Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odborník na pneumatiky radí přezout na zimu už teď

Zimní pneumatika
velikost textu:
vydáno 16.10.2013 11:00
Odborník na pneumatiky Jindřich Šafránek radí se zimním obutím. Jindřich Šafránek je majitel sítě pneuservisů, předseda Společenstva vulkanizérů a hlavně zkušený praktik.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. října 2013 do 11:18

OTÁZKA: Dobrý den, nijak nezpochybňuji velký přínos zimních pneumatik, sám vždy přezouvám každé své auto, nicméně nemám rád všemi odborníky a "odborníky" šířený mýtus, že zimní pneu mají lepší adhezi i na suchém asfaltu, poklesne-li teplota pod cca 7°C. Není to pravda, současné kvalitní letní gumy drží na SUCHU lépe než srovnatelné zimní i při teplotách hluboko pod nulou. Silika, díky níž pneu v mrazech netvrdnou, se totiž dávno přidává i do lepších letních gum. Chápu, že je potřeba lidi přesvědčit k přezouvání včas a ne až je na cestách 10 cm sněhu, ale ne za cenu lhaní a zkreslování faktů. Moje otázka tedy zní, zda alespoň Vy na přímý dotaz přiznáte, že na suchém povrchu zimní pneumatika ani v mrazech nepřekoná kvalitní letní pneumatiku (např. sportovní pneu se silikou). Pomiňme to, že v zimě člověk stejně jezdí i za sucha na zimních, protože neví, kdy nasněží nebo se objeví náledí. Děkuji Řidič Pavel Pavel Strnad
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Máte pravdu silika se dává i do výkonných letních pneu. Rozdíl není pouze v množství siliky, které je v letních nižžší, ale i v dalších chemických látkách zaručující elaticitu v teplotách pod bodem mrazu. Váš poznatek o vlastnostech letní pneumatiky v zimě je pozoruhodný, bohužel testy měřené na polygonech ukazují opak. 16.10.2013 12:38
OTÁZKA: Dobrý den, kde tedy doporučujete skladovat pneumatiky (domácí podmínky)? Myslel jsem, že nejvíce jim vadí UV záření. Zerog
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Kdekoli skladujte pneu pokud tam není příliš teplo ( kotelna ) nemáte zároveň v místnosti sklad ropných paliv a ředidela + nesvítí tam slunce . Doporučuji sklep 16.10.2013 12:41
OTÁZKA: Dobrý den, říká se, že pokud chybí podélná drážka (většinou dvě uprostřed) v dezénu pnematiky, tak špatně vede auto na sněhu při zatáčení. Je to pravda? Nebo jak poznat kvalitnější vzorek obecně? Děkuji Libor
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Kvalitnější vzorek obecně nepoznáte. Vzorky dezenu vznikají na základě dlouhodobých výzkumů a některé jsou pohlednější a jiné méně. Zimní pneu mají za ůkol odvádět i břečku tajícího sněhu a tam opravdu pomáhají široké vnitřní drážky, které břečku odvedou z pod pneumatiky dozadu , na zatáčení má spíše vliv lamelování bloků, které musí mít dvě protichúdné vlastnosti , být elastické a zároveň tvrdé v bočním směru právě pro přenos sil při zatáčení. 16.10.2013 12:47
OTÁZKA: Co si myslíte o pneumatikách od čínských výrobců např. Nankang, Goodride atd? Jakub
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Jsou to levné produkty splňující zákonou povinnost zimního obutí. Nic víc od nich nečekejte. 16.10.2013 12:49
OTÁZKA: Dobrý den, Vlastním vůz Škoda Octavia 1.9 TDi PD 1Z Zimní pneu jsem zvolil Continental - TS850 - 195/65, R15, T 91 Jezdím denně cca 110km Chtěl bych se zeptat zda jsem zvolil dobře nebo jestli máte nějaké jiné doporučení. Popřípadě jak lajcky poznám že tyto pneu již nejsou vhodné. Děkuji Martin
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Zvolil jste dobře, šťastnou cestu, sledujte hloubky dezenu a hlavně chování vozu,pokud jsou dnes nové zimu jistě v pořádku přečkáte 16.10.2013 12:51
OTÁZKA: Díval jsem se na ceny gum např. Continental ContiWinterContact TS850, které s rostoucím průměrem (konkrétně 15,16,17) zdražují cca o 1000Kč. Z 15 na 16 je to prakticky dvojnásobek. Stojí za to připlatit si dvojnásobnou cenu za větší příměr? Vladislav Stehno
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Pokud zvolíte větší průměr ráfku, musíte použít nižší profil pneumatiky = menší obsah vzduchu zajišťující pruženi a tím tvrdší podvozek auta. V létě tomu rozumím, získáte větší stabilitu v zatáčkách ale v zimě? 16.10.2013 12:55
OTÁZKA: Dobry den, Minimalni hloubka pro zimni je 4 mm, pro letni 1.6. Praxe kdy nekdo dojizdi zimni co maji pod 4 (a jsou jiz tedy pro zimu "mimo zakon") v lete je zcela bezna. Testy ojetych zimnich pneumatik v lete ukazuji na mizerne vlastnosti takoveho obuti. jaky je Vas nazor a tuto praxi? Jak je mozne ze na jednu stranu je povinne prezout na zimni, kuvli vyssi bezpecnosti a naopak pouzivat mizerne obuti v lete je mozne? Obdobne viz. testy kde nektere celorocni pneu propadly na suchu a porad je vse v poradku. Neni tedy povinne prezouvani ve mestech na zimni opravdu hlavne o zvyseni prodeju? KubaM
Zimní pneumatika ODPOVĚĎ: Uvedené téma je ožehavé , nicméně vyhláška nezakazuje použití zimní pneu s nižší hloublou dezenu pro letní provoz. Testy, co vím, doložili horší vlastnosti ale ne nebezpečnost. Pokud by mělo dojít k předpisu o povinném používání letních v létě musely by být nastaveny parametry pro minimální hodnoty pro použitelnost. Možná by tím sítem propadly i neznámé značky v novém stavu , kdo ví? Na některé body se zeptete zákonodárců ne mne. 16.10.2013 13:03