Ptejte se odborníka na paliva Václava Louly

Václav Loula
velikost textu:
vydáno 12.4.2010 10:00
Proč má smysl připlácet si za dražší "prémiová" paliva? Má takové palivo vliv na životnost a výkon motoru? Odpovídá jeden z největších českých odborníků na benzin a naftu Václav Loula.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 12. dubna 2010 do 11:10

OTÁZKA: Jakto, že některé automobilky vyrobí motor, kterému nevadí jakýkoliv benzin. U BMW je například napsáno přímo u víčka, že můžu natankovat jakýkoliv od 91 až po nevím co. A u některých je to přesně dané. Typicky první motory FSI od volkswagenu, kde byla předepsaná minimálně 98? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Současné moderní motory vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku,které zabraňuje klepání,nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek,který by se měnil podle okamžitých provozních podmínek,oktanovému číslu právě používaného paliva a to tím ,že průběžně regulují předstih zážehu a udržují ho na hranici klepání. U těchto motorů se pak uvádí,že motor může pracovatve více oktanových třídách resp.že si poradí s benzinem,kterémá oktanové číslo od 91 do 98 jednotek.Častější jsou případy doporučení základního paliva s min.hodnotou např Naturál 95.Hovoříme o homologaci na konkrétní oktanový nárok ale jako minimální. současně může být doporučováno ,že motro může bez problémů pracovat i s palivem,které má oktanové číslo o třídu nižší (91) i o třídu vyšší (98).Při vyšším oktanovém čísle je to za cenu vyššího výkonu a poklesu spotřeby apři nižším oktanovém čísle klesá výkon a zvyšuje se spotřeba. U automobilů s vyšším kompresním poměrem 11 nebo 12 jsou tyto motory homologovány na benzin s oktanovým číslem min 98.Proto máme v sortimentu i vysokooktanové benziny.Jsou zákazníci,kteří mají automobily vyšší až luxusní třídy a preferují sportovní charakter jízdy. Vysokooktanové benziny tvoří na domácím trhu podíl přes 2% ,poptávka dál mírně stoupá .Oktanový požadavek se také mění různými vlivy např.kompresní poměr,předstih,vlhkost vzduchu ,nadmořská výška,teplota chladící kapaliny i tvar spalovacího prostoru. 13.4.2010 22:15
OTÁZKA: Jak mám já laik poznat, že s palivem není něco vpořádku, Poslouchat motor, očichávat nádrž, sledovat co vychází z výfuku? Jak se to typicky projevuje? Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Pokud motor ztrácí výkon, je nepravidelný chod, špatné startování , vysoká kouřivost, špatná akcelerace, motor nejde do otáček doporučuji prohlídku ve značkovém servisu vyčkat jejich odborného stanoviska -určitě odebrat vzorek paliva z vozidla a provést laboratorní rozbor. Naše společnost Vám umí zajistit potřebnou analýzu.U seriozních petrolejářských společností by neměl být problém s kvalitou prodávaných paliv. Navíc např. u Benziny si můžete vybrat ze základního sortimentu aditivovaných paliv a prémiových druhů.Pracujem v systému Pečetě kvality pravidlená kontrola jakosti prodávaných paliv ,to reprezentuje ročně až 1800 vzorků , které jsou v laboratoři kontrolovány. 13.4.2010 22:33
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, zda má smysl i občasné, resp. nepravidelné používání prémiových paliv. Tato paliva přeci nejsou na každé pumpě, a proto je nelze tankovat úplně vždy. A ještě jedna otázka, dalo by se nějak vyčíslit, stovnat přínos těchto paliv versus jejich vyšší cena? Díky za odpověď. teenka
Václav Loula ODPOVĚĎ: V prémiových palivech jsou formulace aditiv ,které zlepšují parametry těchto paliv , které se projevují v celé řadě pro provoz ,ekonomiku provozu i peněženku zákazníků důležitých hodnot. Např. čistící efekty brání tvorbě úsad a rozpouští již vzniklé úsady ,ochrana proti korozi ,mazací efekty , snížený odpor paliva ,čistící efekty a další jakostní hodnoty jsou lepší než stanovuje norma . Tato vyšší úroveň se jednoznačně promítá do nižších nákladů na údržbu, nižší spotřebě a vyšším využití energie paliva s pozitivním dopadem do výkonu a splnění náročných požadavků zákazníků na moderní jízdu.Např. u prémiové nafty je pokles spotřeby 3 až 5% . Raději Vám doporučuji pravidelné používání kvalitních aditivovaných paliv. Mohu Vás ujistit , že dnes máme prémiovou naftu již na 132 stanicích a plánujeme další rozšíření. Prémiový benzin VERVA o 100 oktanech máme na 100 stanicích a připravujeme rozšíření i prémiového benzinu VERVA 95 . Rostoucí poptávka ukazuje ,že se to ekonomicky zákazníkům vyplatí. 14.4.2010 10:04
