Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate pomohla ojetinám s TDI, „cinklé“ diesely si lépe drží cenu

aktualizováno 
Vozy koncernu VW, jako jsou Passat, Golf nebo i předchozí generace Škody Octavia, si na evropském trhu s ojetinami drží svoje vysoké ceny. Nic na tom nemění ani aféra Dieselgate, při níž se provalilo, že koncernové turbodiesely splňují emisní normu Euro 5 jen v laboratoři.

Zavedenou značku TDI, kterou nosí turbodiesely koncernu VW, emisní aféra nepoškodila. | foto: Volkswagen

Z analýz vyplývá také to, že majitelé pravděpodobně nebudou mít nárok na odškodnění.

Výrazný pokles hodnoty auta je přitom jedním z důvodů, proč zákazníci VW v USA mají kromě odkupu auta nárok i na odškodnění ve výši pěti až deseti tisíc dolarů, které má pokrýt mimo jiné rozdíl mezi původně očekávanou zbytkovou cenou a skutečnou hodnotou, která je kvůli poškozené image vozu výrazně nižší. Zakládají se na tom i požadavky sdružení na ochranu spotřebitelů a eurokomisařky Elzbiety Bienkowské. Chtějí, aby podobné odškodnění dostali i evropští majitelé volkswagenů. Vždyť těch problematických se v Evropě prodalo 8,5 milionu z celkových jedenácti.

Ale z analýz společnosti Schwacke, která je součástí koncernu EurotaxGlass, specializovaného na oceňování aut, vyplývá, že volkswageny, škodovky nebo seaty s podvodnými diesely neztrácejí hodnotu více, než je obvyklé. Marketingový šéf Schwacke Christoph Ruhland již koncem roku 2015 prohlásil: „Není důvod k panice. Zatím nepozorujeme žádný negativní vliv na cenu ojetých osobních dieselových aut.“ Na Schwacke se odkazuje i dceřiná společnost německého koncernu Volkswagen Financial Services (VWFS), která se zabývá financováním nákupu koncernových automobilů (u nás jsme ji dříve znali jako Škofin).

VWFS loni odepsal 570 milionů eur (15,5 miliardy korun) právě v souvislosti s předpokládaným výrazným poklesem hodnoty vozů, na něž poskytl leasing. Očekával totiž, že kvůli skandálu poklesne zbytková cena o tři procenta více u dieselů a o jedno procento u benzinových verzí (v souvislosti s poškozením značky jako celku). Finanční ředitel VWFS Frank Fiedler začátkem tohoto měsíce prohlásil, že navzdory všem předpokladům zaznamenala jeho společnost opak. Koncernová auta si svoji cenu držela dokonce o něco lépe, než kdyby k žádné aféře nedošlo. Ke stejným závěrům došli odborníci ze Schwacke, cena vozů VW podle nich klesá o něco méně než u srovnatelných konkurentů. Pokud tento trend vydrží, bude si moci VWFS v příštích dvou letech připsat oněch 570 milionů eur zpět do zisku.

Ale vraťme se k odškodnému. Zákazníci by na ně podle názoru právníků měli právo jen v případě, že by své vozy mohli opět prodat jen s výraznou finanční ztrátou. Ale tu jim kauza zatím nezpůsobila, a pokud auto projde svolávací akcí, při níž je podvodný software odstraněn, mělo by se na trhu s ojetinami prodat za cenu, kterou mohli očekávat. Podle posledních zjištění s sebou úpravy softwaru navíc nenesou ani vyšší spotřebu paliva, takže spotřebitelé na celém skandálu nebudou tratit ani v tomto ohledu. Volkswagen má tedy evidentně dostatečné krytí, aby se v Evropě u soudů žalobám o odškodné ubránil.

Autoři:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.