Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se odborníka na paliva Václava Louly

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 12.4.2010 10:00
Proč má smysl připlácet si za dražší "prémiová" paliva? Má takové palivo vliv na životnost a výkon motoru? Odpovídá jeden z největších českých odborníků na benzin a naftu Václav Loula.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. dubna 2010 do 11:10

OTÁZKA: Pokud natankuji Verva Diesel v Praze, bude např. Příbrami Verva Diesel stejný, přestože v Praze je nalepena pečeť kvality a v Příbrami není ? mi_golem
Václav Loula ODPOVĚĎ: Společnost BENZINA je držitelem Pečetě kvality v celé síti 337 stanic . Proto potvrzuji , že kvalita prémiové nafty VERVA Diesel pokud je v sortimentí nabídce stanic je na všech stanicích v deklarované vysoké kvalitě . Pokud nám ČOI kontrolovala parametry této prémiové nafty vždy byly v pořádku a cetanové číslo bylo v rozmezí 59 až 61 jednotek . Pečetˇ kvality bude vylepena i na ČS v Příbrami. 12.4.2010 16:09
OTÁZKA: Dobrý den, musím do paliva přidávat aditivum, jinak by si s tím můj veterán neporadil. Má vůbec takové "lepší" palivo pro mě smysl? Nepohádají se náhodou ty vaše aditiva, která přidáváte s tím mým? Děkuji za odpověď. Veteránista
Václav Loula ODPOVĚĎ: Hezký den Naše společnost prodává zásadně aditivovaná paliva ,to se týká jak BA 95 Naturál tak Diesel TOP Q. Vedle tohoto základního sortimentu máme v nabídce u vybraného portfolia stanic prémiová paliva -vysoce aditivovaná např. vysokooktanový benzin VERVA 100 a prémiovou naftu VERVA diesel. Vedle toho máme v nabídce aditiva k individuálnímu ošetření zákazníkem . Tato aditiva jsou kompatibilní s aditivy v našich hotových palivech . Dále máme v nabídce specielní přísadu BENADIT BA (draselná sůl kys. jantarové) k ošetření ventilových sedel s netvrzených materiálů . Je určeno pro staré automobily bez katalyzátorů . Po zrušení Speciálu právě tento aditiv zůstane v nabídce k ošetření. 12.4.2010 16:20
OTÁZKA: Proč nikdo neodpovídá??????????? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vážený Romane, omlouvám se ale postupně na otázky odpovídám. Mile mě překvapil tak velký zájem o paliva a jejich kvalitu. Jsem rád , že naši motoristé věnují takovou pozornost palivům . Časově mě to zaskočilo. 12.4.2010 16:23
OTÁZKA: Dobrý den,myslíte si,že když si zákazník připlatí např za Vervu oproti Top Q ,tak to bude mít pro něj ekonomický efekt na spotřebě? MAREK
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiovou naftu jsme formulovali s cílem dosáhnou špičkových parametrů stejně jako někeré nafty v zahraničí. Benfity , které tato prémiová nafta nabízí mají i ekonomický efekt ve snížení spotřeby. Zákazníci , kteří jezdí na naši VERVA diesel hodnotí její vlastnosti velmi kladně jak z pohledu jízdních vlastností tak i snížené spotřeby . Jejich vyjádření uvádíme i na našich webových stránkách. Trvale rostoucí poptávka také hodně ukazuje . Odborné prameny jednoznačně potvrzují , čím vyšší je cetanové číslo tím je nafta kvalitnější . Má zkušenosti to potvrzují. 12.4.2010 16:34
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl bych se zeptat, zda Verva Diesel má krom vyššího cetanového čísla i větší mazací schopnost (vliv na delší životnost vstřikovacího čerpadla)? Děkuji za odpověď. Dave