OTÁZKA: Zdravím, má zmysel raz za čas natankovať 100-oktánový benzín? Neuškodí to motoru? Aký to má vplyv? Dakujem. stanno
Václav Loula ODPOVĚĎ: Použití automobilového benzinu je stanoveno výrobcem. Příslušný benzinový motor je homologován a doporučen výrobcem benzin s určitým oktanovým číslem. Nosným druhem ze skladby vozového parku je 95 ti oktanový Naturál.Pro automobily s vyšším kompresním poměrem je homologován a doporučován automobilový benzin s oktanovou hladinou min. 98 jednotek .Takovým to motorům 100oktanový benzin vůbec nevadí.Navíc tento benzin nadstandardně aditvovaný se speciální formulací přísad mazacích (snížení třecích ztrát =zvýšený výkon, detergentní přísady = udržuje v čistotě sací ventily, vstřikovače, spalovací prostor) . Ve finálním hodnocení je provoz úspornější a s vyšším výkonem. Současné motory vybavené elektronickou regulací nepřetržitě přizpůsobují svůj oktanový požadavek a poradí si s palivem o oktanovém rozmezí 90 až 100 jednotek. 14.4.2010 10:39
OTÁZKA: Tato paliva prý mají hlavně čistit motor. Kolik nádrží/litrů/kilometrů musím takové palivo používat,aby se to projevilo. Anonym
Václav Loula ODPOVĚĎ: Prémiová paliva jsou nadstandardně aditivovaná paliva,kde formulace přísad vylepšuje celou řadu užitných vlastností. Samozřejmě jsou zde detergentní (čistící přísady ) které fungují na pricipu "keep clean" dlouhodobě udržují v čistotě sací ventily ,vstřikovače a spalovací systém. Dalším efektem je "clean up" odstranění dříve vzniklých usazenin. V aditivaci je garantována řada dalších efektů jako ochrana proti korozi, u prémiové nafty vysoké cetanové číslo , které má vliv na spotřebu ,výkon a další parametry. Významný efekt je docílen při pravidelném užívání těchto aditivovaných paliv . 14.4.2010 12:41
OTÁZKA: Dobrý den, váhám , zda si ještě kupovat naftové auto. Moderní diesely už rozhodně nejsou tak úsporné jako bývaly a hlavě jsou příšerně choulostivé na kvalitu nafty. Což je v našich končinách velký problém. Staré diesely "sežraly" snad všechno, teď aby měl člověk strach natankovat i značkovou naftu. Chápu to tak, že verva D má být ideálním palivem pro moderní common-rai, ale proč sakra není stejně bezpečná i obyčejná nafta. Ta snad musí předpisy splňovat také. Nebo si prostě vyrábíte paliva, aby taktak prošla, a ty ať si lejeme do starých aut. A kdo má auto a chce, aby mu vydrželo aspoň rok po záruce, ať si koupí "prémiové"??? Není to nefér? Připlácet za to, abych dostal to co mám? Jinak dostanu to, co jakžtakž splní předpis. Už to začíná být jako s potravinami. Abych dostal obyčejný jogurt, musím si připlatit, jinak dostanu zase ropu... Řidič
Václav Loula ODPOVĚĎ: Naše společnost nabízí zásadně aditivované pohonné hmoty, paliva jsou pravidelně na čerpacích stanicích kontrolována (ročně 1800 vzorků). Nakupujeme z profesionálních rafinerií .Ve svém sortimentu dieselových paliv máme dva druhy motorové nafty .Standardně aditvovanou naftu Diesel TOP Q, která je velmi kvalitní a v odborných testech je velmi dobře hodnocena .Vývoj paliv je vždy podřízen požadavkům automobilového průmyslu a proto pro moderní park byla vyvinuta nová formulace prémiová nafta VERVA diesel. Takto je to i v některých zemích EU rozděleno ,prémiová paliva a standard .U prémiové nafty jsou některé parametry unikátní . Kritika z řad odborníků i novinářů zněla ,že nemáme prémiová paliva . Souhlasím s Vámi ,že na kvalitu nafty jsou dnes kladeny mimořádné požadavky a to musí petrolejáři splnit např. mazivost, čistota , přídavek biosložky ,vyšší cetanové číslo, oxidační stabilita ,nízká pěnivost atd. Diesel TOP Q odpovídá evropské technické legislativě ČSN EN 590 a je toto palivo schváleno mezinárodním sdružením výrobců motorů tzv .ACEA . Také zimní vlastnosti je třeba rozlišovat , normální nafta má filtrovatelnost minus 20 stupňů C a prémiová nafta minus 26 stupňů C . 14.4.2010 15:52