PNEUPORADNA

velikost textu:
vydáno 10.11.2004 12:00

BEZPEČNOST PŘEDEVŠÍM 

RADY PRO BEZPEČNOU JÍZDU

Na vaše otázky týkající se pneumatik odpoví odborníci z AZpneu.cz a Pneuexpert.cz.
Poznámka: Nejde o on-line rozhovor.


Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. prosince 2005 do 13:00

OTÁZKA: Dobrý den. Moje otázka se týká používání tzv.univerzálních pneumatik. Dle mého názoru označení univerzálních pneumatik není správné. Směs pneumatiky je buď vytvořena pro provoz za nižších teplot, nebo pro provoz při vyšších teplotách. Pak dle mého názoru při použití univerzální pneumatiky nelze zaručit bezpečný styk kola s vozovkou. Není tedy označení univerzální pneumatika tedy jen rozdělení dle vzorku pnaumatiky a není bezpečnější použití zimních a letních směsí pneumatik. Děkuji za odpověď. Martin
ODPOVĚĎ: Již mnohokrát jsme odpovídali na tuto otázku, celoroční pneumatiky jsou stavěny pro použití v mírnějším pásmu a méně časté ježdění, hlavně v zimě na sněhu je problém pneumatik celoročních největší. Je rozhodně dobré používat letní a zimní pneumatiky. Směs i vzorek univerzálních pneumatik je něco "mezi" letními a zimními pneumatikami.
Odpověď: AZ-pneu 25.2.2005 16:13
OTÁZKA: Dobrý den, mám staré zimní pneumatiky Michelin, které bych chěl v létě dojezdit. Na jejich vzorku mě ale zarazilo, že drážky jsou po stranách hlubší, zatímco okolo středu běhounu jsou mělší - už z výroby, je tam přímo "schod". Na krajích tak mají těsně přes 3 mm, zatímco v prostředku cca 1.6 mm. Značky pro opotřebení TWI jsou přitom spíše u krajů, takže ukazují, že vzorek má ještě cca 1.5 mm rezervu. Zajímalo by mě, která z hodnot je pro mě podstatná, případně proč výrobce takto upravuje drážky zimních pneu. Děkuji. John
ODPOVĚĎ: Pro správné vyhodnocení bychom potřebovali vědět, jaké pneumatiky Michelin máte konkrétně na mysli. Minimální hloubka vzorku 1,6 mm by měla být po celé šířce běhounu. Nejde pouze o zákon, ale hlavně o vaši bezpěčnost za jízdy za mokra. Pokud se pneumatiky sjíždějí nerovnoměrně, je možná příčina v nesprávném huštění.
Odpověď: AZpneu 30.3.2005 10:31
OTÁZKA: Dobrý den, můj dotaz se týká "dojíždění" zimních pneumatik v letním provozu. Pokud již nejsou zimní pneumatiky vhodné pro zimní provoz (vzorek pod 4mm, stáří nad 4 roky), je možné pneumatiky dále používat v letním provozu až k povolené hranici 1,6mm? Nedojde tím ke snížení bezpečnosti (např. prodloužení brzdné dráhy vozu, nedostatečná přilnavost na vozovce při vyšších teplotách, apod.)? Děkuji za odpověď. Jirka
ODPOVĚĎ: Dojetí zimních pneumatik v létě vám nemůže nikdo zakázat. Bezpečnost vaší jízdy však ovlivněna je, nebot zimní pneumatiky vyrobené z měkčí směsi mají horší přilnavost na suché a teplé vozovce, tím také delší brzdnou dráhu, horší ovládání vozidla v zatáčkách, atd. Také vzorek zimních pneumatik je prořezaný, lamelovaný. Lamely se při rychlejší jízdě ohýbají a bortí, pneumatika má horší vlastnosti při vedení. Odlišné chování jednoznačně poznáte při přezutí na letní pneumatiky.
Odpověď: AZpneu 30.3.2005 10:32
OTÁZKA: Dobrý den. Existuje spray na pneumatiky pro jízdu na sněhu? Např. pro vyjetí zasněženého kopce místo použití sněhových řetězů postříkat pneu tímto spreyem? Děkuji za odpověď. Lucka
ODPOVĚĎ: Podle našich infomací je v prodeji spray tzv. tekuté řetězy, u nás k dostání není, ale zeptejte se na čerpacích stanicích, případně v auto-moto prodejnách.
Odpověď: AZpneu 30.3.2005 10:32