Václav Loula ODPOVĚĎ: VERVA Diesel má zlepšené i další užitné vlastnosti. Patří sem mazivost zatímco norma připouští hodnotu 460 tak VERVA diesel se pohybuje s mazivostí kolem 180 (čím je hodnota nižší tím je mazivost lepší) . Vyšší mazivostí je zajištěno kromě ochrany vstřikovacích čerpadel a trysek i snížení třecích ztrát a provoz motoru je úspornější.Další součástí formulace jsou i detergentní složky ,tím se uchovává v čistotě palivový systém ,trysky . tato prémiová nafty má i sníženou pěnivost a je zde i stabilizační přísad při povinné aplikaci biosložky (větší stabilita). 12.4.2010 16:50
OTÁZKA: Dobrý den, má Verva 100 opravdu 100 oktanů? Jakto, že vídám paliva, která mají ještě víc? Měl jsem pocit, že 100 je maximum... Děkuji za odpověď. Verva
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vysokoktanové benziny patří do kategorie benzinů SUPER plus ,kde je předepsáno okatnové číslo výzkumnou metodou min.98 jednotek . Náš vysokoktanový prémiový benzin s názvem VERVA 100 se tento parametr pohybuje v běžných komerčních dodávkách od hodnoty 99,3 až 101,6 jednotek . Pokud nás ČOI kontroluje tak u tohoto parametru naměřila nejnižší hodnotu 99,5 a nejvyšší 101. V souladu s metodikou zkoušky a povolené tolerance je to v pořádku. Samozřejmě na sportovní závody je možné vyrobit na zákazku i benzin s ještě vyšším oktanovým číslem. Podle výrobců automobilů a homologací je nosným druhem BA 95 ale v současné době se zvyšuje poptávka po automobilech s vyšším kompresním poměrem a homologovaných na vysokooktanové benziny nad 98. 12.4.2010 17:10
OTÁZKA: Dobrý den, je filtrovatelnost u zimních verzích prémiových naft zaručena do nižších teplot než u běžné zimní nafty , kde je -20°C? Má smysl přidávat do zimních prémiových naft další aditiva pro snížení teploty filtrovatelnosti a nebo si přidáním aditiv už nepomůžu? Děkuji. Martin
Václav Loula ODPOVĚĎ: U prémiové nafty v době arktických mrazů deklarujeme zlepšenou filtrovatelnost do teploty minus 26 stupňů C.Naše prémiová nafta je formulaci aditiv komlexní pro deklarované parametry a splňuje nejnáročnější požadavky zákazníků. Individuální aditiva prodávané v naší síti k ošetření naft jsou kompatibilní s naší aditivací. Individuální funkční aditivace dieselovému motoru neuškodí.- musí se provádět včas a to těmi přípravky, která jsou v odborných testech dobře hodnocena a plní svoji funkci . 12.4.2010 17:23
OTÁZKA: Dobrý den, moc to nesouvisí s tématem, ale chtěl bych se zeptat na hořlavost paliv. Prý benzin a nafta hoří jenom při určitých koncentracích. Jak to je? Díky benzin hoří
Václav Loula ODPOVĚĎ: Hořlavost paliv je především bezpečnostní ukazatel a tato vlastnost je předepsána v technických normách a požárně bezpečnostních předpisech (Meze hořlavosti) . Paliva charakterizuje: bod vzpalnutí u nafty min.55 stupňů C je to hořlavina 3. třídy, u benzinů je bod vzpalnutí pod minus 20 stupňů C je to hořlavina 1. třídy . Páry benzinů jsou velmi nebezpečné a mohou vzplanout i při munusových teplotách. Za svoji praxi jsem řešil i tento případ: traktorista si zapálil cigaretu a otevřel víčko nádrže s naftou a chtěl zkontrolovat množství nafty -došlo k zažehu !!! Rozborem zjištěno , že v naftě bylo 10% benzinu -bod vzpalnutí 25 stupňů C. Vznítili se páry benzinu. Proto je nutné tyto parametry sledovat - při práci s palivy platí přísný zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm. 12.4.2010 17:54
OTÁZKA: Nemá tam pan Loula nějakou písařku aby to šlo rychleji? Roman
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pane Romane, snažím se ke každé otázce přistoupit zodpovědně a sdělit v mé odpovědi vše důležité. Budu pokračovat i zítra . Paliva to je i o důvěře. Nechci ji zklamat. Děkuji za pochopení . Václav Loula 12.4.2010 17:58
