Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prvním superbům je 15 let, nabídnou lidový luxus. Dobrý kus se hledá těžce

aktualizováno 
První generace Škody Superb slaví 15 let od uvedení na trh. Tehdy vyjíždějící vlajková loď české značky sice vychází z koncernového VW Passat, v mnoha směrech jej ale překonává. To si uvědomují i zájemci o ojetý vůz. Jízdně to žádná vášeň není, ale ne všichni chtějí závodit. Důležitá je obstojná životnost a servisovatelnost.

Škoda Superb první generace | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Je to už patnáct let od doby, kdy Škoda Auto uvedla na trh svou vlajkovou loď Superb. Model vycházející z Volkswagenu Passat zaujal hned při představení svou velkorysou nabídkou místa i komfortním podvozkem, když se ale začal objevovat i na trhu s ojetými vozy, zájemci se nehrnuli. To se však změnilo v posledních letech, kdy ceny superbů první generace klesly už opravdu nízko. To byl jasný signál pro motoristy, kteří nechtějí nebo nemohou investovat vysokou částku do pořízení vozu a přitom chtějí skutečně dobře vybavený automobil s velkým prostorem pro posádku.

Škoda Superb podle odborníka z autobazaru

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

K typickým potížím Škody Superb první generace patří vůle na přední nápravě. Ty lze odhalit při testovací jízdě a na zvedáku. U vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů se můžete setkat také s vůlemi na zadní nápravě a opotřebením vznikají vůle v řazení.

Pokud jde o problémy konkrétních motorizací, zde buďte ostražitější, pokud půjde o motor vybavený turbodmychadlem. To může u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů vykazovat nadměrné opotřebení. U verze 2.0 TDI pak věnujte zvýšenou pozornost i filtru pevných částic.

Vůle může vykazovat dvouhmotový setrvačník, jeho výměnu přitom není radno dlouho odkládat. Vznikající vibrace by totiž mohly vést k dalšímu poškození. Rozhodně u vybraného vozu překontrolujte také veškerou elektrickou výbavu. Můžete se totiž setkat s vozem, jemuž zlobí elektrické ovládání oken nebo centrální zamykání.

Ojetý superb jistě bere zákazníky i svému příbuznému Volkswagenu Passat, má totiž prostornější interiér a dostatečně velký kufr, na což jsou Češi stále hodně zatíženi. Pravda, s objemem 462 litrů to není takové terno jako u menší octavie, ale zase před sousedem to vypadá lépe, když jezdíte v o třídu větším superbu. Neházejme však všechny majitele do jednoho pytle. Určitě je dost i těch, kteří si pořízením superbu plní určitý sen o automobilu této třídy a také těch, co si zkrátka jen chtějí dopřát více pohodlí nebo jsou opravdu hodně urostlí a octavie jim je malá. Nakonec vnitřní prostornost a komfort odpružení pořádně oceníte až při opravdu dlouhých jízdách.

Silueta karoserie je koncernovému sourozenci podobná, palubní desku má superb s passatem shodnou. Používá i stejnou techniku, kromě motorizací je stejný také podvozek, i když rozdílně naladěn a především je o deset centimetrů prodloužený rozvor (vzdálenost mezi nápravami), který protahuje prostor pro nohy posádky. V superbu zajistí podvozek doslova plavnou jízdu. Po přejezdu větších nerovností pohupující se karoserie není ale pro každého. Komu se dělá v jiných vozech zle, měl by na superb rovnou zapomenout.

Škoda za 15 let vyrobila přes 900 000 superbů

Škoda Auto vyrobila za 15 let novodobé produkce více než 900 000 exemplářů svého vrcholového modelu Superb. Z toho víc než 140 000 prodaných aut tvoří vozy třetí generace, která se vyrábí od loňského března.

Superb první generace začala Škoda v Česku prodávat na začátku prosince 2001. První generace, která byla pouze v provedení sedan, se vyrobilo 137 000 vozů, druhé generace 618 000 včetně verze combi a modernizovaného provedení (faceliftu).

Velkému zájmu se těší i ojeté superby první a druhé generace. Například v autobazarech AAA Auto se jich prodalo přes 4500, z toho téměř 2800 tvořily vozy první generace. Poměr prodeje ojetých superbů první a druhé generace je nyní dva ku pěti. Zřejmě nejstarším vozem, který se v autobazaru objevil, byl v roce 2007 šedý vůz s motorem 1.9 TDI a výbavou Elegance vyrobený v roce 2001 před oficiálním zahájením prodeje.

