Čtyřicet procent zákazníků zjistí do roka po koupi ojetiny problém

aktualizováno 
Nákup ojetého vozidla je riziková akce nejen pro zákazníky v Česku. Potvrdila to rozsáhlá studie evropského trhu s ojetými vozidly, kterou nechala vypracovat Evropská komise na velkém vzorku spotřebitelů i prodejců ojetin v celé Evropě.

Dvouhmotový setrvačník, který má zabránit přenosu vibrací od pohonné jednotky na převodovku je u ojetých aut s dieselovými motory časovanou bombou. Mění se společně se spojkou a výjimkou nejsou opravy v ceně přes dvacet tisíc korun. | foto: Schaeffler

Zaměřila se na prodejní praktiky a jejich soulad se současnou legislativou a na informovanost zákazníků při nákupu a jejich následné problémy s vozidly. Výsledky průzkumu z východní části Evropy jsou výrazně horší.

Ze studie vyplývá, že 41 procent zákazníků se setkalo s minimálně jedním problémem se zakoupeným ojetým vozidlem do roka po nákupu. Většina z nich se projevila dokonce již do měsíce po nákupu.

„Studie se zaměřovala především na stáčení tachometrů, ale i na problémy technického charakteru. Výskyt byl dokonce u 60 procent zákazníků z nově přistoupivších států EU včetně ČR, oproti 37 procentům zákazníků z původních členských států EU,“ cituje z výzkumu Jan Dryák ze společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých automobilů.

„Jen u 27 procent zákazníků byla následná reklamace problému vyřešena v rámci záruky. Průměrná škoda na jednom vozidle byla 518 eur (asi 14 tisíc korun - pozn. red.) a celková výše škody na sledovaném vzorku byla vyčíslena mezi 1,9 až 4,1 miliardy eur (51 až 111 mld. korun), přičemž větší část připadla na zákazníky ve státech východní a jižní Evropy,“ dodává Dryák.

„V celé Evropě řeší podobné problémy s ojetinami jako u nás a nekalé praktiky při prodeji ojetin nejsou ryze českým specifikem,“ shrnuje výsledky studie Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

V autobazaru si koupilo svůj poslední ojetý vůz 54 procent zákazníků, 42 procent od autorizovaného prodejce a 4 procenta v aukci. Nekalé obchodní praktiky byly zjištěny u 25 procent prodejců, v případě států EU 13 dokonce u 44 procent.

Studie Evropské komise byla provedena prostřednictvím 25 tisíc on-line rozhovorů se zákazníky, kteří si koupili v posledních 3 letech ojeté vozidlo, dále pomocí 63 hloubkových pohovorů s představiteli trhu s ojetými vozidly z řad prodejců i spotřebitelů a 1 200 kontrolních nákupů (mystery shopping) provedených u prodejců ojetin.

Křišťálová Lupa 2016

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949,...

Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii...

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Najdete na iDNES.cz