Ptejte se odborníka na paliva Václava Louly

vydáno 12.4.2010 10:00
Proč má smysl připlácet si za dražší "prémiová" paliva? Má takové palivo vliv na životnost a výkon motoru? Odpovídá jeden z největších českých odborníků na benzin a naftu Václav Loula.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. dubna 2010 do 11:10

OTÁZKA: V čem je vůbec ten "prémiový" benzin lepší. Kdo mi zaručí, že mje fakt lepší než obyčejný? PEPA
ODPOVĚĎ: U automobilových benzinů se hodnotí až 15 jakostních znaků, u prémiových benzinů se provádí nadstandardní aditivace, kterou se zlepšuje celá řada vlastností. Patří sem např. mazivosní přísady k redukci třecích ztrát a v kombinaci s vysokým oktabnovým číslem tak prémiové benziny přispívají ke zvýšení výkonu při nižší spotřebě. Pak jsou zde i jiné přísady, které dlouhodobě udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače a spalovací prostor. To příspívá k delší životnosti motoru. Rostoucí poptávka po prémiových benzinech, ukazuje, že jsou s nimi zákazníci spokojeni. Benzina jejich špičkovou kvalitu garantuje. 12.4.2010 10:48
OTÁZKA: Může se stát, že starší auto - třeba ještě karburátorové - ten lepší benzin "nezkousne"??? Nemůže to motoru ublížit? děkuji za odpověď. anonym
ODPOVĚĎ: U automobilů je rozhodující doporučení výrobce jaký druh automobilového benzinu podle oktanového čísla je schválen pro provoz vozidla . Ale určitě benzin o vyšším oktanovém čísle motoru neublíží . Navíc prémiové benziny jsou vysoce aditivované a brání tvorbě úsad , rozpouštějí úsady a tak spalovací prostor i sací ventily jsou udržovány v čistotě . Motor pracuje v lepší kondici. 12.4.2010 10:55
OTÁZKA: vždyť ten benzin vozí stejná cisterna na víc míst? v čem je ta prémiovost? v tom, že zaplatím víc? Karel Brož
ODPOVĚĎ: Při přepravě na čerpací stanici se vozí každý produkt v samostatné komoře cisternového automobilu to platí i pro prémiové druhy. prémiovost je v užitných vlastnostech ,v jakostních parametrech . Tyto vlastnosti nesmí být v průběhu přepravy a skladování narušeny. O paliva se musí pečovat, od profesionální výroby v rafinerii , kontroly kvality na čerpací stanici-pravidelné rozbory , čištění nádrží,odkalování atd. 12.4.2010 12:24
OTÁZKA: Podle čeho si vybírají čerpací stanici Vaše děti (vnoučata)? Marie
ODPOVĚĎ: Dlouhodobě se věnuji palivům a jsem věrný značce BENZINA. Vím ,že palivům se ve společnosti věnuje maximální péče . Proto i svá vnoučata vychovávám k věrnosti ke značce Benzina . Má kvalitní paliva a hezké dárky pro děti . 12.4.2010 12:30
OTÁZKA: Co přesně znamená pro motor vyšši cetanové číslo u Verva diesel kadla
ODPOVĚĎ: Cetanové číslo,udává kvalitu nafty z hlediska vznětové charakteristiky. Čím vyšší je cetanové číslo, tím je nafty kvalitnější. Motor lépe startuje , má vyšší výkon, tišší spalování a hladší chod. Špičkové nafty na domácím i evropském trhu mají dnes cetanové číslo 59 až 62 jednotek . Takouvou naftu uvedela na trh společnost BENZINA pod názvem VERVA Diesel v září 2009. 12.4.2010 12:53
OTÁZKA: Dobrý deň, má význam tankovať prémiové palivo do staršieho vozidla ak sa xy rokov tankovalo obyčajné palivo ? Zlepší sa tým niečo ? Vyčistí sa postupne motor ? Tvoj tatko
