Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Offroad pro každý den: ojetá Kia Sorento je skrytý drsňák za hubičku

  12:47aktualizováno  12:47
První sorento je zvláštním vozem. Pod vizáží SUV ukrývá techniku běžnou spíše u offroadů. To znamená rámový podvozek, tuhou zadní nápravu a podélně uložený hnací řetězec.

Kia Sorento | foto: Kia

Aktuálně prodávané sorento přináší pro tuto značku doslova hmatatelný
skok v oblasti kvality. V zásadě se tak jde o vážného konkurenta velkých SUV zavedených značek. I v případě první generace se marketing korejské značky chvástal podobnými výroky. Že praxe byla poněkud odlišná, ukázaly první testy.

PLUSY A MÍNUSY

+ SUV s vlastnostmi off-roadu, příznivé ceny ojetin, vyspělý pohon všech kol (zejména TOD), může tahat přívěs o 3,5 t, vzhled, nikdo vám ji neukradne

- lacině provedený interiér, dělená klimatizace až od modernizace, nepřesné a hlučné řazení, motor 3.5 V6 má rozvody řemenem

Ale nevykládejte si to špatně, původní sorento je překvapivě dobrým vozem, ovšem spíše než typické uživatele SUV (často rekrutované z řad křehounkých blondýnek) zaujme ty, co požadují vzhled SUV, avšak spíše než na okázalost hledí na praktickou stránku věci.

Nejterénnější SUV?

Tím nejzajímavějším na sorentu je právě jeho mechanika. Pokud opomeneme vozy prémiových výrobců, pak naprostá většina SUV využívá úspornou koncepci s příčně uloženými motory před přední nápravou. Nikoliv sorento. Motory v jeho přídi jsou uloženy podélně, podobně jako třeba u BMW. A zatímco to má zadní kola zavěšena na prostorové, leč v terénu dost zranitelné zadní nápravě, jsou zadní kola sorenta vedena robustní a vlastně věčnou tuhou nápravou. Tedy řešením, které je známo z ryzích off-roadů.

Kia Sorento

Že má sorento mezi SUV nejlepší zkřížitelnost náprav, je tedy jasné. Tuhá náprava má ovšem své devizy i na dálnici, kde takto vybavené vozidlo dobře drží přímý směr.

Dvě verze pohonu

Podélné uložení motoru přináší rovněž specifickou konstrukci převodového ústrojí. Jistě i proto vám můžeme doporučit samočinnou převodovku, neboť na rozdíl od příčných zástaveb může mít pořádné rozměry, jelikož není limitována prostorem mezi motorem a podběhy, navíc s ohledem na rejd vozu. Bez ohledu na motor je dobrou volbou. Manuální skříně totiž nemají zrovna příkladně dimenzované třecí plochy synchronizace, takže "počítání zubů" při řazení se u ojetých sorent s manuálem vyskytuje docela často.

Jaký motor vybrat

Doporučujeme 2.5 CRDi 16V (103, nebo 125 kW). Je to jediný správný motor pro sorento. Sice se s odstupem času asi nevyhnete neplánovaným výdajům (repase vstřikovačů), avšak je to stále lepší než provozovat žíznivé zážehové šestiválce. Diesel dále potěší pohonem rozvodů řetězem, který zde nemá problém se životností. Verze od modernizace je plynulejší díky sofistikovanějšímu turbodmychadlu, avšak s rizikem jeho závad. Nejlepší je kombinace CRDi a samočinné převodovky.

Nebrat 3.5 V6 (143 kW). Šestiválec z řady Sigma nabízený do modernizace není nijak zvlášť výkonný. Spíše je hladovým otesánkem. Je kultivovaný a tichý, ale jen do chvíle, než se projeví jedna z jeho draze řešitelných bolestí: opotřebené palce vačkových hřídelů. Pozdější menší V6 by měla být tohoto problému ušetřena.

Od samého začátku bylo sorento dodáváno se dvěma technicky odlišnými verzemi pohonu všech kol. Levnější systém, pojmenovaný EST, nabízí tři režimy: V 2HI jsou poháněna pouze zadní kola, ve 4HI, který zařadíte ovladačem, všechna čtyři a konečně režimu v 4LO je pak navíc ke čtyřkolce přidána ještě redukce. Přiřazení pohonu přední nápravy se tady děje elektricky ovládanou zubovou spojkou. To znamená nejen dělení hnací síly mezi předek a zadek 50:50, ale také fakt, že se režim 4HI smí využívat pouze v kluzkém terénu. Rozhodně ne na asfaltu. To stejné platí samozřejmě i pro nadstavbu, zmíněný 4LO.

