Vše o poplatcích na staré ojetiny

vydáno 19.11.2008 10:00
Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů odpovídá na otázky k novým poplatkům za převod starých aut.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. listopadu 2008 do 10:38

OTÁZKA: Dobrý den, i když se tento zákon o poplatcích přisuzuje vládě, ve skutečnosti je z dílny zelených s podporou opozice. Co si myslíte, že je skutečný důvod předložení zákona ? Podle mě to není ekologie, ale lobbying automobilek. Souhlasíte? Prostě normální politická korupce dle mýho názoru. Petr
ODPOVĚĎ: Podle mého názoru se jedná o správné opatření, které přispěje k omlazení vozového parku. Doufáme, že s tím, jak se díky novým poplatkům stanou méně atraktivními dovozy přestárlých vozů (přes 10 let), sníží se i autokriminalita, a to zejména oblíbené omlazování vozů či jejich „slepování“ z totálních bouraček. Tyto nešvary jsou totiž spojené zejména s těmito staršími vozy, které se takto zejména individuální dovozci snaží „zatraktivnit“ a zvedat tak jejich prodejní cenu. Ekologický aspekt, tj. snížení množství vypouštěných emisí, je také velmi důležitý. 19.11.2008 10:05
OTÁZKA: Tento poplatek je nazýván "ekologická daň". Pokud jste toho schopen, zkuste odhadnout, které auto je svým provozem za jeden rok ekologičtější: nové, splňující nepřísnější limity Euro, které za rok najede 100.000 km nebo staré bez Eura, které za rok najede 5.000 km? regazzi
ODPOVĚĎ: Takto není asi možné uvažovat, je třeba rovněž říci, že vůz bez Eura si již svoje kilometry "odjezdil" v minulosti a proto již značnou ekologickou zátěž způsobil. 19.11.2008 10:08
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se bude postupovat v souvislosti s ekologickou daní v roce 2009 v případě, kdy někdo zdědí automobil, který spadá do jedné ze tří skupin ekologické daně ( 3, 5 a 10 tisíc Kč). Bude muset platit ekologickou daň i v případě, kdy to na sebe auto musí přepsat z původního majitele třeba jen kvůli tomu, aby splnil povinnost vůči odboru dopravy MÚ (jinému úřadu) nebo kvůli dalšímu prodeji? Nebo lze se placení této daně vyhnout jiným způsobem? Například při prodeji nepostupovat způsobem zesnulý - dědic a dědic - nový majitel, ale rovnou zesnulý - nový majitel (tedy s vynecháním dědice a přepsáním rovnou na nového majitele). Velmi děkuji za odpověď VK
ODPOVĚĎ: Z dikce zákona vyplývá, že poplatek se platí při první registraci v ČR, či první přeregistraci po změně zákona. Tento detailní dotaz doporučuji položit ministertvu dopravy. 19.11.2008 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, lidé nejezdí a nekupují staré auta jen tak z radosti, ale protože na lepší nemají. Podle mě tento návrh zakonzervuje současný vozový park, protože auta (od 1.1.09 neprodejná) budou jezdit dokud se nerozpadnou. Nebude docházet k přechodnu např. ze 105/120 na favority, felicie. Nepřijde vám to trošku kontraproduktivní vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v ČR ? řidič
ODPOVĚĎ: V současné době rychle klesají ceny jak nových, tak ojetých vozů, a to i těch, které splňují normy Euro 3 a vyšší. Myslím, že v zájmu vlastní bezpečnosti a zdraví by si měli majitelé v podstatě již dosloužilých aut uvědomit, že se vyplatí pořídit si vůz novější. Věřím, že řada prodejců nabídne občanům výhodné podmínky (včetně ekologické likvidace), pokud se budou chtít zbavit svých již dnes neprodejných vozů. 19.11.2008 10:12
OTÁZKA: Dobrý den, vztahují se poplatky za převod i na jiná než osobní vozidla - např. traktory ? ?
