Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetina bez investic neexistuje

aktualizováno 
Každé ojeté auto vyžaduje po koupi okamžité investice. Na příkladu ojetého Peugeotu 307 uvidíme, co je třeba udělat a kolik to bude stát.

Kontrola ojetého peugeotu | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Chystáte se koupit ojeté auto a nemáte nikoho, kdo by vám poradil? Nechte jej prohlédnout ještě před koupí odborníky ve značkovém servisu. Hned zjistíte, jestli se to vyplatí, a dozvíte se taky, kolik budete muset v budoucnu do auta vložit. Za takovou prohlídku přitom zaplatíte zlomek z ceny auta - vesměs od 600 do 1 500 korun.

Bazary, alespoň ty solidní, umožní takovou prohlídku bez problémů, byť při ní vždy bude přítomen jejich pracovník (auto vám samotným samozřejmě nepůjčí). I servisy jsou na takové služby většinou připraveny - je ovšem nutné domluvit prohlídku předem.

My jsme takovou prohlídku absolvovali na vlastní kůži s náhodně vybraným bazarovým kombíkovým Peugeotem 307 2.0 HDi - jednou z nejoblíbenějších českých ojetin. Co jsme na pět let starém autě našli?

Rodinný ideál z bazaru

Přijíždím na domluvenou prohlídku s autem, které jsem si před dvěma dny namátkou vybral na ploše autocentra AAA Auto, jež nám vozy k testování půjčuje, a prozatím ho jen pořádně projel. Dojem? Na necelých sto tisíc kilometrů (alespoň podle tachometru) průměrný: velmi nepříjemná úplně dole zabírající spojka, dost měkký, náklony milující podvozek, povrzávající interiér a hlučnější naftový motor 2.0 HDi; zato úsporný a silný.

Kontrola ojetého peugeotu

Jinak je vůz hodně praktický a dobře vybavený - velký kombík s prosklenou střechou má v případě potřeby sedm míst, velmi pohodlné rozměrné sedačky, všude spoustu místa a taky airbagů a vlastně všechny moderní vymoženosti.

Co naopak nemá, je servisní knížka ani jiný doklad o původu auta. Podle velkého technického průkazu se dá vyčíst jen tolik, že byl na sklonku roku 2003 prodán v České republice a od té doby měl dva majitele. 

Dokáže značkový servis zjistit více? Ne o mnoho. "Z centrální databáze se dá zjistit, že vůz byl prodán 17. 12. 2003 v tuzemsku. Maximálně bych vám mohl říct, jestli a kdy byl vůz na záruční opravě ve značkovém servisu. Všechno ostatní, týkající se těchto oprav, je interní záležitost Peugeotu, takže další podrobnosti bychom prozradit nemohli," říká Miroslav Hroník, vedoucí servisu koncesionáře Peugeotu AV CAR v Praze na Veleslavíně. Opravy, jež si zákazník platil sám, se už centrálně zjistit nedají.

Tím je "papírová část" odbyta, protože kontrolu výrobního čísla VIN jsem samozřejmě provedl ještě v bazaru před "koupí" - pokud by nesouhlasilo s technickým průkazem, autu bych se vyhnul na kilometr.

Předchozí majitel byl závodník

Jedu tedy na dílnu, kde se mechanici podívají pořádně "pod kapotu". O první velké investici je však jasno ještě před jejím otevřením. "Pojďte se podívat, na těch gumách snad někdo jezdil rallye. Vždyť z nich normálně trčí dráty!" rozohňuje se technik.

Opravdu, a já se během těch dvou dnů na pneumatiky ani nepodíval. Chyba. Prodávající zjevně obul na auto to nejhorší, co před cestou do bazaru našel - kdybych byl kupec, už bych na pomyslné konto musel připočítat tak šest tisíc korun za čtyři nové patnáctipalcové pneumatiky.

Další výdaj se hlásí při otočení klíčku v zapalování: svítící červená ikona montážního klíče spolu s cifrou velmi se blížící stotisícové hranici (98 900 km) říkají, že auto musí na pravidelnou servisní prohlídku. (U peugeotů tohoto roku výroby s naftovým motorem 2.0 HDi se jezdí po násobcích 20 tisíc km, většina ostatních značek má "velkou" prohlídku předepsanou už v 90 tis.)

Olej a olejový filtr se mění vždy, pylový a palivový filtr podle potřeby. Paušální cena za výměnu oleje pro motory s filtrem pevných částic FAP ("můj" peugeot ho má) je 3 500 korun, pokud se mění i další filtry, dostáváme se k pěti tisícům.