Mnohem sofistikovanější je verze pohonu TOD (Torque On Demand). Pochází od americké specializované firmy Borg Warner. V tomto případě je pohon všech kol stálý, a to v poměru mezi přední a zadní nápravou od 0:100 až do 50:50. Vše zavisí na adhezních podmínkách, přičemž samotné rozdělení je řízeno aktivní lamelovou spojkou. Její svornost je ovládána servomotorem přes axiální vačku, podobně jako třeba u 1. generace VW Touaregu.

Oba systémy jsou velice spolehlivé a odolné. Pouze u EST docházelo do roku 2003 k únikům oleje přes gufero.

Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento

Nejlepší je diesel

V otázce pohonu asi nejčastěji narazíte na vznětové CRDi. Bez ohledu na verzi je vždy vybaveno vyvažovacími hřídeli a také rámem klikové skříně, oboje účinně potlačuje hluk. Pokud zvolíte k CRDi zmíněný automat, můžete zapomenout i na jinak občas vrtošivý dvouhmotový setrvačník. Do roku 2003 docházelo k průniku vody do oleje přes porézní výměník voda/olej.

Kia Sorento 2.5 CRDi

Náhradní díly

  • Brzdové destičky přední: 2070 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 2085 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: řetěz
  • Sada spojky (ložisko, lamela, přítlačný kotouč): 23 244 Kč
  • Tlumič pérování přední: 3800 Kč
  • Tlumič pérování zadní: 2577 Kč
  • Vodní pumpa: 2450 Kč
  • Spodní příčné rameno: 7586 Kč

Zdroj: Auto Kelly

Kia zareagovala a všem postiženým vozům výměníky vyměnila. Je to zajímavé, ale k zadření motoru běžně nedošlo.

První dieselová sorenta v zimě dost špatně topila. Po půl roce výroby sice byla zvýšena kapacita radiátoru, avšak problém se tím zcela odstranit nepodařilo. Konečnou nápravu výrobce zjednal až v rámci modernizace v roce 2006. Ta přinesla zhruba polovinu nových či modifikovaných dílů.

Zejména od modernizace v roce 2006 mohlo být také sorento bohatě vybaveno. Z nabídky v tom roce vypadla zážehová 2.4 16V a novým vrcholem se stal šestiválec 3.3. Ten nahradil starší 3.5 V6. Ta proslula omezenou životností vačkových palců, které byly vyrobeny z příliš měkkého materiálu. Kromě nižší spotřeby přinesla 3.3 také více výkonu. Přesto není nejlepším agregátem pro sorento. Tím je 2.5 CRDi.

Novější sorenta mají také lepší jízdní vlastnosti, a to zásluhou posunutí zadních
tlumičů o 10 až 15 cm blíže k obrysu vozu. Obrovskou výhodou vozu je, že může tahat přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Nejlacinější ojetá sorenta se dnes dají pořídit už pod sto tisíc korun.

Časté závady

  • Slabé topení (motor CRDi do roku 2004).
  • Zatuhlé naklápění lopatek turbodmychadla VGT (motor CRDi do modernizace).
  • Selhávající elektromotorické ovládání lopatek turba (motor CRDi od modernizace, vinou teploty, obecně problém všech těchto typů turbodmychadel).
  • Rachtající dvouhmotový setrvačník (motor CRDi s manuální převodovkou).
  • Spálená synchronizace na (kužel) na 2. a 3. a 5. převodu (vinou zaneseného tělesa škrticí klapky, lze vyčistit).
  • Opotřebené vačkové profily (palce) u motoru 3.5 V6 tedy do roku 2006.
  • Nefunkční digitální hodiny na palubní desce.
  • Hlučný ventilátor topení (vinou vadného ložiska, po zhruba 150 tisících kilometrů).
  • Vůle v zadním kardanu (vinou i zanedbané údržby, dnes již z důvodu velkého proběhu).
  • Úniky oleje z předního diferenciálu (vinou netěsného gufera, verze pohonu EST do roku 2003).
  • Porézní výměník voda/olej (průnik vody do oleje, pouze modelový rok 2003).
  • Závady Common-Railu u CRD i (unavené vstřikovače vinou značného proběhu).

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.