ODPOVĚĎ: I pro starší vozidla je důležitá kvalita paliv . Proto doporučuji kupovat aditivovaná paliva . Přínos pro zákazníky je v čistotě palivového systému , ochrana proti korozi eliminuje kolísavý tah motoru . Určitě se to projeví v lepším výkonu, nižších nákladech na údržbu a nižší spotřebě . Společnost BENZINA prodává aditvovaná paliva a vedle toho i sortiment prémiových paliv. Dotaz k palivům by měla zodpovědět i obsluha čerpací stanice . 12.4.2010 12:58
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, zda došlo někdy k testování benzínu od společnosti LukOil, a když, tak s jakým výsledkem. Děkuji za odpověď. Pavel Pavel
ODPOVĚĎ: Podle české legislativy je prováděn ze strany České obchodní inspekce pravidelný monitoring jakosti prodávaných paliv u všech veřejných čerpacích stanic tedy i společnosti LUKOil. LUK Oil je členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ročně je firmám v této asociaci odbráno až 1000 vzorků chybovost je minimální Např. za r.2009 bylo za ČAPPO 98,5% všech odebraných vzorků v pořádku -vyhovělo technickým normám jakosti. 12.4.2010 13:06
OTÁZKA: Proč se nedozvíme, u kterých čerpacích stanic jsou benziny špatné? Janina
ODPOVĚĎ: Je nutné upravit legislativu a to do takové podoby aby v případě ,že ČOI nalezne špatný benzin u veřejné stanice aby akreditovaná osoba provádějící rozbor (palivářská laboratoř s certifikací) označila tento benzin za nevyhovující , který poškozuje motor, životní prostředí a zdraví. Za této situace musí ČOI zveřejnit tuto stanici. Já osobně i ČAPPO, děláme maximum zakotvit tento stav do legislativy. 12.4.2010 13:17
OTÁZKA: Jak se pozná nekvalitní benzín a co se může stát s motorem? Roman
ODPOVĚĎ: Nekvalitní benzin se spolehlivě pozná laboratorním rozborem. Podle technické normy musí splnit cca 17 jakostních znaků. Mezi nejdůležitější považuji destilační zkoušku ukazuje na těkavost ,ovlivňuje start a chod motoru,odhalí kontaminace jinými uhlovodíky má vliv na výkon a jízdní vlastnosti. Oktanové číslo -ovlivńuje hoření směsi,klepání .Nežádoucí kontaminace mohou poškodit motor, katalyzátor. Nekvalitní benzin má pochopitelně vliv na zhoršení výkonu, zvýšenou spotřebu .Nebezpečné jsou i projevy koroze vlivem vody či přidávaného bioetanolu a jeho některých vlastností 12.4.2010 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat je rozdíl mezi naftou diesel verva od benziny a vpower diesel ? V ceně vychází drážší vpower. Popřípadě doporučtě prosím co tankovat. Děkuji za odpověd David Brynda
ODPOVĚĎ: Jsem spoluautorem nové formulace prémiové nafty VERVA diesel s cetanovým číslem 60 jako novinkou českého trhu v dieselových palivech. Toto palivo bylo vyvinuto pomocí nové formulace aditivace s použitím nejmodernějších přísad. Především byl kladen důraz na vysoké cetanové číslo pro docílení rychlého nástupu maximálního výkonu a dokonalého hoření a využití energie paliva . Vyšší mazivost dokonale ochrání vstřikovací zařízení, trysky a tím snižujete náklady na údržbu. Mohu Vám tuto prémiovou naftu vřele doporučit. Cenový rozdíl mezi oběma soutěžiteli nemohu komentovat neboť existují pravidla hospodářské soutěže a cenové komentáře přes veřejná media patří do zakázaných dohod . 12.4.2010 14:04
OTÁZKA: Proč mám ten pocit, že v zahraničí prodávají lepší palivo benzinky jstejné značky než v česku? Když natankuju plnou ve švýcarsku, najedu na ni o sto kilometrů víc než v doma? Josef Kulíšek
