Alfa Romeo 159 | foto: Alfa Romeo

Dravá kráska, která zůstávala na ocet: Alfa 159

  • 134
Alfa 159 to nemá lehké. Předchozí Alfa 156 byla svého času prodejním trhákem, jenž se však rychle změnil v noční můru majitelů. A ač je "159" po všech stránkách zcela jiným vozem, stínu minulosti se doposud nezbavila. Ke škodě v mnoha ohledech skvělého vozu. Pro hledače zajímavého ojetého auta může být tajným tipem.
Reklama

Když v roce 2005 představila Alfa Romeo model 159 jako náhradu za 156, byl ten již na ústupu ze slávy. Vzhledem k tomu, že se představil na podzim 1997, byl již na trhu dost let na to, aby se i ta nejširší veřejnost dozvěděla o mnohdy fatálních problémech, jež tento vůz trápily.

  • plusy
    vynikající jízdní vlastnosti (i s těžkým pětiválcem), vysoce komfortní odpružení, vysoce tuhá karoserie, přesné, strmé a citlivé řízení, vzhled, příznivá cena, je spolehlivější, než si myslíte, jízdně imponující vznětový pětiválec, může být pravou čtyřkolkou (Q4), skvělý automat Q-Tronic, ceny ojetin
  • minusy
    hmotnost, zavazadelník, řazení vyžaduje sílu, nízká servisní síť, dražší originální díly, motor V6 neplní, co slibuje, nedostatek odkládacích míst v kabině, užraný 1,75 TBi

Aby se podobná situace neopakovala, bylo rozhodnuto vyvinout model 159 od čistého listu papíru. To znamená, že je opravdu zcela novým vozem a ze "156" vlastně převzal pouze vznětové motory, které však slabinou původního vozu rozhodně nebyly, spíše naopak.

Lépe to již Italové vymyslet nemohli. Bohužel 159 na prodejní úspěchy své předchůdkyně nenavázala.

Loni se potichu odplížila z výroby, prozatím bez nástupkyně. V bazaru to ale i kvůli tomu může být zajímavá neprávem opomíjená kráska.

Fotogalerie

Alfa 159 se zrodila v době, kdy skupina Fiat Auto kooperovala s koncernem GM. Tato spolupráce poznamenala vůz možná víc, než si mnozí přáli. Už v průběhu života "156" byl nabízen motor s přímým vstřikováním benzinu JTS. Ten však byl pouhou evolucí původního novodobého TwinSparku. Na starý blok se nasadila nová hlava a bylo to. V praxi tak i tento motor spotřebovával olej.

Alfa Romeo 159

Jak vybrat

Shánějte: 
2.4 JTDm (147 nebo 154 kW kW). Když už 159, tak určitě vznětový motor. Z pragmatického hlediska je sice menší 1.9 JTDm lepší volbou, avšak pětiválec je jízdně prostě úžasný. Takovou dynamiku, kultivovanost a ochotu k vytáčení jinde nenajdete. Spotřeba je sice mírně vyšší a i nějaká ta závada se mu občas stane, ale...

Neberte:
3.2 V6 JTS (191 kW). Na rozdíl od 156 dostala 159 šestiválec nikoliv z vlastní produkce, nýbrž z líhně GM (konkrétně Holdenu). S litinovým blokem je neskutečně těžký a hlavně užraný. A při jízdě si navíc říkáte, zda se pár desítek koní z těch 260 někam nezaběhlo.

Reklama

Ve "159" se v motorech JTS pokračovalo, avšak s původním již nemají pranic společného. S bloky z hliníkové slitiny se jedná o řadu L61 z produkce GM. Jak menší 1.9, tak i od ní odvozený 2.2 mají navíc rozvody poháněné řetězem. To je další odlišnost oproti staršímu motoru. Bohužel hlavně na větším 2.2 JTS jsou rozvody největší a vlastně jedinou vážnější slabinou. Vše začíná v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka řízení motoru.

Důvodem je rozhozené časování a příčinou toho je vytahující se řetěz. K jeho přeskočení ale obvykle nedojde. Řešením je výměna řetězu s příslušným napínákem za modifikovaný, což zabere čtyři hodiny práce a jen materiál vyjde na zhruba 10 000 Kč.

Italská sexbomba

Alfa Romeo 159 v testu ČTĚTE ZDE

Alfa Romeo 159

Na rozdíl od zážehových motorů jsou ty vznětové plodem vlastního vývoje. Pokud neprahnete po výkonu, pak nejlepší volbou je asi původní 1.9 JTDm s rozvodem OHC a 88 kW.

Může se hodit

Chcete také vlastnit toho auto? Kupte si ho na Automodul.cz/Alfa Romeo 159.

Na co dát pozor

  • Předčasně sjeté přední pneumatiky: Zejména vnitřní hrany, klidně po ujetí 20 000 km.
  • Vůle v uložení horních ramen: U přední nápravy. Projevuje se hlukem.
  • Vytahaný rozvodový řetěz: Zejména 2.2 JTS. Vinou toho svítí kontrolka řízení motoru. K jeho přeskočení ale nedochází. Výměna zabere cca 4 hodiny.
  • Zanesený EGR ventil: Vznětové motory. Motor pak nechce táhnout do zhruba 3000 min-1.
  • Zadřené ložisko vodní pumpy: Diesely JTDm 16V a 20V. Ač ji pohání rozvodový řemen, jeho selhání vinou toho obyčejně nevede k setkání ventilů s písty.
    Spadlá hadice od chladiče: Motor 2.4JTDm, výsledkem je přehřátí motoru.
    Zatuhlé klapky v sacím potrubí: Motory JTDm 16V I 20V. Projevuje se ztrátou výkonu a padáním do nouzového režimu. K nasátí klapek motorem tady nedochází.
    Předčasně zanesený filtr pevných částic: Vinou jízd na krátkou vzdálenost a pokud někdo ignoruje výzvu k regeneraci.
    Unavené vstřikovače Common-Railu: Běžná závada, kterou čeká každý diesel s CR po určitém počtu kilometrů.

