Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetiny do Polska stále proudí

  9:51aktualizováno  9:51
VARŠAVA - Vysoká spotřební daň nezastavila příliv ojetých automobilů ze západní Evropy do Polska. Levicová vláda premiéra Leszka Millera tak opět stojí před otázkou, jak podpořit především domácí automobilky, jejichž prodej se dál společně s celým trhem nových vozů propadá.

"Pětašedesátiprocentní sazba spotřební daně nesplnila naše očekávání," přiznal před nedávnem v Sejmu náměstek ministra hospodářství Maciej Leśny. Právě zvýšení spotřební daně mělo učinit přílivu ojetin přítrž. Nestalo se tak; každý měsíc do Polska vjíždí na 20.000 ojetých vozů, zatímco prodej nových aut dál klesá tempem překračujícím 20 procent. 

Za celý letošní rok dovoz ojetých aut podle odhadů ministerstva hospodářství docela určitě překročí 200.000 vozů, necelých 17 procent z nich je mladších méně než čtyři roky. Prodej nových vozů letos může v Polsku klesnout pod 300.000
automobilů. "Dovoz ojetin velmi negativně ovlivňuje prodej nových vozů," přiznal již dříve v rozhovoru pro ČTK mluvčí Škoda Auto Poland Maciej Handke.

Vláda tak v obraně především domácího automobilového průmyslu hodlá v blízké budoucnosti zrušit možnost registrace příliš starých a havarovaných vozů a zavést povinnost sešrotování aut zničených při dopravní nehodě z více než 70 procent.

Jak vyplývá ze zprávy ministerstva hospodářství, rentabilita automobilového průmyslu v Polsku v posledních třech letech rychle klesala a loni dosáhla záporné hodnoty. Po polských silnicích jezdí na 9,5 miliónu aut, z nichž polovina je více než deset let stará. Pouze 33 procent automobilů provozovaných v zemi je mladších než pět let.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.