Škoda Superb
Škoda Superb Combi

Superb třetí a druhé generace

Předválečný superb

Počátky prvních reprezentativních limuzín značky Škoda sahají do pionýrských dob výroby automobilů. Model Laurin & Klement FF byl v roce 1907 vybaven prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě. Luxusní model Škoda Hispano-Suiza, vyráběný ve dvacátých letech, používal mimo jiné prezident Tomáš Garrigue Masaryk, na počátku třicátých let zase zákazníky nadchl osmiválcový vůz ŠKODA 860. V roce 1934 sjel z linky první reprezentativní vůz značky Škoda s názvem Škoda 640 Superb.

Zapomínat ale nemusejí řidiči toužící po velkém a výkonném automobilu, protože ti mohou sáhnout po vozu se zážehovým šestiválcem a zkrátka nepřijdou ani zájemci o úspornou naftu. Ale pěkně popořadě. Základní motorizací je všem dobře známá přeplňovaná osmnáctistovka. Dvacetiventilový motor 1.8T zde disponuje výkonem 110 kW, což je pro superb dostatečné. Také se mezi zájemci o benzinovou motorizaci těší patřičné pozornosti, na rozdíl od atmosférického dvoulitru s výkonem pouhých 85 kW. Osmnáctistovka je rozhodně po všech stránkách lepší volbou! Vrchol nabídky představuje zážehový šestiválce 2.8 V6 pracující s výkonem 142 kW. S autem docela pěkně cvičí a ještě lépe to dovede s řidičovou peněženkou. Právě proto jsou superby s touto motorizací na prodej za tak příznivé ceny. Z důvodu spotřeby je o ně jen opravdu malý zájem.

Spořiví řidiči ocení možnost zvolit některý z osvědčených turbodieselů 1.9 TDI. Ty se do Superbu montovaly o výkonech 74, 77, 85 a 96 kW. Kromě vyhlášené nízké spotřeby potěší i dobrou spolehlivostí. Po této stránce si stojí o dost lépe než novější 2.0 TDI disponující výkonem 103 kW. Z hlediska spolehlivosti jsou devatenáctistovky i lepší volbou než šestiválcové turbodiesely o objemu 2,5 litru a výkonu 114, respektive 120 kW. Vidlicové turbodiesely může zradit palivové čerpadlo Bosch VP44, které je tím vyhlášené a oprava není z nejlevnějších.

Naftové devatenáctistovky nejčastěji trápí váha vzduchu, to však neplatí pro nejmladší z nich o výkonu 77 kW, která je zatím vzorem spolehlivosti. Setkat se ale můžete i nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem nebo turbem. To může být na konci životnosti i u benzinového agregátu 1.8 T.

Fotogalerie

Oprava turba se dnes běžně řeší výměnou za repasovaný díl, ne vždy to však vede k plné spokojenosti majitele vozu. Jsou známé případy, kdy si motoristé naříkali, že když bylo jejich turbo v dobré kondici, pracovalo lépe než nově repasované. Osmnáctistovku také umějí potrápit vadné zapalovací cívky, zatímco benzinový dvoulitr se potýká se zvýšenou spotřebou oleje i jeho únikem.

Přesto si Škoda Superb první generace z hlediska spolehlivosti nestojí vůbec špatně. Důležité je, při výběru vozu nesáhnout po ojetině se stočeným tachometrem. Na trhu je takových aut více než dost a vzhledem k tomu, že superb je manažerský vůz, může mít „nalítáno“ klidně i o 200 000 kilometrů více, než hlásá údaj na palubních přístrojích. Důležitá je tedy průhlednost historie vozu a velkou výhodou je samozřejmě český původ auta - tedy že bylo prodáno nové v České republice.

Podívejte se, jak se dál vyvíjela Škoda Superb:

Zkušenost majitele Škody Superb

Jan, 34 let

Když jsem se začátkem roku rozhodoval jaký ojetý vůz koupit, superb první generace byl jedním z favoritů. Nabídka místa, rozumné ceny náhradních dílů a úsporné turbodiesely vnímám jako významné klady tohoto modelu. Na druhou stranu mne až tolik neoslovuje design auta, ale nakonec jsem si řekl, že na něj stejně budu koukat většinou zevnitř, takže je to fuk.

Původní představa, že vyberu auto na internetu, přijdu, svezu se a koupím, ale vzala rychle za své. Ukázalo se totiž, že řada aut má stočený tachometr nebo naprosto neprůhlednou minulost. Zúžil jsem proto výběr na vozy prodané nové na našem trhu a s vypětím všech sil nakonec vybral automobil s motorem 1.9 TDI o výkonu 96 kW. Silnější 2.5 TDI jsem nechtěl, kvůli vyhlášenému problémovému čerpadlu. Auto mám více jak půl roku a zatím jsem měnil jen olej, filtry a spojku se setrvačníkem, což sice není úplně levná oprava, ale díky dílům z druhovýroby se dá zvládnout. Při výběru auta jsem navíc s výměnou počítal a podařilo se mi i o něco usmlouvat cenu.

Autoři:




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.