiích, stěžejní je pak prokázání koncovému uživateli, že zrovna ta jeho pneumatika byla správně skladována. 26.1.2018 18:03
OTÁZKA: Jaký je Váš názor na pneumatiky Nokia Hakapelita? Jsou vhodné do našich podmínek? Franta
David Kalaš David Kalaš: Nemohu se vyjadřovat o konkurenčních pneumatikách. Pokud se nepletu, tak tyto pneumatiky patří do kategorie Studless, popřípadě Studded. Tyto pneumatiky jsou pak určeny do severských podmínek (náročné zimní podmínky) a nastaveny jsou na sníh a led. Kdežto pneumatiky, které se u nás běžně používají, patří do kategorie zimních lamelových pneumatik (i výše zmíněné zimní pneu jsou vybaveny lamelami) a nastaveny jsou na vodu a sníh. Tzn. každá kategorie zimních pneumatik je vhodná pro jiné prostředí. Všeobecně se dá říci, že pro naše podmínky nejsou vhodné pneumatiky studless a studded, ale jsou výjimky, kde budou vhodnější než lamelové. Na našem trhu nabízíme i tyto "speciálky" (DM-V2, WS80, W995), ale je třeba počítat se specifickým chováním na suchu a vodě, které je pak vykompenzováno na ledu a sněhu (použití pro závody na sněhu, pro horskou službu atd.), a proto nejsou zcela běžným prodejním artiklem. 26.1.2018 18:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to ve skutečnosti s tím, že se letní pneumatiky údajně chovají lépe na promrzlé suché vozovce. Jsou nějaké relevantní testy brzdné dráhy atd. třeba při teplotách mírně pod 0? Premysl Kyselak
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, letní pneumatiky se v zimních podmínkách netestují, takže přesná data k dispozici bohužel nejsou. V situaci o jaké píšete bude mít největší vliv na brzdnou dráhu teplota vozovky spíše než venkovní teplota. Další prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik samotných atd. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu (má tužší dezénové bloky, které se tolik nedeformují při razantním brzdění). Avšak v zimním období momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky je tak málo (a mohou se velice rychle měnit, např. slunce se schová za mraky na dostatečně dlouhou dobu aby vozovka výrazně prochladla, nečistoty na vozovce, se kterými se zimní pneumatika díky lamelování lépe vypořádá), že rozhodně doporučuji používání zimních pneumatik. 26.1.2018 18:05
OTÁZKA: Dobry den.Pred 7 lety jsem kupoval novy Peugeot 508SW.K autu jsem dostal nove zimni gumy Nokian.Ziji v zahranici,v zimnim obdobi moc nejezdim.V soucasnosti mam na techto zimnich gumach stale vzorek 5-6mm.Ale gumy jsou tedy letos 7 let stare.Mam je tedy vyhodit a zakoupit nove,jen kvuli jejich stari?Pneu vypadaji stale skoro jako nove a nezda se,ze by starim tzv.ztvrdly.Pres leto skladovany v suche garazi.Dekuji za odpoved. Karel
David Kalaš David Kalaš: Dobrý den, skladování pneumatik výrazně ovlivňuje jejich životnost. Pneumatiky je nutné skladovat na suchém místě, mimo působení UV záření (denní světlo), ozónu (např. v blízkosti elektromotorů), nejlépe v teplotách od 5 do 20 stupňů (vysoké teploty urychlují proces stárnutí, nízké teploty zvyšují riziko mechanického poškození při manipulaci), jiným způsobem se uchovávají nazuté a samostatné pneumatiky. Dále pak je rozdíl ve skladování nových pneumatik a pneumatik, které byly již použity. U použitých pneumatik (pneumatiky, u kterých došlo k několika provozním cyklům - zahřátí, jízda se zahřátými pneumatikami a následné shladnutí je jeden provozní cyklus) je možná doba skladování výrazně zkrácena oproti novým nepoužitým pneumatikám. Pneumatiky, které byly používány již před sedmi lety nebudou mít rozhodně vlastnosti jako pneumatiky nové, k jak velké degradaci vlastností došlo je zde otázkou, ale nedoporučoval bych jejich další použití a raději bych zakoupil pneumatiky nové. Pokud si se svými pneumatikami nejste jistí (všeobecně) obraťte se na kvalitní pneuservis ve vašem okolí, ten by měl být schopen poradit v takovýchto situacích. 26.1.2018 18:06
OTÁZKA: Teď, když se provalila kauza pneugate, myslíte si, že by měli výrobci pneu nebo stát začít odškodňovat zákazníky, kteří si v dobré víře koupili zimní pneumatiky a poté se jich při hloubce vzorku 4 mm zase zbavili, za zbytečnou investici do něčeho co nepotřebovali a co nevykazovalo slibované nebezpečí? Karel Horák
David Kalaš David Kalaš: Toto prohlášení se týká pouze jedné společnosti. Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, např. v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2mm oproti 4mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období, kdy se na silnicích drží větší množství vody. Otázkou je, jestli nebude spíše třeba odškodňovat zákazníky, kterým bylo tvrzeno, že je bezpečné používat pneumatiky se zůstatkovou hloubkou dezénu 2mm v zimním období (ať už díky rizikům legislativním nebo bezepečnostním). 26.1.2018 18:07
OTÁZKA: Mám na autě zimní gumy Nokian. Když je počasí třeba +5°C a začne být vozovka mokrá, tak mi to začne strašně klouzat. Naopak, když je pod nulou a vozovka je zmrzlá (i třeba trochu sněží), tak auto drží, jak přibitý. Proč tomu tak je? Děkuji. Jan Velek
David Kalaš David Kalaš: V zimním období je na silnicích poměrně hodně znečištění (bláto, štěrk apod.), které vytváří kluzkou vrstvu mezi pneumatikami a vozovkou, v případě že je teplota nad bodem mrazu. V momentě, kdy se dostane teplota pod bod mrazu, tato kluzká vrstva ztuhne a stává se "součástí" namrzlé vozovky. 26.1.2018 18:08
zpět na osobnost