Výkonnější se 110 kW sice jede lépe, avšak ukrývá v sobě strašáka v podobě zadírajícího se ložiska vodní pumpy. Vzhledem k tomu, že je poháněná ozubeným rozvodovým řemenem, většinou dojde k jeho přetrhnutí. K setkání ventilů s písty ale zpravidla nedojde.

Obvykle totiž vše skončí "pouhým" prasknutím vahadel, přes která jsou ventily ovládány. Druhá častá závada postihuje vířivé (swirl) klapky, rozdělující sací potrubí vždy na dvě části. A zatímco třeba u Fordů či BMW se umějí dokonce utrhnout a následně být nasáty motorem, u agregátů Alfy Romeo většinou jen zatuhnou v uzavřené poloze, takže znemožní vstup vzduchu příslušným kanálem.

Na to většinou reaguje řídicí jednotka tím, že motor "hodí" do nouzového režimu. Bohužel klapky nelze v potrubí nijak rozhýbat, takže se musí kompletně vyměnit. To ovšem vyžaduje demontáž rozvodů spolu s čerpadlem Common-Railu, takže práce na mnoho hodin i pro zkušeného mechanika.

Alfa Romeo 159

Předchozí Alfa 156 proslula konstrukčně propracovaným podvozkem s lichoběžníkovou přední nápravou a víceprvkovou zadní. V tomto "159" pranic neslevila, spíše naopak. I v jejím případě je vpředu náprava s vysokou těhlicí, přičemž horní rameno již není jednoduché jako u "156", nýbrž trojúhelníkové. Jiná náprava je také vzadu.

Alfa 159 Q4 je plnohodnotná čtyřkolka


Na rozdíl od řady jiných konkurentů může být Alfa 159 překvapivě poctivou čtyřkolkou. To v případě, že zvolíte verzi Q4. Ta byla v nabídce s dvojicí pohonných jednotek. S 3.2 V6 se do roku 2008 pojila vždy, s pětiválcem 2.4 JTDm volitelně. Jejím základem je šroubový diferenciál Torsen T3 typu C. Uložen je ve společné skříni s předním diferenciálem,  přičemž je citlivý na rozdíly točivých momentů. Předností je mechanická robustnost, nedostatkem omezená samosvornost, vyplývající ze samotného konstrukčního principu.

S široce rozvidleným spodním ramenem doplněným o kratší horní se dost podobá zavěšení, jaké používá Toyota Celica 7. generace. Jestli něco na podvozku "159" podléhá rychlejšímu opotřebení, pak jsou to horní příčná ramena přední nápravy.

Boj s kily

V rámci modernizace v roce 2008 byl v zájmu boje s hmotností původní ocelový podvozek nahrazen stejným, u něhož je však řada komponentů vyrobena z lehkého hliníku.

Rok nato se objevil nový motor 1.75TBi, odkazující svým označením na slavná léta minulosti. S přeplňováním a přímým vstřikem jede takto motorizovaná "159" víc než slušně, byť spotřeba paliva je opravdu značná, i při klidném stylu jízdy atakující devět litrů na 100 km. A pokud budete využívat dynamiku motoru naplno, pak počítejte klidně s 12 litry na 100 km.

Curriculum vitae

  • 2005: Představení sedanu Berlina. Zážehové motory 1.9 JTS, 2.2 JTS a 3.2 V6 24V JTS. Vznětové 1.9 JTDm 8V, JTDm 16V a 2.4 JTDm 20V. Šestiválec výhradně ve spojení s pohonem všech kol Q4. Manuální šestistupňová převodovka.
  • 2006: Na jaře příjezd kombi Sportwagon. Později alternativně samočinná převodovka Q-Tronic od Aisinu s motory 3.2 V6 JTS, 1.9 JTDm 16V a 2.4 JTDm 20V. Motor 2.2 JTS alternativně s robotizovanou skříní Selespeed.
  • 2007: Motor 2.4 JTDm 20V se zvýšeným výkonem na 154 kW, ale pouze s manuálem. Pohon všech kol Q4 také alternativně pro 2.4 JTDm 20V.
  • 2008: Modernizace vozu. Snížení hmotnosti o 45 až 70 kg z důvodu použití hliníkových slitin na komponenty podvozku. Motor 3.2 V6 JTS také s pohonem předních kol. Nový zážehový motor 1.8 16V s nepřímým vstřikem (Fiat) o výkonu 103 kW.
  • 2009: Nový motor 1,75 TBi s turbem a přímým vstřikem. Nový motor 2.0 JTDm se 125 kW. 2.2 JTS jen se Selespeedem.
  • Poslední alfu Romeo 159 vyrobili 28. října 2011. U dealerů by ale ještě mělo pár být.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

134 příspěvků v diskusi