Na co si dát pozor při nákupu
Klimatizace
Vyzkoušejte, jestli spíná spojka a naskakuje kompresor - uslyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje s tím, že „stačí něco doplnit“, je to podezřelé. Závady bývají vždycky větší a drahé.
Klíče od vozu
Jediný klíč k autu je přípustný snad u velmi staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče přijde na několik tisíc korun, chtějte slevu v takové výši.
Interiér
Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit a přečalounit sedadla. Pomoct si můžete důkladnou prohlídkou auta, jestli v něm například nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů. Stává se také, že se najde zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka.
Filtry pevných částic
Týká se dieselů. U některých bývají DPF filtry vymontované, je to však těžké odhalit bez měření emisí. U soukromého prodeje není špatné na měření zajet. V případě, že takový problém objevíte později, můžete jej reklamovat jako skrytou vadu v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.
Karoserie
Experti na autě kontrolují desítky míst, ale začínají lakem. Ihned se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto nebudou chtít, přiznaná lehká oprava přitom většině kupců nevadí.
Problémem bývá přestříkaná střecha, která často signalizuje velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy nedoporučujeme. Stejně jako ty s narušenými či navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny. Při nehodě mohou způsobit tragédii.
Motor a převodovka
Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždy nákladné. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo také nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu, na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.
Podvozek
Vůle a klepání většinou nejsou velký problém. Čepy, stabilizátory a brzdy jsou spotřební věci, dobré je však při prohlídce v servisu chtít vyčíslit přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže odhalit hlučné díly během zkušební jízdy.
Výfukové plyny
Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.