Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Ojetinu si nechte prověřit, odhalíte třeba čtvrtmilion stočených kilometrů

  • 368
Test prokázal, že ojetá auta mají obvykle najeto mnohem více, než uvádí tachometr, nebo jsou po haváriích. Zákazníci se kvůli tomu soudí.

Když Barbora Ksandrová z Ostravy kupovala na začátku června v jednom vítkovickém autobazaru ojetou Hondu Civic, vše se zdálo v pořádku. Technicky i papírově.

Už během prvních kilometrů se však začaly projevovat zásadní vady. Vše vygradovalo ve chvíli, kdy technik při evidenční kontrole před převodem vozu zjistil, že vůz už více než rok nemá technickou kontrolu a že plakety na značce i údaje v technickém průkazu jsou falešné.

Autobazar odmítl peníze vrátit, nabídl však opravu, což zákaznice odmítla, a chystá nyní žalobu. Soudní znalec totiž odhalil další vady včetně o více než 200 tisíc kilometrů stočeného tachometru. Ksandrová se tak stala další obětí stále častějších podvodů českých autobazarů.

jak prověřit auto

Podvodníci mají nové finty - čtěte, jak je prokouknout

To, že koupě ojetiny spíše než obchod připomíná adrenalinový zážitek, ukazuje i test poradenské společnosti Auto AZ Consulting, která zkontrolovala technickou stránku deseti vozů, jež nominovalo deset tuzemských médií.

Servisní knihy o původu vozu moc neprozradí

Z prověřovaných aut prošly technicky jen dvě, u nichž ani nedošlo k manipulaci s počítadlem kilometrů. Osmi vozům předchozí majitelé nebo prodejci ubrali z tachometrů 100 až 200 tisíc kilometrů, tři z nich prodělaly závažnou havárii a jedno se přiblížilo konci své životnosti.

"Přestože řada prodejců uvádí, že ojetiny mají servisní knihy, podle kterých lze dohledat, co a kdy bylo měněno, v řadě z nich končí záznamy ve chvíli, kdy skončila záruka, s čímž končí i možnost lidí dohledat, co se s vozy dělo poté," uvedl Aleš Zich z AZ Consultingu, který se zaměřuje na prověrky ojetin před prodejem.

Podle něj v rámci testu prodejci nikdy dopředu neinformovali o vadách, které zkoumané vozy měly. Nejméně u dvou Škod Octavia přitom bylo poškození tak závažné, že by mělo jít o neprodejná auta.

Naopak zdaleka nejlépe z hodnocení vyšel vůz Saab 9-5, u nějž s realitou souhlasily veškeré údaje, které prodejce avizoval. Přesto vůz už dva roky stál v autobazaru bez valnějšího zájmu lidí, neboť v 60 tisících kilometrech první majitel měnil motor, což zákazníky odrazuje.

Na pozdější reklamace není brán zřetel

V případě, že kupující neodhalí vady na místě, je jeho šance na případné získaní peněz zpět mizivá. Například manipulace s počtem najetých kilometrů v Česku prakticky není trestná a komerčně ji nabízí řada servisů v cenách od pěti set korun.

"Stočení tachometru sice je postižitelné už dnes, je ale velmi obtížné najít viníka. Muselo by se navíc prokázat, že počítadlo změnil se záměrem uvést kupujícího v omyl," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že se v současnosti nechystá žádná změna zákona, která by stáčení tachometrů v Česku mohla omezit. Podobně těžko se zpětně dokazuje, že prodejce zamlčel skryté vady například v motoru.

Barboru Ksandrovou tak zřejmě čeká táhlá soudní pře s nejistým výsledkem. Pomoci jí mohla důkladná prověrka auta před prodejem, která by odhalila velkou část nedostatků. Například firma Cebia nabízí za 500 korun zjištění skutečného stavu najetých kilometrů prostřednictvím služby Autotracer. Zichova firma zase prověří za dvě procenta z kupní ceny vozu jeho technickou stránku. Podobnou službu však nabízí individuálně i řada autoservisů, které ojetinu před prodejem prohlédnou.

Jak dopadl test
Škoda Octavia I 1,9 TDi
- tachometr stočen o 200 tis. km
- havárie nosné části
Škoda Octavia 1,9 TDi kombi
- tachometr stočen o 100 tis. km
- po vážné havárii, špatně opraven
Citroën C5 1,6 HDi
- tachometr stočen min. o 250 tis. km
Saab 9-5 3,0 TiD
- tachometr odpovídá
- v 60 tis. km měněn motor
Pramen: Auto AZ Consulting