Ojetina je v testu zatím výhodnější než nový vůz

- Ačkoliv automobil koupený jako nový obvykle získává nad starším navrch zvláště v začátcích své životnosti, vychází z dlouhodobého redakčního srovnávacího testu ekonomicky výhodněji jetý vůz. Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 je po ujetí prvních testovacích pěti tisíc kilometrů o téměř sedm a půl tisíce korun výhodnější než nová Škoda Felicia 1,3 LXi po ujetí stejné vzdálenosti. Test na 40 000 kilometrů má přispět do tradiční motoristické diskuse o tom, zda je lepší koupit skromnější a hůře vybavené nové tuzemské auto nebo starší, o třídu lepší zahraniční konkurenci.
První část testu se uskutečnila vloni. Nová Škoda Felicia 1,3 LXi stála v úvodních pěti tisících kilometrech bezmála 280 tisíc korun. Z toho 253 550 korun žádala koupě tehdy na trhu nejlevnějšího modelu 1,3 LXi Special s doplňkovým paketem v podobě mlhovek, tónovaných skel a sady pro montáž rádia. Další peníze redakce investovala do zákonného pojištění, poplatků při uvedení vozu do provozu, za dálniční známku a za nutné vybavení - výstražný trojúhelník, náhradní pojistky, lékárničku a pneuměřič. Přibylo ještě havarijní pojištění, které činilo pro 19O dní testu 3190 korun. Zbývající investici znamenalo autorádio. Zloději ho ukradli ještě před pojištěním vozu, a tak náklady vzrostly o koupi dalšího přístroje a o 1800 korun za opravu zámku dveří. Škoda zpočátku brala v průměru 7,8 litrů a benzin tak přišel na necelých 8400 korun.
Ford Mondeo absolvoval pětitisícovou etapu srovnávacího testu se spotřebou jen o málo vyšší - 8,16 litru na sto kilometrů. Na benzinu tedy spolykal jen o necelé čtyři stovky korun víc, ale na cestách vedených převážně po dálnicích se za to pohyboval o dost svižněji, klidněji a pro jezdce pohodlněji ve srovnání se Škodou. Jeté Mondeo nebylo těžké sehnat zhruba za cenu nyní nejlevnější Škodovky, za 225 000 korun. Další náklady na převod, nejzákladnější výbavu a dálniční známku byly zhruba stejné jako při uvádění Felicie do provozu. Výhodou bylo zaplacené povinné ručení u staršího auta.
Zato havarijní pojistné zahraničního klasika střední třídy značně zacloumalo účtem - vyšlo na téměř devětkrát víc než vloni u Škody Felicie. Česká pojišťovna sice původně vůz pojistila za 12 516 korun, leč malá nehoda potvrdila nesrovnalost, na kterou redakci upozornilo několik čtenářů, jimž za stejných podmínek pojišťovna stejnou službu nenabídla. "Úřednice, která pojištění Fordu Mondeo v plzeňské pobočce sjednala, udělala chybu," konstatoval mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Pojišťovna škodu, které se budeme z pohledu práce servisů věnovat v příštím pokračování zpráv ze srovnávacího testu, bez nejmenších diskusí a problémů uhradila. Naznačila však, že by bylo čestné, kdyby redakce doplatila pojistné do normální částky. Stalo se a částka za pojistné Fordu Mondeo se tedy i u České pojišťovny dostala do relací jinde obvyklých, na zhruba třicetitisícovou částku ročně. Další náklad prvních pěti tisíc kilometrů z Fordem Mondeo pak představovala pětitisícová spoluúčast na likvidaci zmíněné malé dopravní nehody. Posledních 3407 korun stála prohlídka s výměnou oleje v motoru, předepsaná u Fordu Mondeo po celkových padesáti tisících kilometrech.
Také Škoda Felicia navštívila v první pětitisícové etapě srovnávacího testu servis, ale veškeré práce tam udělali v rámci garance zdarma. Příležitost mechanici dostali, když u Felicie začala unikat do motorového prostoru chladící kapalina, kterou bylo nutné doplňovat, aby se motor nepřehříval. Spravila to výměna vyrovnávací nádržky chladiče. Prohlídka Fordu v jeho padesáti tisících kilometrech potvrdila, co začátkem března naznačil protokol o prohlídce vozu při jeho koupi v pražském autobazaru pracujícím pro značkového prodejce Fordů: Mondeo je v pořádku a kromě předepsané výměny oleje žádal jen dovyvážení předních kol, která se kolem stotřicetikilometrové rychlosti začínala lehce chvět.

Mondeo ročník 1994 koupené jako ojeté vychází po ujetí 5000 kilometrů v rámci dluhodobého testu levněji než stejně drahá, nově koupená Felicia.

U Mondea bylo třeba vyvážit jedno kolo.