OTÁZKA: Nevyplatilo by se vám prodávat jeden dobrý benzin, než dva (jeden horší a druhý lepší)? Cena obecně dnes už nebývá měřítkem kvality. A duchaření, kdy inspekce není ochotná řict, kde palivo pančují, a já jako laik mám poznat, kde natankovat, abych vůbec dojel, je prostě sposťárna. Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pohonné hmoty prodávané na tuzemském trhu a jejich užitné parametry se řídí požadavky autmobilového průmyslu , technickými normami a v neposlední řadě rozhodují i ekologické trendy a postupná náhrada ropy resp. fosilních paliv jinými alternativními palivy . Podle současné skladby vozového parku je důležité na jaký druh paliva je motor homologován a to např benziny s různým oktanovým číslem 91 ,95 nebo vysokooktanové benziny nad 98. Při vývoji paliv úzce spolupracujeme s automobilovým průmyslem a řešíme z pohledu paliva některé vysoké nároky u moderních motorů z toho se etablují špičková prémiová paliva . V seriozních a profesionálních firmách platí ,že cena je měřítkem kvality !Benzina se řadí k těmto firmám . Souhlasím s Vámi v tom ,že firmy ,které prodávají paliva ,která poškodí motor, životní prostředí mají být zveřejěny . Naše společnost kontroly České obchodní inspekce zveřejňuje na našich webových stránkách . Nově se paliva mohou lišit i obsahem biosložky . 13.4.2010 9:59
OTÁZKA: Dobrý den.Mám nové MondeoTDCi.Jaké palivo mám používat ? Pepik
Václav Loula ODPOVĚĎ: Vážený pane, pro nové moderní dieselové motory je vhodnější používat aditivovanou motorovou naftu. Ze sortimentu dieselových paliv Vám mohu vřele doporučit naši prémiovou naftu VERVA Diesel. Tento druh nafty ma vysoké cetanové číslo (je tím určena vznětová charakteristika produktu).Tím se zrychluje vznícení při jízdě naplný plyn,nafta dokonale prohoří. Motor i lépe startuje má vyšší výkon ,hladký chod a nižší spotřebu. Další formulace aditiv (mazivostní přísady) v této naftě snižují opotřebení vstřikovačů a čerpadel ,zabraňují tvorbě úsad a to v dlouhodobém provozním horizontu.V současné době je prémiová nafta v nabídce na 131 stanicích BENZINA a bude se pro velký zájem dále rozšiřovat. 13.4.2010 10:30
OTÁZKA: je pravda že při čerpání premiového paliva je menší spotřeba než při běžném palivu? Pavel
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiová paliva svými parametry a složením nabízejí hlavní benfity pro zákazníky a to vyšší výkon a nižší spotřeba. Pokud porovnáme standardní 95 ti oktanový benzin se 100 oktanovým benzinem VERVA dochází ke zvýšení výkonu o 10% , maximálnímu využití energie a ke snížení spotřeby až o 15%.Dalším pozitivní faktorem na spotřebu je aditivace . U prémiové nafty pak vysoké cetanové číslo v kombinaci s formulací aditiv zajištúje také vyšší výkon, hladký chod a nižší spotřebu . Samozřejmě závisí na na konkrétní provozní situaci , charaketru jízdy . Mohu potvrdit z paxe a z názorů motoristů, kteří používají na prémiová paliva kladné hodnocení spotřeby a vyšší výkon. Převládají i pozitvní hodnocení značkových servisů na stav jednotlivých segmentů při používání kvalitních aditivovaných pohonných hmot. 13.4.2010 11:11
OTÁZKA: Dobry den, jak je to s beznym palivem (ne premiovym)? Pridavaji tam spolecnosti jako Benzina, Shell a pod. nejake aditiva nebo je to vsude temer to same z hlediska aditiv. Dekuji jirka h111