ODPOVĚĎ: Na spotřebu paliva mávliv celá řada faktorů vedle jakosti mezi velmi důležité patří charakter provozu , stav vozovek , charakter jízdy a to může být rozdílné mezi mobilitou ve Švýcarsku a ČR. Důležitou roli hrají právě aditivovaná paliva, která mohou zlepšit výkon a snížit spotřebu. Např přísada v naftě na snížení pěnivosti umožní načerpat do nádrže více paliva apak počet ujetých km je i vyšší. Pokud budete v ČR jezdit na kvalitní aditivovaná paliva určitě budete spokojen a váš pocit rozdílu zmizí . Pokud máte automobil se vznětovým motorem opravdu zkustě VERVA diesel. 12.4.2010 14:17
OTÁZKA: Proč ČOI nezveřejní čerpací sranice s nekvalitním benzínem a jaký je benzín na stanicích ONO? Roman
ODPOVĚĎ: Již jsem se k této problematice vyjádřil -je to legislativní problém. Je nutné stanovit jasná pravidla kdy je ČOI povinna zveřejnit prodejní místa s nekvalitními palivy , která poškozují motor nebo životní prostředí. Doporučuji sledovat firmy zda mají vylepenou "Pečetˇkvality" na výdejním stojanu - u těchto firem je záruka že palivo je kvalitní a je kontrolováno . Naše společnost BENZINA tuto Pečet získala. 12.4.2010 14:40
OTÁZKA: Zaslechl jsem, že se špatné palivo, které jsem natankoval, projeví až když vyjedu další jednu až dvě nádrže. Jak pak bud dokoazovat, že byl špatný ten benzin od čerpačky xy, když pak natankuju ještě jinde? Anonym
ODPOVĚĎ: Samozřejmě nekvalitní palivo se nemusí ihned projevit v poruchách motoru ,palivového systému nebo některých důležitých segmentů jako vstřikovače, trysky , zanesení filtrů, zničení katyzátoru. Doporučuji tankovat u firem důvěryhodných , které mají kvalitní aditivovaná paliva a při reklamačních řízeních prokáží rozborem i doklady ,že kvalita odpovídá min. normovaným požadavkům ,že prodávají jakostně prověřené zdroje z profesionálních rafinerií . Např. Pečetˇ kvality vylepená na stojanu je toho důkazem. Doporučuji delší dobu si uschovat i doklady o nákupu paliva. 12.4.2010 14:58
OTÁZKA: Jak se vůbec může dostat do paliva voda? To je snad vždycky důkaz toho, že je něco špatně.... Anonym
ODPOVĚĎ: Voda do paliva se může dostat mnoha způsoby: Hodně závisí na provozních podmínkách vozidla , v podzimních , zimních či hodně deštivých dnech netěsností víčka v nádrži . Také mohou nastat případy při skladování a přepravě. Proto máme na čerpacích staicích speciální zařízení sondy ke zjištˇování vody - v případě zjištění se provede odkalení . Také proto se např. u nafty obsah vody měří je to také jeden z jakostních parametrů.Souhlasím s Vámi pokud je volná voda v palivu je to pro motor zcela nevhodné z pohledu ztáty výkonu, nebezpečí koroze . 12.4.2010 15:10
OTÁZKA: Palivo, které se prodává unás je většinou z ruské ropy. Prý je sirnatější a to škodí motorům. Je to pravda? Anonym
ODPOVĚĎ: V ČR od ledna 2009 platí nové přísné normy z pohledu obsahu síry v pohonných hmotách . Všechny druhy pohonných hmot (automobilové benziny i motorové nafty) jsou deklarována jako čistá-bezsirná. Maximální přípustný obsah síry je 10 mg na kg paliva. I přes nákup sirných rop se technologickými hydrogenačními -odsiřovacími procesy v rafineriích paliva vyrábějí nyní jako bezsirná . Z výsledků studie Auto Oil programu vyplynulo, že snížení obsahu síry významě přispělo,ke snížení SO2 ve výfukových emisích ale také i významné snížení pevných částic ve výfukových plynech. Do ČR se ropa dováží jednak ropovodem Družba (směs ruských rop ale i ropovodem IKL . Nezpracovává se u nás jenom ruská ropa ale také ropy z Azerbajdžánu, Kazachstánu ,Alžírska ,Nigerie atd. 12.4.2010 16:04