Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystáte se koupit ojetinu za hranicemi? Tajným tipem je Nizozemsko

aktualizováno 
Dovoz z Německa figuruje jako hlavní lákadlo mnohých automobilových inzerátů. Málokdo však ví, jak funguje nákup staršího automobilu jen o kousíček dál, v Nizozemsku. Nepotřebujete žádnou kupní smlouvu. K exportu stačí návštěva bazaru nebo směnárny. Navíc prodejní ceny některých modelů jsou tam velmi nízké.

Ford Mondeo třetí generace | foto: Jan Majurník

„Neměl jsem vymyšleno, jak se z Nizozemska budu vracet, tak jsem si řekl, že si na zpáteční cestu zkusím koupit auto. A pak ho třeba doma prodám,“ líčí čtenář iDNES.cz, jehož identitu redakce zná. „A tak jsem dovezl benzinové Mondeo z roku 2003 za 900 eur, to je asi 23 tisíc korun.“ Nizozemsko je totiž v mnoha ohledech mnohem zajímavější místo pro pořízení ojetiny než Německo.

Hledání vysněného vozu by mělo začít na internetu. „Vyhněte se stránce jetcars.nl. Jde o velký autobazar s lacinými ojetinami v Rotterdamu. Na webu láká zákazníky extrémně levnými auty. Například populární Volkswagen Golf čtvrté generace nabízí už za 300 eur, tedy asi 7500 korun. Má to ovšem háček. Osobní setkání s vysněným automobilem přejde spíše v rozčarování,“ popisuje znalec místních poměrů, který z Nizozemska dovezl už několik aut.

Téměř 95 procent vystavených modelů má podle něj prasklé čelní sklo, poškozenou karoserii a „vybydlený“ interiér. „Většina aut bez pomoci druhé baterie ani nenastartuje. Všechny vystavené kusy mají demontované autorádio, které si můžete odkoupit zpátky na recepci. K historii auta vám také nikdo nic neřekne.“ Stručně řečeno (ne)pojízdné vraky.

Fotogalerie

Znalec místního prostředí naopak doporučuje servery marktplaats.nl a speurders.nl. „Díky jednoduché navigaci na stránkách si snadno vyberete hledaný model, cenové rozpětí nebo lokalitu. Na webech si ověříte počet předchozích majitelů a jestli má auto platnou APK, to je obdoba naší STK,“ radí. Bez platné technické prohlídky není možné autem odjet po ose legálně do Česka. U vybraných inzerátů se dokonce zobrazuje, jestli u konkrétního auta sedí kilometry. Nizozemci jsou vášniví karavanisté, proto má téměř každé auto tažné zařízení.

Ford Mondeo třetí generace patří k populárním ojetinám. Modelové řady roku 2001 až 2005 se v Nizozemsku prodávají od 500 do 2000 eur (cca 13 - 51 tisíc korun). Slušné kousky s benzinovým motorem se dají pořídit už za 1000 eur (25 500 Kč). „Můj stříbrný kombík byl od soukromníka, který mu dal před prodejem nové brzdy a naplnil klimatizaci. Usmlouval jsem slevu na 900 eur, tedy asi 23 tisíc korun. Bizarní na celém autě byl jen vonný stromeček s potiskem císaře Tita a kompaktní disky s bosenskou hudbou v přihrádce spolujezdce,“ popisuje muž.

V dnešní době, která dieselům zrovna nepřeje a těm ojetým už vůbec ne, patří zážehový čtyřválec s objemem 1,8 litru (92 kW) k motorizacím, o které se teď začínají kupci zajímat. „Na českém trhu jich máme nedostatek, zatímco v Nizozemí můžete hojně vybírat. Nejde o špatně vybavená auta. Drtivá většina tamních mondeí má automatickou klimatizaci nebo tempomat,“ popisuje.

„Škodovek najdete pomálu a většinou jsou drahé. Podařilo se mi najít i slušnou jedničkovou Octavii 1,8 turbo za necelých 12 000 korun nebo zachovalou Fabii první generace s motorem 1,9 TDI 74 kW za 25 000,“ vypočítává čtenář iDNES.cz.

Jak na to

Při sjednávání schůzky mějte na paměti, že majitel musí mít k autu technický průkaz ve formátu evropské občanky. Na nizozemském trhu se také prodává spousta aut určených na náhradní díly, které potřebné doklady nemají.

Ovladače jsou po ruce

Ať už kupujete ojetinu v bazaru, nebo od soukromníka, postup je skoro stejný: stačí přijet, vybrat, koupit. Nepodepisuje se žádná kupní smlouva. Od autobazaru dostanete většinou jednoduchou fakturu. Větší prodejci vám zajistí export a pojištění přímo na pobočce. Takže můžete odjet rovnou domů. Státní servery pro vývoz aut běží i v sobotu do 17 hodin.

Pokud řešíte export sami, měl by ve vašich rukou skončit prodejní formulář s unikátním kódem (vystavuje majitel), technický průkaz auta, dokumenty z APK a přidělené registrační značky. Následně stačí zajít například na nejbližší pobočku směnárny GWK (gwktravelex.nl).

Na místě vše odevzdáte, nahlásíte stav kilometrů a zaplatíte export i čtrnáctidenní pojištění. To stojí dohromady 80 eur (2 200 korun). Na přání vám pracovník nabídne výpis technických údajů auta za 10 eur (250 korun) nebo silniční pomoc za 25 eur (640 korun). Druhou službu doporučujeme. Jde o předplacený odtah do servisu v případě poruchy. Nebude-li možné závadu rychle opravit, máte nárok na odtah domů.

Na pobočce vrátíte i původní žluté registrační značky a získáte bílou plastovou tabulku s nalepovacími písmeny. Z nich si pak hravě poskládáte vývozní značku. Tu připevníte na auto a můžete bezpečně odjet.

Jedinou nevýhodou dovozu ojetého auta z Nizozemska je vzdálenost. Při cestě do České republiky najedete zhruba tisíc kilometrů. Cesta po ose zabere celý den a stojí několik tisíc korun. I tak lze koupi staršího auta doporučit. Obyvatelé země dřeváků a tulipánů povětšinou neznají sníh, sůl ani zimní pneumatiky. Auta proto nebývají zpravidla zasažena korozí. Navíc vyšší životní úroveň umožní tamním lidem dopřávat pravidelnou péči svému čtyřkolovému miláčkovi v odborném servisu. To se pozitivně odráží na celkovém stavu vozidla.

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Ojetina za jeden plat: benzinový Fiat Punto je bezproblémový pracant

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: za málo peněz dostanete nadčasový vzhled...

Fiat Punto je jedním z mála modelů italské automobilky, který se těší na trhu ojetin většímu zájmu. Druhá generace...

VIDEO: Závodění na brněnském výstavišti pohledem pilota

Akce Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony, 23. června 2018. Závody...

Burácení motorů historických aut a motocyklů se o víkendu neslo brněnským výstavištěm. Na festivalu Brno Revival se na...

Formule 1 ze zlaté éry dorážela na rekord mosteckého okruhu

Jaguar R5 z roku 2004 Klaase Zwarta

Klaas Zwart je známá figura. Do kokpitu Formule 1 to nedotáhl, tak si je kupuje a závodí s nimi. Na mostecký okruh...

Najdete na iDNES.cz