Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odepisovaný roomster dostane ještě šanci

  13:20aktualizováno  13:20
V historii Škody Auto najdete jen stěží model, který budí tak rozdílné názory. Pro jedny nepovedené a ošklivé auto, pro druhé mimořádně praktický vůz. Po letech propadů prodejů chytil loni roomster druhý dech a Škoda už mluví o tom, že připravuje jeho nástupce.

Škoda Roomster Greenline, 2010 | foto: Škoda auto

Přitom se mluvilo o tom, že výroba skončí. "Je to auto, které chceme dál vyrábět. Připravujeme jeho nástupce, ale musíme o něj bojovat," řekl šéf vývoje Eckhard
Scholz. Všechny modely v koncernu procházejí koncernovým schvalováním ve Wolfsburgu předtím, než se začnou sériově vyrábět, nejde o speciální proces jen pro roomster.

Podle Scholze by měl mít následník roomsteru lehčí život, protože by neměl design vozu zákazníky v názoru tolik rozdělovat.

Šéf automobilky Winfried Vahland přirovnal loni roomster k dítěti v rodině, které právě potřebuje více péče než ostatní. Té se loni dočkal – firma přišla například s polepy vozu, které částečně zatraktivnily jeho vzhled.

Prodejům pomohlo hlavně zlevnění. Auto, jehož cena začínala při uvedení v roce 2006 na 340 tisících korun, stojí teď v nejlevnější verzi o 115 tisíc méně. O konci výroby roomsteru se v posledních letech několikrát spekulovalo především kvůli slabým prodejním výsledkům. Péče loni přinesla nakonec výsledky, protože prodeje stouply o 11 procent
na 36 tisíc aut a odrazily se tak od předloňského dna.

Automobilka se chce dostat s prodeji alespoň na hranici padesáti tisíc aut ročně.

Roomster se loni vrátil mezi desítku nejprodávanějších vozů v Česku, jako firemní vozidlo ho používá například ČEZ nebo Coca-Cola. Velmi úspěšný je vůz především v  bývalých východoněmeckých zemích.

V Česku se úspěšnost podle šéfa tuzemského prodeje Petra Pečenky velmi liší podle dealerů.

"Hodně záleží na tom, jak se k nim prodejci staví, někteří roomsteru příliš nevěří a lidem nabízejí spíše jiné modely," tvrdí Pečenka.

Roomstery se dosud vyrábějí ve Vrchlabí, kde by však měla letos produkce aut skončit. Automobilka tají, zda se jejich výroba vrátí zpět do Kvasin, nebo se přesune do Mladé Boleslavi, pravděpodobnější jsou však Kvasiny.

Podle zdrojů MF DNES by měl být nový roomster delší než současná verze a měl by jezdit na podvozku Volkswagen Touran.

"Bude to nadále auto pro evropský trh, v Číně nebo Indii pro takový vůz nejsou zákazníci,“ dodal šéf prodeje Jürgen Stackmann. Vysvětluje, že v Číně a Indii musí být auto symbol úspěchu tříprostorové. I proto na indický trh uvedla značky sedan rapid.

Nedoceněný Roomster

Očima designéra

Roomster je nedoceněný automobil a zároveň tak trochu promarněná šance mít v modelovém portfoliu opravdu něco výrazného a přitom "simply clever". Pokud si ještě vzpomenete na první koncept, z kterého se vyvinula sériová verze, tak je jasné, že kompromisů bylo nakonec až příliš. Nevytratila se sice původní myšlenka (spíš naopak, ta je v sériovce ještě více zdůrazněna), ale švih sériovému vozu už chybí.

V praxi to znamená, že variabilita interiéru, nižší hrana zadních oken, velké páté dveře a další prvky splňují bezezbytku požadavky na praktické auto této kategorie, ale v exteriéru se tato řešení často setkávají s nepochopením a boj proti zažitým představám o podobě malého MPV spíše prohrávají. Vzhledem k zaměření škodovky jde ale jednoznačně o chvályhodný počin posunout kategorii malých MPV někam dál.

Jsem zvědavý jak se v nové generaci podaří propojit nový design škodovky a kolik toho zbyde z nesmírně originální koncepce současné generace.

Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling

Původní studie Škody Roomster

Původní studie Škody Roomster

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.