Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetinu si nechte prověřit, odhalíte třeba čtvrtmilion stočených kilometrů

  10:00aktualizováno  10:00
Test prokázal, že ojetá auta mají obvykle najeto mnohem více, než uvádí tachometr, nebo jsou po haváriích. Zákazníci se kvůli tomu soudí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Když Barbora Ksandrová z Ostravy kupovala na začátku června v jednom vítkovickém autobazaru ojetou Hondu Civic, vše se zdálo v pořádku. Technicky i papírově.

Už během prvních kilometrů se však začaly projevovat zásadní vady. Vše vygradovalo ve chvíli, kdy technik při evidenční kontrole před převodem vozu zjistil, že vůz už více než rok nemá technickou kontrolu a že plakety na značce i údaje v technickém průkazu jsou falešné.

Autobazar odmítl peníze vrátit, nabídl však opravu, což zákaznice odmítla, a chystá nyní žalobu. Soudní znalec totiž odhalil další vady včetně o více než 200 tisíc kilometrů stočeného tachometru. Ksandrová se tak stala další obětí stále častějších podvodů českých autobazarů.

jak prověřit auto

Podvodníci mají nové finty - čtěte, jak je prokouknout

To, že koupě ojetiny spíše než obchod připomíná adrenalinový zážitek, ukazuje i test poradenské společnosti Auto AZ Consulting, která zkontrolovala technickou stránku deseti vozů, jež nominovalo deset tuzemských médií.

Servisní knihy o původu vozu moc neprozradí

Z prověřovaných aut prošly technicky jen dvě, u nichž ani nedošlo k manipulaci s počítadlem kilometrů. Osmi vozům předchozí majitelé nebo prodejci ubrali z tachometrů 100 až 200 tisíc kilometrů, tři z nich prodělaly závažnou havárii a jedno se přiblížilo konci své životnosti.

"Přestože řada prodejců uvádí, že ojetiny mají servisní knihy, podle kterých lze dohledat, co a kdy bylo měněno, v řadě z nich končí záznamy ve chvíli, kdy skončila záruka, s čímž končí i možnost lidí dohledat, co se s vozy dělo poté," uvedl Aleš Zich z AZ Consultingu, který se zaměřuje na prověrky ojetin před prodejem.

Podle něj v rámci testu prodejci nikdy dopředu neinformovali o vadách, které zkoumané vozy měly. Nejméně u dvou Škod Octavia přitom bylo poškození tak závažné, že by mělo jít o neprodejná auta.

Naopak zdaleka nejlépe z hodnocení vyšel vůz Saab 9-5, u nějž s realitou souhlasily veškeré údaje, které prodejce avizoval. Přesto vůz už dva roky stál v autobazaru bez valnějšího zájmu lidí, neboť v 60 tisících kilometrech první majitel měnil motor, což zákazníky odrazuje.

Na pozdější reklamace není brán zřetel

V případě, že kupující neodhalí vady na místě, je jeho šance na případné získaní peněz zpět mizivá. Například manipulace s počtem najetých kilometrů v Česku prakticky není trestná a komerčně ji nabízí řada servisů v cenách od pěti set korun.

"Stočení tachometru sice je postižitelné už dnes, je ale velmi obtížné najít viníka. Muselo by se navíc prokázat, že počítadlo změnil se záměrem uvést kupujícího v omyl," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že se v současnosti nechystá žádná změna zákona, která by stáčení tachometrů v Česku mohla omezit. Podobně těžko se zpětně dokazuje, že prodejce zamlčel skryté vady například v motoru.

Barboru Ksandrovou tak zřejmě čeká táhlá soudní pře s nejistým výsledkem. Pomoci jí mohla důkladná prověrka auta před prodejem, která by odhalila velkou část nedostatků. Například firma Cebia nabízí za 500 korun zjištění skutečného stavu najetých kilometrů prostřednictvím služby Autotracer. Zichova firma zase prověří za dvě procenta z kupní ceny vozu jeho technickou stránku. Podobnou službu však nabízí individuálně i řada autoservisů, které ojetinu před prodejem prohlédnou.

Jak dopadl test
Škoda Octavia I 1,9 TDi
- tachometr stočen o 200 tis. km
- havárie nosné části
Škoda Octavia 1,9 TDi kombi
- tachometr stočen o 100 tis. km
- po vážné havárii, špatně opraven
Citroën C5 1,6 HDi
- tachometr stočen min. o 250 tis. km
Saab 9-5 3,0 TiD
- tachometr odpovídá
- v 60 tis. km měněn motor
Pramen: Auto AZ Consulting

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.