Václav Loula ODPOVĚĎ: Naše společnost BENZINA má ve své obchodní a sortimentní strategii prodej aditivovaných pohonných hmot . Sem patří např. BA 95 Naturál nebo Diesel TOP Q . (např. detergentní přísady, mazivostní přísady, proti korozi atd.)Koncentrace těchto aditiv je v nižší dozaci o proti kolekci prémiových produktů . Vedle toho máme v nabídce prémiová vysoce aditivovaná paliva pod obchodním názvem VERVA. Do této kategorie patří vysokoktanový benzin VERVA 100 a VERVA 95. U dieselového sortimentu je to VERVA Diesel . Používaná aditiva na zlepšení vlastností je marketingovou a obchodní záležitostí jednotlivých firem. Základní jakostní parametry jsou dány technickými normami pro paliva - ty schvalují i výrobci automobilů . Štítek podle jaké normy je palivo dodáváno musí být umístěn i na každém výdejním stojanu. Aditiva jsou testována v rámci vývoje nových paliv a zlepšují celou řadu užitných vlastností . 13.4.2010 12:45
OTÁZKA: Domnívám se, že paliva prodávaná u čerpacích stanic různých prodejců pocházejí maximálně ze tří zdrojů tj. Litvínov, Kralupy popř Slovnaft Bratislava Jak se pak může stát že kvalita těchto paliv je na benzínkách různá ? Dochází tedy k pančování paliv přímo na benzínkách ?? petrd1
Václav Loula ODPOVĚĎ: Kvalita paliv je hodnocena podle jakostních norem ,kde je předepsáno 15 až 17 jakostních parametrů. tak jsou definovaná paliva přípustná pro provoz vozidel . Je povinnost všech výrobců ,dovozců obchodníků prodávat paliva podle těchto evropských norem. Ze zdrojového pohledu je 70% tuzemských potřeb zajištˇováno z tuzemských rafinerií (Česká rafinerská a.s.Kralupy a Litvínov a Paramo) a 30% zdrojů pohonných látek je z dovozu (Slovensko-Slovnaft, Rakousko -OMV, Polsko- PKN Orlen a také z německých rafienrií ). Vysokoktanové benziny se vozí pouze ze zahraničních rafinerií. Všechny musí splnit normy jakosti ,odchylky v rámci norem jsou dány technologiemi zpracování a aditivací.Přímo na stanicích může dojít ke zhoršení kvality vlivem smíchání a vytvoření nestandardních směsí ,zbytky v komorách cisterny , špatnou péčí jako nedostatečné odkalování nečistění nádrží atd. Pokud někdo podvádí tak využívá jiný skladovací prostor kde mísí a používá nezdaněné komponenty např ředidla, technické benziny ,aromatické uhlovodíky nebo plynové oleje u nafty a krátí stát na daních . Vedle toho dochází k daňovým únikům při dovozu a nezaplacení daňových náležitostí .Firmy ,které se kvalitě věnují mají chybovost kontrolovaných vzorků minimální . Např. naše společnost v 1. čtvrtletí -všechny vzorky kontrolované ČOI vyhověly normám jakosti. 13.4.2010 15:29
OTÁZKA: Když tedy náhodou odhalím, že jsem natankoval špatné palivo ještě předtím, než se motor odebere do věčných lovišť, co mám dělat? Nejlepší by samozřejmě bylo lynčování pumpaře, ale bohužel je to společensky hůře omluvitelné... Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Samozřejmě máte právo reklamovat špatnou kvalitu . Reklamace se řídí reklamačním řádem. Je nutné předložit nebo odebrat vzorek paliva z vozidla a je také vhodné i z konkrétní čerpací stanice ,která se váže k nákupu. Zároveň doporučuji dodat i odborné stanovisko servisu k závadě . Velmi důležitý je doklad o nákupu paliva a také základní informace k vozidlu (typ, počet km). Rozhodující jsou laboratorní výsledky předložených věrohodných vzorků.Posouzení některých dílů i znalcem hraje také nezanedbatelnou roli. Seriozní firma by měla také správně a poctivě reklamaci zvládnout a obhájit svoji kvalitu. Máte i právo podat stížnost i České obchodní inspekci.Také lynčování nedoporučuji,pokud jste v právu doporučuji i podání žaloby a firmu ,která prodává nekvalitní paliva-podvádí je nejúčinější zveřejnit . 13.4.2010 15:45