Zákaz dieselů v Německu zvýší jejich export do Česka, čekají experti

  10:00aktualizováno  10:00
Zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může podle expertů přinést výrazné zlevnění naftových ojetin a růst zájmu o ně v zemích střední a východní Evropy. Německý nejvyšší správní soud měl rozhodnout o přípustnosti zákazů jízdy naftových aut v některých městech, ale verdikt odložil na úterý 27. února.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Soud se zabývá otázkou, zda je možné kvůli znečištění ovzduší zakázat v některých německých městech jízdu dieselovým vozům. Pokud rozhodne, že ano, mohly by první zákazy přijít už letos.

Podle Vojtěcha Opleštila z PwC ČR je očekávaný výrok federálního soudu součástí širšího rozhodování. Pokud by se jeho zákonnost potvrdila, byl by to signál pro další německé i evropské municipality. Ovšem zásadní roli v tom bude hrát německá vláda, která by mohla dotovat hardwarové úpravy motorů vybraných motorů.

Diesely v Německu už nikdo nechce

Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Čtěte více.

„Nicméně prodeje automobilů s naftovými motory v Německu silně klesají, protože tlak na omezení dieselů je dlouhodobý. Lze tak očekávat, že by v případě zavedení zákazu i v dalších německých městech došlo k výraznému poklesu cen ojetin, a tím i k jejich významnému exportu nejen do ČR,“ podotkl Opleštil.

„Pokles zájmu o auta s dieselovými motory v západní Evropě vede nejen k poklesu prodejů nových aut, ale též k poklesu cen ojetých dieselových aut. Zákazníci nechtějí riskovat, že jejich auto bude v budoucnu neprodejné. Vzhledem k volnějšímu přístupu v zemích střední a východní Evropy tak značná část ojetin směřuje právě do těchto zemí. Druhým atraktivním odbytištěm pro ojeté vozy jsou africké země,“ dodal partner KPMG Jan Linhart.

Přestože přebytek dieselů v západní Evropě vznikl podle provozního ředitele autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka již loni, meziročně se jejich podíl na trhu ojetin v České republice proti vozům s benzinovým motorem snížil. „Spolu s tím v loňském roce naftové automobily mírně zlevnily, ale zároveň i zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů. To souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů dovážených ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a zejména němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí,“ upozornil. Tento trend bude podle něj pokračovat, nicméně podíl dieselových vozů na dovozech by se neměl dramaticky zvýšit.

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700 tisíc ojetin, 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

U začátku i konce Zastavy stál Fiat, poslední vyrobili před deseti lety

Zastava 1100

Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské Zastavy nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

Najdete na iDNES.cz