Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetina za jeden plat: benzinový Fiat Punto je bezproblémový pracant

aktualizováno 
Fiat Punto je jedním z mála modelů italské automobilky, který se těší na trhu ojetin většímu zájmu. Druhá generace patří vůbec k nejlevnějším ojetým automobilům, které lze pořídit v provozuschopném stavu.

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: za málo peněz dostanete nadčasový vzhled a dobrou jízdu. | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Na trhu s ojetými automobily patří punta mezi ty levnější ojetiny. Třetí řada uvedená pod jménem Grande Punto (její produkce letos v srpnu skončí po třinácti letech) je velice oblíbená, ale vozy v dobrém stavu a s nízkým nájezdem mají v očích motoristů silnou cenovou konkurenci ve větších modelech jiných značek, byť s vyšším kilometrovým proběhem.

Druhá generace modelu Punto je ale cenově výrazně níže a především v případě vozidel vyrobených po faceliftu představuje skutečně lákavou nabídku pro všechny, kdo chtějí levný a na údržbu nenáročný automobil, často s dobrou výbavou a vzhledem, za nějž se ani po letech nemusí stydět. Navrch má velmi dobré jízdní vlastnosti a benzinové motory jsou překvapivě řízné, to Italové vždy uměli.

Fotogalerie

Zde je na místě připomenout, že Punto druhé generace vyjelo v roce 1999 a faceliftované provedení bylo uvedeno na trh v roce 2003. V Itálii vydržela ve výrobě druhá řada do roku 2010 a v Srbsku ještě o rok déle. Licenci na punto druhé generace totiž zakoupila automobilka Zastava, jíž ale v roce 2008 koupil Fiat.

Přitom už od roku 2005 se souběžně vyráběl nástupce Grande Punto. 

Punto II dnes začíná cenou přibližně na částce 25 tisíc korun, za provedení vyrobené po faceliftu zaplatíte cca o 10 tisíc korun více, avšak to se bavíme o vozech s nájezdem okolo 200 tisíc kilometrů. S benzinovými motory nejsou zásadní potíže, pozor ale na malý turbodiesel o objemu 1,3 litru, který má často potíže s mazáním už při třetinovém nájezdu.

Na trhu však můžete najít i faceliftovaná Punta s nižším nájezdem. Takové opravdu zachovalé vozy stojí i 45 tisíc korun. Při této ceně můžete počítat s pětidveřovou karoserií, posilovačem řízení s funkcí City, bohatou výbavou včetně klimatizace a nejen čelních, ale i bočních airbagů. Nabídka ojetých Fiatů Punto v obchodním domě s automobily Automodul.cz ZDE

Stále má co nabídnout

Za nadčasovost a líbivost karoserie Punta i po letech od uvedení na trh mohou ostré křivky, kterými Fiat kdysi trochu předběhl dobu. Díky tomu nevypadá druhá generace Punta ani dnes nemoderně. Pochvalu si zaslouží také příkladné obestavění prostoru pro cestující. Díky tomu má auto spadající do kategorie malých vozů solidní vnitřní prostor. Propadákem rozhodně není ani kufr, který patřil v době výroby svým objemem 295 litrů k největším ve třídě a ani na dnešní poměry si v rámci malých hatchbacků nestojí vůbec špatně.

Punto II očima odborníka

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Druhá generace Fiatu Punto představuje velice zajímavou cestu k ojetému vozu pro ty motoristy, kteří chtějí investovat jen malou částku v duchu přísloví „za málo peněz hodně muziky“. To platí zejména pro automobily vyrobené po faceliftu a modernizaci, tedy od roku 2003. Na trhu se tyto vozy stále objevují v zachovalém stavu a s bohatou výbavou, která zahrnuje jak posilovač řízení, ABS a čtveřici airbagů, tak třeba klimatizaci nebo palubní počítač.

Velké oblibě se těší zážehové dvanáctistovky, a to jak osmiventilové, tak šestnáctiventilové. Tyto motory jsou živé a přitom velice úsporné. Navíc slibují nízkou cenu povinného ručení. Proto si je řada motoristů oblíbila. Při výběru vozu s tímto agregátem dbejte na pravidelný volnoběh jak po nastartování, tedy za studena, tak po zahřátí pohonné jednotky. Častějším problémem těchto motorizací je vadná lambda sonda, což by se mělo poznat rozsvícením kontrolky motoru na palubní desce. Přitom automobil může jet bez potíží, ale měřením emisí by neprošel. Svítící kontrolka motoru však není pro tuto závadu podmínkou, proto dbejte právě na pravidelnost volnoběžných otáček.

Kdo zatouží po naftové motorizaci, měl by vědět, že velké dieselové devatenáctistovky nadměrně zatěžují přední nápravu, což vede k dřívějšímu vzniku vůlí. Atmosférický motor 1.9 D rozhodně není žádný sprinter a výskyt přeplňovaných 1,9 JTD je minimální. Tyto jednotky jsou obecně bezproblémové, ale pořizovat je do malého auta je obecně nesmysl a do patnáctileté ojetiny o to víc.

Turbodiesel 1.3 JTD je dobrou volbou při menším nájezdu. U vozidel s vysokým kilometrovým proběhem zde však existuje riziko celkového nadměrného opotřebení pohonné jednotky.