Kontrola ojetého peugeotu

Právě filtr pevných částic (zachytává saze z výfuku, a tak šetří životní prostředí) je věc poměrně nákladná, a její výměně se nevyhnete. Ještě však nepřišel jeho čas. "Zpočátku výroby byl interval 80 tisíc, pak 120 a dnes 160 tisíc kilometrů. U tohohle motoru je to právě těch sto dvacet," říká Miroslav Hroník, který se prohlídky účastní osobně coby odborný průvodce.

"Mnoho lidí napadne, že nějaké saze jim můžou být ukradené a že filtr prostě nevymění. To tady ovšem nejde. Elektronika funkčnost FAP sleduje, při problémech nejprve začne svítit kontrolka a když řidič nereaguje, motor se přepne do nouzového režimu a v podstatě nedovolí jezdit," varuje Hroník. Filtr přitom nelze nijak vyčistit, pro výměnu se používá repasovaný díl od výrobce, který má stejné záruční podmínky a vlastnosti jako nový díl, ale je výrazně levnější – stojí necelých osm tisíc korun.

Jedna z věcí, která mě jakožto potenciálního kupce zajímá nejvíc, je nutnost výměny rozvodů motoru - což je u většiny aut dost nákladná věc (zde kolem sedmi tisíc korun). "Dvoulitrová HDi mění rozvody ve 160 tisících kilometrech nebo po šesti letech, modernější 1.6 HDi dokonce až ve 240 tisících nebo po deseti letech. Tady máte ještě čas, protože víte, jak je vůz starý - jestli si ale nejste jistí, vyměňte rozvody okamžitě. Nepomůže ani jejich vizuální kontrola, mechanik to nepozná - řemen je hodně odolný a ani kladky nemají neomezenou životnost," upozorňuje Miroslav Hroník.

Lehce bouraný zadek

Velrybu vyvrženou na mělčinu s vyplazeným jazykem připomíná zkoušený kombík na zvedáku - jazyk je uvolněný plastový kryt motoru. Chybí mu několik plastových zámečků; mechanik je později provizorně nahrazuje silonovou stahovací páskou, stejnou jako policejní pouta. Funguje to bezvadně. Předtím však prohlížejí motor, jestli z něj neteče olej nebo třeba nafta, ale všechno je naprosto suché.

Jdeme na kola. O gumách už řeč byla, teď dojde na sundávání kol a kontrolu brzd. Destičky jsou vyměněné vpředu i vzadu, ale majitel se rozhodl šetřit na kotoučích - nejenže už mají hranu, ale i minimální tloušťku 24 milimetrů. Výměna je nutná - na přední nápravě to znamená tři a půl až pět tisíc tisíc korun, na zadní dva a půl.

Kontrola ojetého peugeotu

Nabízí se otázka, jestli se mohou nechat alespoň původní destičky, když jsou v pořádku. "To je těžké, nevíme, co jsou zač, od jakého výrobce. Můžou být třeba moc tvrdé a ničit nové kotouče, ideální je kupovat od jednoho výrobce, kde jsou spárovány na ideální životnost," radí Miroslav Hroník.

Dva technici pozorně prohlížejí celý podvozek, vizuálně kontrolují stav pružin, tlumičů (musejí být suché), brzdové trubičky; zkoušejí vůli rejdových čepů přední nápravy i stabilizátoru - zde je vše v pořádku. Ovšem na kulových čepech řízení už vůle je, stejně jako na spojovacích tyčích - tady by se měnit mělo. Vibrace kola se totiž přenášejí do řízení, rozhazuje se geometrie, a tím sjíždějí pneumatiky.

Díly nejsou příliš drahé - po devíti stovkách za každý čep a po tisícovce za spojovací tyčky, celkem tedy necelé čtyři tisíce korun - musí však následovat seřízení geometrie. Celkem to tedy máme za pět tisíc korun i s prací.

"Nápravy jsou u 307 komplet ocelové, nemají žádnou typickou slabinu a až na čepy vydrží hodně dlouho. Ty naopak na strašlivých českých cestách často nepřežijí - podobně jako i jiných značek - ani šedesát tisíc kilometrů," říká Miroslav Hroník a zkoumá ještě výfukové potrubí. "Zadní tlumič je rezavý jak liška, ale jen první plášť, povrchově. Je tedy zatím v pořádku. Trubka rezavá není, takže mu dávám ještě tak rok. To je slušný výkon, originály většinou vydrží kolem pěti let," dodává.

Součástí prohlídky podvozku je i důkladný průzkum toho, co by mne jako kupce extrémně zajímalo - totiž jestli auto nebylo hodně bourané a případně rovnané či dokonce "svařované ze dvou jiných", což se v minulosti stávalo.

"Tady je určitě všechno v pořádku. Na prazích ani na měkké příčce pod předním nárazníkem není žádná stopa po opravě, a ta by se utajit nedala; právě na prazích se většinou poznají stopy po opravě karoserie na rovnací stolici," říká Hroník.

