Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odborník na toxikologii: Policejní alkotestery neměří přesně

  14:00aktualizováno  23. prosince 9:14
Policejní měřiče alkoholu se mohou mýlit, říká soudní znalec z oboru toxikologie. Od Nového roku na to mohou doplatit řidiči, kterým při silniční kontrole naměří zbytkový alkohol. Dechový test bude mít totiž podle policistů stejnou váhu jako krevní zkouška.
Alkohol za volantem

Alkohol za volantem | foto: Profimedia.cz

Policejní kontrola na základě dechové zkoušky zjistí, že máte v těle zbytkový alkohol. Ještě dnes by následoval odvoz do nemocnice na odběr krve. Po Novém roce už to tak nebude.

"Přestaneme dělat opilým řidičům taxikáře," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil, podle kterého jsou certifikované přístroje na zjištění alkoholu z dechu natolik dokonalé, že se rozborům krve vyrovnají. Jenže tak jisté to být nemusí.

"Porovnával jsem několik set záznamů z protialkoholní záchytné stanice, kde v rámci vyšetření byla provedena dechová zkouška i rozbor krve v laboratoři, a přibližně v 50 procentech případů se výsledky odlišovaly," říká soudní znalec z oboru toxikologie Jaroslav Zikmund.

Během měření se objevil i případ, kdy policisty používané zařízení Dräger naměřilo o 1,41 promile alkoholu méně, než kolik byl výsledek rozboru krve. Stejně tak se podařilo naměřit i o 1,18 promile alkoholu více, než kolik ukázal krevní test.


PTEJTE SE

Jaroslava Zikmunda, soudního znalce v oboru toxikologie

Odborník bude odpovídat dnes od 10:00 v on-line rozhovoru na Auto.iDNES.cz

Pokuta, nebo vězení

Odchylka přitom může být zásadní při stanovení výše trestu řidiče chyceného při běžné kontrole. Pokud má v krvi méně než jedno promile alkoholu, přijde o řidičák na šest měsíců až jeden rok, zaplatí pokutu až 20 tisíc a v kartě řidiče mu přibude šest bodů.

V případě, že  má ale v krvi méně než 0,3 promile alkoholu, dostane o tři body méně, s velkou pravděpodobností finanční postih bude nižší a kratší bude nejspíš i doba, kdy nebude smět sednout za volant. Mnohem horší následky čekají řidiče, který nadýchá více než 1 promile alkoholu v krvi. Ten totiž skončí před soudem, kde mu v nejhorším případě hrozí až tři roky vězení. 

U soudu rozhodnou další důkazy

Jenže není jisté, jestli soudy budou dechovou zkoušku považovat za dostatečný důkaz o opilosti řidiče. "Dá se čekat, že u soudu nebo správního orgánu budou údaje naměřené z dechu stačit, jen pokud bude mít k dispozici ještě další důkazy, že byl řidič opilý. Třeba svědectví dalších lidí. Nikdo ale asi není schopný pohledem poznat, že má řidič v krvi 0,2, nebo 1,2 promile. Byli bychom rádi, kdyby se i nadále odebírala krev, protože v takovém případě je naprostá jistota, že obviněný řidič má v krvi alkohol. A jistota panuje i ohledně množství. Měřicí zařízení, které množství alkoholu určuje z dechu, takový důkaz nedodá," říká státní zástupkyně Táňa Dočekalová.

Pozor na "nealko" pivo

"Řidič se může velmi snadno dostat do problému aplikací léků s obsahem alkoholu, ústních sprejů, tyčinek Margot a Mila, ‚nealkoholického piva‘, bonbonů s obsahem alkoholu, žvýkaček," varuje Jaroslav Zikmund. "V krvi nic nemá, ale dechová zkouška bude pozitivní."

"Z toxikologického a klinického hlediska jsou hladiny do 0,20 g/kg považovány za neprokazující požití alkoholu," uvádí Zikmund.

"Otázka je, jestli policista může prohlásit výsledek např. 0,18 g/kg za to, že řidič alkohol nepožil. Záznam s touto hodnotou je pak součástí spisu a úředník na pověřeném úřadě má pouze možnost udělit sankci na spodní hranici 10 000 Kč pokuty, 3 body a na 6 měsíců zákaz řízení," uzavírá odborník na toxikologii. A řidič si dal k obědu pouze 2 nealko piva...

Autoři: ,




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.