Při zkušební jízdě se zaměřte také na řazení. Častějším problémem je opotřebená synchronizace převodovky na zpátečce a na dvojce. Bez potíží nejsou ani automatické převodovky, vozům vybaveným variátorem Speedgear je nejlepší se preventivně rovnou vyhnout. Robotizovaný manuál Dualogic trpí opotřebením spojky i synchronů a navíc u něj selhávají ovládací mikrospínače, následkem čehož pak odmítá řadit.

Malý automobil s motorem umístěným vpředu a pohonem předních kol se nenechá zahanbit ani po stránce jízdních vlastností. Předvídatelným chováním a rozměry je navíc vhodný jakožto první vůz pro začínající řidiče a právě v této úloze se Punto také často objevuje.

Drobné výtky lze mít k méně přesnému řazení a minimální zpětné vazbě řízení. To je dáno použitím elektrického posilovače, jehož účinek je možné ještě zvýšit stiskem tlačítka režimu City. Avšak už v základním nastavení je posilovač řízení natolik silný, že ani při parkování není problém volant obsluhovat jednou rukou. Naopak problémy zpravidla přichází, pokud motoristé nechávají funkci City dlouhodobě zapnutou. Pak po čase tato zesilující funkce přestane fungovat, někdy dokonce úplně odejde posilovač řízení.

Objevují se spíše lehké závady

Řada motoristů má k italským automobilům nedůvěru a považují je za vyloženě problémové. Punto druhé generace se častěji potýká spíše s drobnějšími potížemi, což je dáno poměrně jednoduchou technikou s minimálním využitím elektroniky. Tedy alespoň v případě benzinových pohonných jednotek je situace dobrá. Naftové motorizace umí přichystat znatelně větší problémy, nicméně dostatečně živé a velice úsporné malé benzinové agregáty nedávají důvod k pořízení dieselu. Velkou výhodou jsou navíc cenově dostupné rozvody pro benziňáky, takže ani jejich výměna výrazněji nezatíží řidičovu peněženku.

Při výběru automobilu si můžete ušetřit hodně času, pokud začnete otevřením kapoty motoru. Hledáte-li nebouraný vůz – což se dá předpokládat – zaměřte se na originalitu a neporušenost tmelů v oblasti uložení předních tlumičů. Právě zde tmely praskají už při poměrně malých ťukancích, kdy nedochází ani k poškození chladiče, ale jen k menším škodám na nárazníku, případně světlometu vozu. Velkou pozornost věnujte také opačné straně karoserie. Dveře kufru při otevíraní nemají vrzat, to by mohlo být zapřičiněno vážnějším poškozením karoserie při větší nehodě.

Koukněte také pod vůz, kde se zaměřte na konce prahů. Zde řada vozů začíná korodovat a nejeden ojetý automobil je zde už značně zrezivělý. Koroze ve větší míře napadá také výfuk, především pak jeho koncový tlumič. Po otevření předních dveří se zaměřte na gumové těsnění u A-sloupků karoserie. Zpravidla zde najdete drobné dírky způsobené ostrou hranou rámu dveří. Pokud je zde  těsnění vyloženě potrhané, věřte, že má automobil už opravdu hodně najeto. Pokud pak na jeho počítadle kilometrů uvidíte třeba údaj 130 tisíc kilometrů, realita bude zcela určitě někde jinde.

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: za málo peněz dostanete nadčasový vzhled...

Ojetý Fiat Punto II je dobrou volbou: nabídne za málo peněz nadčasový vzhled a dobrou jízdu | foto: Petr Lichtenberg

Naftové motorizace se někdy potýkají s vadnými vstřikovači. Bez ohledu na motorizaci se stejně jako u jiných ojetých vozidel i zde vyskytují vůle na přední nápravě, i když více náchylné jsou k tomuto opotřebení verze s těžšími naftovými devatenáctistovkami. Zvlněné brzdové kotouče představují spíše důsledek zanedbané údržby, zatímco občasnému praskání žárovek v potkávacích světlometech lze jen těžko předcházet. Výměna žárovky na straně řidiče je ovšem dost komplikovaná, buď musíte demontovat pojistkovou skříň, anebo světlomet a lehce ho povysunout.

Při výběru ojetého vozidla prověřte také funkčnost veškeré výbavy včetně klimatizace. Obecně si Punto druhé generace a především pak v provedení po faceliftu nestojí z hlediska výskytu závad špatně. Avšak stejně jako u jiných ojetin je i zde rozhodující kvalita údržby.

Na neporušenost karoserie si dejte při nákupu opravdu pozor, přeci jen patří Fiat Punto konstrukčně do devadesátých let minulého století, takže při případné nehodě nebude ochrana posádky žádná sláva.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Konec geniálního malíře obrazů vonících benzinem. Václav Zapadlík zemřel

Obrazy Václava Zapadlíka

Vyučil se truhlářem a po večerech hrál v kapele na basu. Pak se však Václav Zapadlík pustil hoblíku i smyčce a vzal do...

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Srpnová noc v Tatře 138. Ráno na studenty bušili: Jste okupovaní!

Expedice Lambaréné před startem

V Marseille ulehá skupinka československých studentů k odpočinku. Jsou nasoukaní v pískem ošlehané Tatře 138, kterou...

Najdete na iDNES.cz