Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetina je v testu zatím výhodnější než nový vůz

  22:45aktualizováno  22:45
- Ačkoliv automobil koupený jako nový obvykle získává nad starším navrch zvláště v začátcích své životnosti, vychází z dlouhodobého redakčního srovnávacího testu ekonomicky výhodněji jetý vůz. Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 je po ujetí prvních testovacích pěti tisíc kilometrů o téměř sedm a půl tisíce korun výhodnější než nová Škoda Felicia 1,3 LXi po ujetí stejné vzdálenosti. Test na 40 000 kilometrů má přispět do tradiční motoristické diskuse o tom, zda je lepší koupit skromnější a hůře vybavené nové tuzemské auto nebo starší, o třídu lepší zahraniční konkurenci.
První část testu se uskutečnila vloni. Nová Škoda Felicia 1,3 LXi stála v úvodních pěti tisících kilometrech bezmála 280 tisíc korun. Z toho 253 550 korun žádala koupě tehdy na trhu nejlevnějšího modelu 1,3 LXi Special s doplňkovým paketem v podobě mlhovek, tónovaných skel a sady pro montáž rádia. Další peníze redakce investovala do zákonného pojištění, poplatků při uvedení vozu do provozu, za dálniční známku a za nutné vybavení - výstražný trojúhelník, náhradní pojistky, lékárničku a pneuměřič. Přibylo ještě havarijní pojištění, které činilo pro 19O dní testu 3190 korun. Zbývající investici znamenalo autorádio. Zloději ho ukradli ještě před pojištěním vozu, a tak náklady vzrostly o koupi dalšího přístroje a o 1800 korun za opravu zámku dveří. Škoda zpočátku brala v průměru 7,8 litrů a benzin tak přišel na necelých 8400 korun.
Ford Mondeo absolvoval pětitisícovou etapu srovnávacího testu se spotřebou jen o málo vyšší - 8,16 litru na sto kilometrů. Na benzinu tedy spolykal jen o necelé čtyři stovky korun víc, ale na cestách vedených převážně po dálnicích se za to pohyboval o dost svižněji, klidněji a pro jezdce pohodlněji ve srovnání se Škodou. Jeté Mondeo nebylo těžké sehnat zhruba za cenu nyní nejlevnější Škodovky, za 225 000 korun. Další náklady na převod, nejzákladnější výbavu a dálniční známku byly zhruba stejné jako při uvádění Felicie do provozu. Výhodou bylo zaplacené povinné ručení u staršího auta.
Zato havarijní pojistné zahraničního klasika střední třídy značně zacloumalo účtem - vyšlo na téměř devětkrát víc než vloni u Škody Felicie. Česká pojišťovna sice původně vůz pojistila za 12 516 korun, leč malá nehoda potvrdila nesrovnalost, na kterou redakci upozornilo několik čtenářů, jimž za stejných podmínek pojišťovna stejnou službu nenabídla. "Úřednice, která pojištění Fordu Mondeo v plzeňské pobočce sjednala, udělala chybu," konstatoval mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Pojišťovna škodu, které se budeme z pohledu práce servisů věnovat v příštím pokračování zpráv ze srovnávacího testu, bez nejmenších diskusí a problémů uhradila. Naznačila však, že by bylo čestné, kdyby redakce doplatila pojistné do normální částky. Stalo se a částka za pojistné Fordu Mondeo se tedy i u České pojišťovny dostala do relací jinde obvyklých, na zhruba třicetitisícovou částku ročně. Další náklad prvních pěti tisíc kilometrů z Fordem Mondeo pak představovala pětitisícová spoluúčast na likvidaci zmíněné malé dopravní nehody. Posledních 3407 korun stála prohlídka s výměnou oleje v motoru, předepsaná u Fordu Mondeo po celkových padesáti tisících kilometrech.
Také Škoda Felicia navštívila v první pětitisícové etapě srovnávacího testu servis, ale veškeré práce tam udělali v rámci garance zdarma. Příležitost mechanici dostali, když u Felicie začala unikat do motorového prostoru chladící kapalina, kterou bylo nutné doplňovat, aby se motor nepřehříval. Spravila to výměna vyrovnávací nádržky chladiče. Prohlídka Fordu v jeho padesáti tisících kilometrech potvrdila, co začátkem března naznačil protokol o prohlídce vozu při jeho koupi v pražském autobazaru pracujícím pro značkového prodejce Fordů: Mondeo je v pořádku a kromě předepsané výměny oleje žádal jen dovyvážení předních kol, která se kolem stotřicetikilometrové rychlosti začínala lehce chvět.

Mondeo ročník 1994 koupené jako ojeté vychází po ujetí 5000 kilometrů v rámci dluhodobého testu levněji než stejně drahá, nově koupená Felicia.

U Mondea bylo třeba vyvážit jedno kolo.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Fiat Fiorino 1.4i-KLIMA,5...
Fiat Fiorino 1.4i-KLIMA,5...

r.v. 2008, naj. 113 900 km, benzín
118 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz