Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate pomohla ojetinám s TDI, „cinklé“ diesely si lépe drží cenu

aktualizováno 
Vozy koncernu VW, jako jsou Passat, Golf nebo i předchozí generace Škody Octavia, si na evropském trhu s ojetinami drží svoje vysoké ceny. Nic na tom nemění ani aféra Dieselgate, při níž se provalilo, že koncernové turbodiesely splňují emisní normu Euro 5 jen v laboratoři.

Zavedenou značku TDI, kterou nosí turbodiesely koncernu VW, emisní aféra nepoškodila. | foto: Volkswagen

Z analýz vyplývá také to, že majitelé pravděpodobně nebudou mít nárok na odškodnění.

Výrazný pokles hodnoty auta je přitom jedním z důvodů, proč zákazníci VW v USA mají kromě odkupu auta nárok i na odškodnění ve výši pěti až deseti tisíc dolarů, které má pokrýt mimo jiné rozdíl mezi původně očekávanou zbytkovou cenou a skutečnou hodnotou, která je kvůli poškozené image vozu výrazně nižší. Zakládají se na tom i požadavky sdružení na ochranu spotřebitelů a eurokomisařky Elzbiety Bienkowské. Chtějí, aby podobné odškodnění dostali i evropští majitelé volkswagenů. Vždyť těch problematických se v Evropě prodalo 8,5 milionu z celkových jedenácti.

Ale z analýz společnosti Schwacke, která je součástí koncernu EurotaxGlass, specializovaného na oceňování aut, vyplývá, že volkswageny, škodovky nebo seaty s podvodnými diesely neztrácejí hodnotu více, než je obvyklé. Marketingový šéf Schwacke Christoph Ruhland již koncem roku 2015 prohlásil: „Není důvod k panice. Zatím nepozorujeme žádný negativní vliv na cenu ojetých osobních dieselových aut.“ Na Schwacke se odkazuje i dceřiná společnost německého koncernu Volkswagen Financial Services (VWFS), která se zabývá financováním nákupu koncernových automobilů (u nás jsme ji dříve znali jako Škofin).

VWFS loni odepsal 570 milionů eur (15,5 miliardy korun) právě v souvislosti s předpokládaným výrazným poklesem hodnoty vozů, na něž poskytl leasing. Očekával totiž, že kvůli skandálu poklesne zbytková cena o tři procenta více u dieselů a o jedno procento u benzinových verzí (v souvislosti s poškozením značky jako celku). Finanční ředitel VWFS Frank Fiedler začátkem tohoto měsíce prohlásil, že navzdory všem předpokladům zaznamenala jeho společnost opak. Koncernová auta si svoji cenu držela dokonce o něco lépe, než kdyby k žádné aféře nedošlo. Ke stejným závěrům došli odborníci ze Schwacke, cena vozů VW podle nich klesá o něco méně než u srovnatelných konkurentů. Pokud tento trend vydrží, bude si moci VWFS v příštích dvou letech připsat oněch 570 milionů eur zpět do zisku.

Ale vraťme se k odškodnému. Zákazníci by na ně podle názoru právníků měli právo jen v případě, že by své vozy mohli opět prodat jen s výraznou finanční ztrátou. Ale tu jim kauza zatím nezpůsobila, a pokud auto projde svolávací akcí, při níž je podvodný software odstraněn, mělo by se na trhu s ojetinami prodat za cenu, kterou mohli očekávat. Podle posledních zjištění s sebou úpravy softwaru navíc nenesou ani vyšší spotřebu paliva, takže spotřebitelé na celém skandálu nebudou tratit ani v tomto ohledu. Volkswagen má tedy evidentně dostatečné krytí, aby se v Evropě u soudů žalobám o odškodné ubránil.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Legendy měly sraz: padesátnice Škoda 1203 byla ještě loni ve výrobě

V autokempu Dolní Kalná na Trutnovsku se 25. srpna 2018 konal 18. ročník srazu...

Majitelé a příznivci užitkových vozů Škoda 1203 se o uplynulém víkendu sjeli na 18. ročníku srazu v Dolní Kalné na...

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

Nákladní automobil Fiat 18 BLR z roku 1918 ze sbírek VHÚ Praha

Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech....

Najdete na iDNES.cz