Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nákupem auta placení teprve začíná. Fabia vyjde na třináct tisíc ročně

  0:34
Zaplacením kupní ceny to teprve začíná. Provoz auta něco stojí, a to i když jen parkuje před domem. Česká klasika, benzinová Škoda Fabia Combi, patří k robustním bezproblémovým autům s levnými díly. I tak kromě benzinu "sežere" v celkovém účtování přes 40 tisíc ročně.

Provoz auta něco stojí, a to i když jen stojí před domem. Málokdo si přesné náklady dokáže spočítat předem a jen málo lidí si také vede přesné záznamy, kolik ho jeho auto stálo při běžném provozu. Nám se podařilo sehnat kompletní "nákladovou" historii kombíkové Škody Fabia přímo od pečlivého majitele. Taková analýza nákladů, vyjadřující cenu vlastnictví vozidla (odborně TCO), je největší know-how třeba leasingových společností (a to nejdůležitější, co sledují firmy u svých flotil). Nikdo se však s údaji nechce veřejně pochlubit. Spočítejte si, kolik vás auto bude stát - čtěte zde

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Celkové náklady na Škodu Fabia 1.4

  • kupní cena auta v r. 2005: 240 000 Kč
  • prodejní cena auta v r. 2012: 50 000 Kč
  • rozdíl: 190 000 Kč
  • servisní náklady: 73 000 Kč
  • povinné ručení za 7 let: 17 500 Kč
  • celkové náklady: 40 071 Kč/rok
  • "čisté“ náklady (bez zohlednění ceny vozu): 12 930 Kč/rok

Servis na 150 tisíc km

  • 10× výměna oleje a filtry: 15 000 Kč (cca 1 500/ks)
  • rozvody po 90 tisících km: cca 12 000 Kč
  • brzdy 2×, servisní prohlídky: cca 12 000 Kč
  • čidlo teploty, lambda sonda 2×, 3× doplňování klimatizace, čidla ventilátoru chladiče: celkem cca 12 000 Kč
  • sada zimních gum: 6 000 Kč
  • sada letních gum: 6 000 Kč
  • přezouvání pneu: celkem cca 5 000 Kč
  • drobnosti navíc (žárovky, doplnění lékárničky...): 5 000 K
  • celkem: 73 tisíc Kč

Třiasedmdesát tisíc za servis

Škoda Fabia Combi není žádný luxusní vůz ani závoďák, ale zvláště v první generaci platí za neskutečně robustní a poctivě postavené auto. Jeho jedinou slabinou je mnohdy opravdu skromná výbava a nabídka motorů, v níž se u nového auta těžko vybíralo. Jako nejlepší volba se časem ukázal benzinový čtyřválec 1.4 16V.

Právě takovou fabii si pořídil Vladimír Šašek v roce 2005 jako dva roky starou, lehce ojetou s 15 tisíci kilometry na tachometru. Přišla ho na 240 tisíc korun. Letos ji prodal za 50 tisíc a za těch sedm let najezdil 150 tisíc kilometrů.

Základní "udržovací" servis stál majitele přesně 73 tisíc (viz tabulka). Pokud to bylo možné, vyhýbal se majitel autorizovaným servisům, fabii opravoval po známých a u garážistů. Jen za udržení v provozuschopném stavu tedy auto potřebovalo ročně v průměru desetitisícovou investici.

K tomu je třeba připočítat povinné ručení, to dnes stojí na auto takové kubatury kolem 2 500 korun ročně. První čtyři roky si majitel platil ještě drahou havarijní pojistku, která i s povinným ručením vyšla na nějakých 16 tisíc korun ročně. To je dalších 70 tisíc korun, které jsme do přehledu nezapočítali, protože havarijní pojistka není povinná a nepořizuje si ji zdaleka každý.

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Sečteno, podtrženo

Takže kolik ho celkem stálo to pohodlí mít doma auto? Za těch sedm let to bylo 190 tisíc korun v rozdílu kupní a prodejní ceny, 17 500 na povinném ručení a 73 tisíc vydal za servis. Celkem tedy 40 071 korun ročně, pokud počítáme vše kromě paliva. Jestliže bychom chtěli znát pouze fixní náklady (bez zohlednění ceny auta), vyjde nám necelých 13 tisíc korun za rok.

A to jsme ani v jednom případě ještě nenatankovali, auto Vladimíra Šaška jezdilo průměrně se spotřebou 6,5 litru na 100 km. Ceny benzinu se však bouřlivě mění, takže jsme je ve výpočtech nezohlednili. Počítáme také s tím, že se s autem za celou dobu nic vážného nestane a nebude muset podstoupit větší opravu.

