Ilustrační foto - Když vám zničí auto řidič odvozové služby, můžete se dostat do problémů s pojišťovnou.

Ilustrační foto - Když vám zničí auto řidič odvozové služby, můžete se dostat do problémů s pojišťovnou. | foto: HZS Praha

Odvoz auta z večírku: Kdo zaplatí bouračku?

  • 6
Chcete nechat sebe i své auto odvézt z večírku jednou ze služeb typu SOS Drink či "Modří andělé"? Pak dejte největší pozor na pojištění auta, zvlášť v případě, že máte vůz pořízený formou leasingu.

Většina leasingových společností totiž ve smlouvě uvádí, že auto nesmí řídit nikdo jiný - kromě rodinných příslušníků - bez písemného souhlasu leasingovky.

V praxi to však není tak horké. "Za přenechání třetí osobě nelze považovat, když se ve vám svěřeném autě necháte někým svézt. Máte ho totiž stále pod kontrolou," tvrdí například Gabriel Tkáč z CAC Leasing.

Jeho kolega ze ŠkoFIN Dušan Fornůsek zase říká, že podmínka souhlasu leasingovky ve smlouvě sice je, za její porušení však nehrozí žádná pokuta. Společnost GE Money Auto dokonce na podobné případy přímo myslí.

"Zavedli jsme do smluv klauzuli, že v nutném případě může na leasing pronajatý vůz krátkodobě řídit někdo jiný než nájemce," říká mluvčí firmy Eva Chaloupková.

Tím však problém není vyřešen: mnohem větší nebezpečí hrozí v případě nehody ze strany pojišťoven, u nichž mají leasingové společnosti uzavřeno havarijní pojištění. Ty totiž na přesném znění smlouvy trvají - takže když zjistí, že s autem boural někdo jiný než oprávněný řidič, mohou dělat problémy.

"Pokud je ve smlouvě přímo uvedeno, že auto může řídit jediný řidič, a toto ustanovení bude porušeno, leasingovce sice škodu uhradíme, budeme ji však vymáhat po viníkovi nehody," říká Marek Vích z Kooperativy.

I když viníkem bude řidič "odvozové" služby, za veškeré škody ručí leasingový nájemce. Samozřejmě, že solidní firma takovouto škodu nahradí ze svého pojištění.

Ale jak zjistit, že ho opravdu má? Musíte trvat na podrobném vysvětlení podmínek pojištění a nenechat se odbýt - jde o vaše peníze. Zkoušeli jsme telefonovat do dvou firem, výsledek byl zcela odlišný.

V pražském Drink SOS nám řekli, že pojištěni jsou všichni řidiči-zaměstnanci. "Máme speciální pojistku uKooperativy proti škodě na převážených autech i úrazu osob v nich. Podmínkou pojišťovny však bylo, že řidiči musí být v pracovním poměru, ne jen brigádníci, jak to často bývá. Ti si vlastní pojistku, jejíž cena je v desetitisících, jen stěží pořídí," tvrdí majitelka Drink SOS Slávka Harazimová.

V případě brněnské Rychlé roty jsme získali jen obecné prohlášení. "Pojištěni jsme, určitě," tvrdili; na podrobné otázky na podmínky pojistky se nám však dostalo jen nesouvislého mumlání a položení telefonu. Na opakované telefonáty už nikdo nereagoval.