ODPOVĚĎ: Poplatek se vztahuje na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. 19.11.2008 10:14
OTÁZKA: Dobrý den. Bude se poplatek vztahovat i na převod vozidla po vypořádání dědictví. Děkuji Eremiáš Petr
ODPOVĚĎ: Viz dřívější odpověď. 19.11.2008 10:15
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal, jestli budu od noveho roku platit poplatek za auto (rok vyroby 1995), ktere se bude prevadet z predchoziho majitele na mne. Tedy auto, ktere jiz bylo prihlaseno, pouze se bude menit majitel. Nebo se poplatek tyka pouze aut ktera se nove prihlasuji? Dekuji. Roman Simek
ODPOVĚĎ: Rozhodující je okamžik registrace. Poplatek se vybírá při registraci. 19.11.2008 10:16
OTÁZKA: Dobrý den, týkají se tyto poplatky pouze ojetých aut koupených v ČR, nebo i v zahraničí? Díky moc za odpověd. Petr
ODPOVĚĎ: Poplatky se týkají vozů, které jsou v ČR poprvé registrovány a nesplňují alespoň normu Euro 3. Tj. včetně dovozů. 19.11.2008 10:16
OTÁZKA: Bude se tento poplatek týkat i registrovaných veteránů??? Honza
ODPOVĚĎ: Jak je uvedeno již v poutacím článku k chatu, veteránů se poplatky netýkají, neboť jsou vedeni v jiném registru. 19.11.2008 10:18
OTÁZKA: |Nemám otázku, ale konstatování. Je to zhovadilost, kdyby každý provozovatel staršího auta musel každý rok platit určitou částku, tak prosím. Ale platit jen v případě převodu? Vždyť to nemá žádnou logiku ani ospravedlnění. pragmatik
ODPOVĚĎ: Cílem je omladit vozový park a alespoň částečně omezit dovozy přestárlých vozů ze zahraničí, k tomu zákon myslím výrazně přispěje. 19.11.2008 10:25
OTÁZKA: Jak zjistím, do jaké kategorie Euro moje auto spadá? V technickém průkazu to prý být vždy nemusí. Rudolf
ODPOVĚĎ: V technickém průkazu bývá uvedeno číslo tzv. Evropské homologace, ze kterého lze Euro normu odvodit. Předpokládám, že starší vozy budou všechny spadat pod poplatek 10000 Kč. Je také možno se obrátit na specializovanou firmu, tato služba je však samozřejmě zpoplatněna. 19.11.2008 10:34
OTÁZKA: Dobrý den, je nějaký seznam, kde by bylo možlé nalézt automobily za které se bude platit od 1.1.2009 tento poplatek? Martin
ODPOVĚĎ: Zatím jsem takovýto seznam nezaznamenal, bohužel je velmi náročné přesně říci, který vůz v kterém roce splňoval kterou normu, je třeba vycházet z údajů v technickém průkazu. 19.11.2008 10:35
OTÁZKA: Už jsem za auto zaplatil daň, když jsem si ho kupoval. Proč mám platit tisíce v rámci další "daně"? Auto splňuje všechno tak, jak bylo vyrobené. Prochází STK, jezdí dobře... To není normální!!! Chápu ekologii, ale to s tím přeci nemá nic společného. Přijde mi to jako, kdybych měl platit za to, že mám doma splachování záchodu, které spotřebuje víc vody, než moderní splachovadla. Jiří Fajný
ODPOVĚĎ: Jedná se o jednorázový poplatek, jehož cílem je zavést alespoň částečnou regulaci do celého segmentu ojetých vozů, a to zejména těch přestárlých, dovážených individuálně z EU. Bohužel vzhledem k pravidlům EU museli zákonodárci zatížit poplatky i tuzemská vozidla, jinak by byla Česká republika obviněna z omezování volného pohybu zboží na jednotném trhu. Jedná se v podstatě o reakci na totální uvolnění dovozů, které ČR musela zavést na nátlak EU v roce 2006. Do té doby platila pro individuální dovozy hranice 8mi let stáří. 19.11.2008 10:40
OTÁZKA: Zdravim, zajimalo by me , jakou logiku ma zaveden poplatek u vozu vyvazenych z ceske republiky, jako cizimu statnimu prislusnikovi me bylo na mestkem urade sdeleno, ze poplatek 10tis kč za ojete auto bez euro normy zaplatim i já, coby kupec ze statu evropsko unie, protoze vystaveni vyvoznich prepravnich znacek je taky "preregistrace" vozidla. Ptam se, proc ma nekdo ceske republice platit poplatek 10tis kč za vozidlo ktere jiz dale nebude provozovano v ČR ??? dle meho nazoru se jedna o evidentni diskriminaci majitelu starsich vozidel, ktere jiz nebudou mit moznost prodat ani do zahranici, kde by byl o tyhle vozy jeste zajem. Tom.T
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, pokud jste se skutečně setkal s tímto výkladem, tak to logické není. 19.11.2008 10:40
OTÁZKA: Bude se týkat ekologická daň i přepisu v rámci dědického řízení? A druhá otázka. Co přepis z rodiče na dítě? (Důvodem může být např. věk majitele.) Minka Petr
ODPOVĚĎ: Poplatky se týkají každé první přeregistrace po začátku platnosti zákona (od 1.1.2009), tj. i převodů v rodině. 19.11.2008 10:41