Drahé auto = drahý servis

 Těm, kteří bydlí ve městě, z takových výpočtů možná vyjde, že by bylo výhodnější být bez auta a na dovolenou a velké výlety si ho půjčovat. Ovšem málokterý prodejce aut zákazníkovi vysvětlí, že ho s provozem auta čekají ještě další investice. A čím je dražší, tím budou vyšší, což se týká i ojetiny, velké SUV vypadá draze a nadělá spoustu parády, ale jen přezout ho na zimní pneumatiky vyjde klidně na dvacet tisíc korun. U takzvaných prémiových značek je třeba počítat i s dražší hodinovou sazbou v servisu a dražšími náhradními díly.

Přicházejí na to třeba ti, kdo díky své pozici v práci dostanou k používání služební auto a pak si stejné pořídí domů. V práci se totiž o servis a faktury za něj staral zaměstnavatel. Ne nadarmo se říká, že nejlepší značka auta je služební...

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Fabia je ideál

Za Škodu Fabia první generace není třeba se stydět, podle expertů je to "držák" s výborným podvozkem. I kvůli snesitelným fixním nákladům je to rozumná volba.

Abychom se jí podívali hlouběji pod kapotu, vypůjčili jsme si ve velkém autobazaru Auto ESA devět let starý kousek se 120 tisíci kilometry na tachometru a už zmíněným motorem 1.4 16V. Auto, vybrané náhodně na ploše bazaru, ukázalo na zvedáku své kvality, má bezvadně zachovalý podvozek a minimálně opotřebovaný interiér.

Ani motor 1.4 není špatný. "Není závodník, ale na běžnou plynulou jízdu nepříliš zatíženého auta stačí. Zabírá od dvou tisíc otáček, o solidní dynamice lze mluvit někde od 2 300, pro předjíždění je optimální hranice čtyř tisíc otáček, protože těsně pod ní je k dispozici maximum krouticího momentu," říká technický specialista Auto ESA Jindřich Šilhánek, který má sám takto motorizovanou fabii doma.

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V
První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Při nákupu ojetiny se nerozpakujte sundat těsnění kolem dveří. Právě tam se pozná, zda nebylo auto svařované po bouračce.

"Jediné, co bych motoru vytkl, je, že nad 2 800 otáček začíná být dost slyšet," míní Šilhánek. "Na klidnou jízdu stačí, na dálnici je to už horší, zrychlování na pětku nad 110 km/h trvá hodně dlouho," dodává k motoru.

Řešením však podle něj není pořídit si silnější verzi čtyřválce 1.4 se 74 kilowatty výkonu. "Do čtyř tisíc otáček se chová stejně jako 59 kW, dokonce má o něco nižší maximální krouťák, navíc položený ve vyšších otáčkách. Maximum výkonu, sto koní, je položeno tak vysoko, že se k němu svým stylem jízdy mnoho řidičů ani nedostane," radí Šilhánek. A spotřeba? "U řidiče, který jezdí podle předpisů, je to průměrně kolem 6,5 litru na 100 km," tvrdí Šilhánek, a jeho zkušenost se shoduje s majitelem kombíkové fabie.

Jeden z nejlepších podvozků

Krátká testovací jízda ukázala, že fabia je při jízdě stabilní, na suchu a mokru dobře drží v zatáčkách i při vyšších rychlostech, a okamžitě reaguje na pohyb volantu. "Ve své třídě má podle mého názoru jeden z nejlepších, ne-li nejlepší podvozek," myslí si Šilhánek.

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Ve své třídě má fabia jeden z nejodolnějších podvozků, u námi zkoumaného vozu byl po devíti letech v bezvadném stavu.

Zároveň je však podvozek tvrdší, obzvlášť příčné nerovnosti řidič pocítí. Auto je také hodně náchylné na podélné nerovnosti – při přejíždění z pruhu do pruhu, kde jsou koleje, je třeba pevně držet volant. Stejně tak při bočním větru.

Fabia je na svou velikost bezpečné auto, má velmi masivní přední i středové sloupky. Pro dvě malé děti je vzadu místa dost. "Výhodou taky je, že se pravá noha řidiče nedotýká středového tunelu, ani octavia druhé generace nenabídne v tomhle směru víc prostoru," hodnotí Jindřich Šilhánek.

Podle něj je tak "jedničková" fabia tip na dobré auto třeba pro rodinu s malými dětmi, která jezdí krátké a středně dlouhé trasy v kombinovaném provozu a nechce vydávat moc peněz za servis.

První generace Škody Fabia Combi 1,4 16V

Jediná známá slabina všech fabií: tyčky předního stabilizátoru, tzv. kosti. Náhradní sada stojí pár stokorun a zručnější motorista zvládne jejich výměnu sám.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...