Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odpočívají v pokoji. Amen

aktualizováno 
Když motocykloví výrobci uvedou nový stroj, je kolem toho vždy spousta povyku. Premiéra na výstavě, první testy a dojmy, diskuze, zda je to krok vpřed, či dva vzad, a tak podobně. Když se kariéra některého motocyklu nachýlí ke konci, proběhne to většinou neslyšně, v lepším případě se zaplní další místečko ve firemním muzeu.

Kawasaki VN1500 Classic | foto: Honda

V pozadí těchto odchodů je většinou kombinace několika faktorů: zpřísňující se emisní limity a po několika letech v prodeji slabší zájem zákazníků obvykle vyústí v rozhodnutí zastavit výrobu, protože modernizace nebo jen přizpůsobení aktuálním požadavkům by bylo příliš nákladné.

Přitom je škoda na některé velikány nevzpomenout, případně smeknutím přilby nevzdat čest, když jsme se některým z nich dokonce svého času klaněli. Tento hromadný nekrolog několika výrazných motorek, které byly v loňském roce naposledy v aktivní službě, to chce aspoň trochu napravit.

Honda CBR600F

Honda CBR600F neboli cebro: tento supersport byl poprvé představen už v roce 1987. Za dvacet let své existence prošel asi pěti velkými modernizacemi a bezpočtem malých. Za svého mládí to byl udatný a ostrý sportovec, který se skvěle prodával, zatímco v posledních letech plnil u Hondy roli ne tak vyhraněné alternativy k CBR600RR, se kterou lze kromě speedování také pohodlně cestovat. Vzhledem k jeho popularitě jich stále u nás spousta jezdí a nejspíš ještě dlouho jezdit bude.

Honda Hornet 900

Honda CB900F Hornet: vznikl po vzoru Hornetu 600 – motor ze supersportu (v tomto případě se používaly starší verze agregátu z Firebladu), zabudovaný do naháče s neposednou povahou a přiléhavým jménem Sršeň. Vyráběl se asi pět let a měl úspěch, ale v letošním roce ho vystřídal silnější nástupce se zvětšeným motorem a radikálním vzhledem už bez kulatého světla…

Honda VTX1800

Honda VTX: Jeden ze zakladatelů odnože power cruiserů (někdy také nazývaný hot rod) s tehdy impozantním objemem 1 795 ccm postupem času trochu zevšedněl, zvláště když se později začali objevovat "nabušenější" konkurenti. Byl to ale právě on, kdo vyprovokoval přetahovanou o dva největší "hrnce" (válce) do V. Letos Honda nemá v programu přímého následovníka, což by mohlo signalizovat, že nám v nedaleké budoucnosti představí nástupce s ještě většími svaly (a hrnci...).

Kawasaki VN1500 Mean Streak

Kawasaki VN 1600 Mean Streak a VN1600 Classic/Classic Tourer: trojice modelů využívající stejný motor patřila do uvedení dvoulitru VN k hegemonům nabídky Kawasaki. Mean Streak byl jedním z průkopníků tzv. sportovních cruiserů - jeho podvozek a zvláště brzdy patřily vůbec k tomu nejlepšímu ve své kategorii, však také pocházely ze supersportu ZX-9 Ninja. Naopak dvojice Classic a Classic Tourer (dříve podle objemu VN1500), lišicí se stupněm vybavenosti, sázela na klasický pohodový styl s dostatečnou porcí okázalosti (chromu). Roli nástupce přebírá novinka VN2000 Classic.

Kawasaki ZRX1200R

Kawasaki ZRX1200R: přestala se vyrábět už v roce 2006, ale některé kousky se loni ještě doprodávaly. Vzhledem k jejímu významu sem určitě patří. Fakt, že motocykl s designem z osmdesátých let se těšil popularitě tak dlouho, je klasickým příkladem toho, co dokáže nostalgie. Muscle bike s trubkovým rámem a fantasticky pružným motorem neoslňoval technologickými výstřelky, ale jakýmsi poctivým charizmatem starých časů. V barevné variantě repliky Eddie Lawson byl stylově nepřekonatelný.

Suzuki GSX 1400

Suzuki GSX1400 – když jsme tuto motorku kdysi poprvé testovali (psal se asi tak rok 2002), jeden kolega ji nazval přiléhavě pekelné křeslo. Ve své době představovala nevídanou kombinaci klasiky a moderny: trubkový rám, strašná hromada newtonmetrů kroutícího momentu, klasický vzhled s kulatým světlem, výkonné šestipístkové brzdy… a k tomu všemu pohodlné široké sedlo. Co se dá dělat, je třeba udělat místo nástupci, B-Kingu, ale je to fakt škoda.

Yamaha XVS 1100A Drag Star Classic

Yamaha XVS 650/1100 Drag Star Classic: tahle dvojice vystřídala v druhé polovině devadesátých let choppery řady Virago a ve svém oboru patřila k průkopníkům dlouhé a nízké stavby.

Yamaha XVS650 Drag Star

Výkony sice motoricky nebyly nikdy zcela omračující, ale díky úhlednému stylu patřily Drag Stary, v posledních letech vyráběné výhradně ve verzi Classic (hluboké blatníky atd.), k bestsellerům.

Yamaha BT1100 Bulldog

Yamaha BT1100 Bulldog: jeho zmizení trochu souvisí s větším Drag Starem, neboť využíval jeho jen lehce odladěnou pohonnou jednotku. A to také byla jediná zásadní výtka na jeho adresu – i když vzhledově sliboval slušnou "palbu", výkonově patřil k umírněným. Yamaha ho však takhle vymyslela, jako důstojnou volbu pro pozdní začátečníky, kteří se nechtějí válet s "vykopnutýma nohama" na cruiseru.

Moudří lidé vědí, že ne všechno nové je lepší, ale co se dá dělat: zazvonil zvonec a těmto motorkám je konec. Tak tedy: čest jejich památce. A za 25 let nashledanou na veteránských srazech.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.