Při podrobném zkoumání laku pak zjišťuje, že přece jen bez oprav peugeot není: z rozstřiku laku do ztracena na pravém zadním boku a na dveřích usuzuje, že šlo zřejmě o nijak významné zahlazení odřeniny po havárii.

Češi zfalšují i palubní počítač

Odjíždíme z velké dílny do malého království motorářů, kde napojují auto na diagnostický počítač. Ukazuje několik bezvýznamných závad v paměti, ale to hlavní, skutečný počet kilometrů, se z něj nedozvíme.

"Nepočítejte s tím, že se z řídící jednotky dozvíte bůhvíco. Češi jsou v práci s počítači extrémně šikovní, a když dokážou stočit tachometry, poradí si i se záznamy diagnostiky. Třeba tady počet kilometrů nikde nefiguruje, ale paměť mohli vymazat klidně i v neautorizovaném servisu," říká specialista Vojtěch Pavlíček.

A přidává další pozoruhodné svědectví. "Kolikrát sem přijede třeba 1.6 HDi a má řídící jednotku přehranou softwarem z dvoulitru. Amatérský opravář si totiž nevěděl rady, a tak to vyřešil takhle. Někdy to funguje, jindy nastane velký problém, a lidi stejně skončí u nás coby autorizovaného servisu. V poslední době je tenhle nešvar docela rozšířený," dodává.

Kontrola ojetého peugeotu

Zkouší ještě, zda podle počítače funguje bez problémů vstřikovací čerpadlo, srdce moderního dieselového motoru. "Tyto motory jsou mechanicky bezproblémové, problémy se vstřikovači jsou jen výjimečné, třeba po natankování špatné nafty. Doporučuji je nechat zkontrolovat až po 200 tisících kilometrech, dříve je to zbytečné. I nejslabší 1.4 HDi nám sem jezdí se 300 tisíci na tachometru a jsou zcela bez problémů," říká Pavlíček.

Radí ovšem přidávat do nafty aditivum (jedno balení za 360 Kč vydrží na 500 litrů nafty). Proměří ještě baterii, na níž u dieselů hodně záleží, zvláště v zimě - doporučuje se ji vyměnit po čtyřech až pěti letech, protože riziko náhlého selhání je dost vysoké. Takže je lépe počítat s nějakými dvěma tisícovkami, ještě než napadne první sníh.

Auto bez investic neexistuje

Na závěr se jedeme s vedoucím servisu pořádně projet. Jako první si všímá problémové spojky, o níž říká, že je zralá na výměnu. "Majitel ji razantními rozjezdy nešetřil. Jinak žádný problém nevidím, po prohlídce říkám, že auto je v rozumném stavu, odpovídá opotřebení kilometrů a stáří, a cena taky není špatná - vzhledem k velké výbavě interiéru," uzavírá Miroslav Hroník.

Když u pokladny platím účet na 1 300 korun, říkám si, že za ty všechny informace to stálo. Rozmýšlení, jestli stojí za to do vozu za 190 tisíc bezprostředně investovat dalších 30 tisíc a do roka ještě 20, je na každém zájemci.

Kontrola ojetého peugeotu

Nabídka na trhu je obrovská, a tak může třeba najít auto s bezproblémovou spojkou a vyměněnými brzdami - nebo taky ne. Každopádně, jedním jsem si naprosto jist: a to, že slovní spojení "ojetý vůz bez investic", jež často vídávám v inzerátech, je bohapustý nesmysl.

Nekupujte nejlevnější

Nevěřte výhodným nabídkám, kupujte raději průměrně drahá auta. Běžnou cenu ojetiny nejlépe zjistíte zprůměrováním cen podobných vozů z internetových nabídek bazarů. Pokud je auto výrazně levnější, má téměř jistě nějakou skrytou vadu (to neznamená, že drahé auto ji mít nemůže). Pak hledejte dále.

Peugeot 307 SW pod drobnohledem

cena

190 000 Kč
stáří 5 let
Co vyměnit okamžitě
olej + filtry 5 000
přední brzdové kotouče 3 590
zadní brzdové kotouče 2 590
brzdové destičky na všech kolech** 2 900
2 kulové čepy 2 000
2 spojovací tyčky př. nápravy 3 000
seřízení geometrie 590
spojka* 10 000
čtyři pneumatiky 195/65 R15 6 000

celkem

32 670

Co vyměnit za rok

rozvody motoru 6 900
autobaterie* 2 000
zadní díl výfuku 4 300
filtr pevných částic DPF 9 000

celkem

22 000

* doporučení
Ceny v Kč vč. DPH včetně práce v servisu Peugeot.
Zdroj: AV CAR Praha





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.