Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetiny se v Česku prodávají až čtyřikrát častěji než nová auta

  11:35aktualizováno  11:35
Trh s ojetinami je i v Česku daleko větší než obchod s novými vozy: na každé nově prodané auto v zemi připadají tři až čtyři koupě starších vozidel. Na rozdíl od motoristicky nejvyspělejších zemí Evropy, kde jsou o poměru automobilových obchodů k dispozici přesné údaje, jedná se v tuzemsku o odhady odborníků. Ti rovněž předpokládají, že v republice v současnosti na svého kupce čeká 300 tisíc až 400 tisíc ojetin.

Trh je tedy naplněný až přeplněný, což během posledních let srazilo ceny průměrně kvalitních osobních vozidel z druhé ruky takřka na západoevropskou úroveň, a mezi obchodníky vzplanul tvrdý konkurenční boj. Jak se v něm orientovat? V době, kdy se bazary staly předmětem mnoha vášnivých diskusí, připomínáme zásady výběru staršího auta. Na tvrdé konkurenci obchodníků kupec ojetiny mnohdy vydělá, když levně pořídí solidní vůz. Ovšem přibývá také ošizených lidí, kteří koupili auta nesplňující slibované parametry, zejména vozidla po neodborných či nedokonalých opravách. Toto nebezpečí hrozí ve značné míře u vozů individuálně dovezených po haváriích z ciziny.

Ani západoevropské pojišťovny přece nejsou rozhazovačné, a dají-li souhlas k náhradě celého poničeného auta, pak se jedná buď o starý kus, nebo o bouračku v pravém slova smyslu. A jestliže se zdejším drobným dovozcům ojetin vyplatí nakupovat v cizině prakticky jen vozidla nějak poškozená či havarovaná, je zřejmé, že právě v této části sortimentu se skrývají nemalá rizika. Starší automobil však zdaleka nemusí skrývat jen nebezpečí. Zkušenosti ukazují, že koupě solidní ojetiny je daleko výhodnější než sázka na nový automobil.

Ten totiž po prvním roce provozu ztrácí 20 až 25 a v případě méně věhlasných značek až 40 procent z pořizovací ceny. Byl-li normálně používán, poskytne takový jetý vůz svému kupci prakticky totéž co nové auto. Odborníci se shodují, že největší perspektivy mají ojetiny ve stáří do dvou tří let. Hodně lze očekávat od vozidel, která za sebou mají službu do pěti roků. Samozřejmě že záleží na konkrétním exempláři. A na jeho původu a minulosti. Nejvíc jistot kupci staršího automobilu poskytuje značkový prodejce.

Často má v nabídce auta, která buďto on, či jiný dealer značky prodal jako nová, při provozu o ně pečoval a v nejlepším případě je vykoupil od prvního majitele. Před dalším prodejem ojetinu zpravidla zkontroluje ve svých dílnách a odborně opraví s využitím originálních dílů. Není to zadarmo - značkový obchodník může mít jetá auta až o 20 procent dražší než autobazar v sousedství, v nejednom případě poskytuje několikaměsíční záruku. Méně jistot - zvláště na zárukách - dá značkový dealer v případě, že prodává jetý vůz jiné než mateřské značky, automobil, který od zájemce o nový vůz vykoupil na protiúčet či převzal do komisního prodeje. I tak se však služba patrně bude řadit k lepším třeba už jen proto, že ojetinu důkladně prověří.

Levnější ojetiny nabízejí autobazary. Jejich ceny se však liší, takže se vyplatí exkurze nejen po okolí, ale i v sousedních či vzdálenějších regionech. Nejlevnější jsou z obyčejnějších aut ve velkých městech a bohatých centrech. Liší se i služby autobazarů. Někde mají k dispozici kryté haly a technické zázemí pro kontroly a předvádění vozidel, k dispozici jsou protokoly o odborných prohlídkách nabízených vozů, jinde stojí auta v rozbahněných ohradách. Ještě nižší cenu než v autobazaru lze čekat u ojetin nabízených na inzerát.

Na tuto možnost by však neměl sázet motorista, který se na trhu ojetin alespoň základně neorientuje. Nákup staršího auta od známých či příbuzných může mít výhodu v tom, že kupec zná osudy i způsob provozu nabízeného auta, nevýhodou naopak jsou rizika šrámů na vztazích při nečekaných závadách. Motorističtí experti se shodují, že obchod s jetými vozy bude dál získávat na významu - hlavně proto, že užitná hodnota moderních automobilů se všeobecně zvyšuje, jejich životnost se prodlužuje. Vozidlo tak během let služby vymění víc majitelů, než je dosud obvyklé, čas, po který auto drží první majitel - a to bude platit nejčastěji u podnikatelů využívajících leasingu - se bude zkracovat.

To je dobrý signál pro zájemce o starší auta z řad nejširší motoristické veřejnosti. Ta by měla - jak plyne ze zkušeností - při zájmu o ojetinu preferovat auta koupená jako nová v tuzemsku, s pečlivě vedenou servisní knížkou, která potvrdí pravidelnou péči značkové dílny. Prospěšné jsou doklady z technických kontrol a z oprav v servisech. Není-li si motorista zcela jist kvalitou auta, je nezbytná účast odborníka či prohlídka ve značkovém servisu. Ideální je, když servis o tom vydá protokol.

Nechce-li prodávající kontrolu umožnit, je lépe jít od nabídky pryč. Pozor na auta v nesplaceném leasingu. U vozů dovezených z ciziny je důležitá prověrka původu, kterou v tuzemsku nabízejí specializované firmy. Za perspektivní lze brát koupi staršího automobilu zhruba do pěti roků stáří, tedy auta současné, případně předchozí generace. Malý vůz by měl mít do sta tisíc kilometrů, u nižší střední a u střední třídy je přijatelná hranice do sto padesáti tisíc kilometrů.

Orientační ceny nejprodávanějších ojetin v regionech udaných v %

průměr České republiky je 100 %

region

procent

severní Čechy

100

Praha

97

střední Čechy

97

západní Čechy

100

jižní Čechy

100

východní Čechy

100

severní Morava

103

jižní Morava

102

Roziko koupě kradeného vozu

zdroj koupě

 riziko v %

neznámý člověk na ulici

40

inzerát v denním tisku

25

autobazar

20

přítel, známý

10

příbuzný

4,99

značkový prodejce

0,01

 

 

Moderní auta z druhé ruky jsou ve zdejších bazarech obvykle levnější než v západní Evropě

Autor:


Témata: Morava, Podnikatel


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.