Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetých elektromobilů přibývá, laciné nejsou a zdražují víc než spalováky

Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to jak u nových, tak ojetých vozů. U ojetin jsou ovšem statistická data ovlivněna rozšiřováním nabídky a najdou se modely, které naopak zlevňují.

Škoda Citigoe iV | foto: Škoda Auto

Rozruch nedávno vzbudila informace německých médií, podle níž se ceníkové ceny 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu meziročně zvedly o 14,5 procenta. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5 385 eur na vozidlo.

Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500e a VW ID.3. Zdražila samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3 531 eur za auto.

Vývoj cen ojetých vozů podle paliva.

Jak je to u ojetých aut? Na první pohled je rozdíl ještě dramatičtější. Podle analýzy trhu, kterou kontinuálně provádí AAA AUTO od začátku loňského roku, kdy střední hodnota ceny elektromobilů na českém trhu byla 519 000 korun (leden 2021), se jejich cena vyšplhala až na současných 779 000 korun (srpen 2022).

Současně rostla i cena ostatních typů motorů ale jiným tempem. Zatímco cena dieselových a benzínových aut vzrostla od ledna 2021 o téměř 27 %, cena elektrických o 50 %.

Jenže v tomto případě holá statistická čísla nevystihují kompletně celou realitu. Současně s cenou se zvýšila se i nabídka, kterou dlouhou dobu ovlivňovala pandemie. Měsíčně si zákazníci mohou nyní na trhu vybírat z až 350 elektromobilů, zatímco vloni začátkem roku nabídka čítala 220 kusů.

Měsíční nabídka vzrostla o 48,6 % od ledna 2021 do současnosti. Nabídka benzínových aut za toto období vzrostla o 24,2 %, v případě dieselů se měsíční nabídka drží na podobné úrovni.

Ojeté BMW i3 se vyplatí. Aneb karbonového elektromobilu se nebojte

„Elektromobily jsou zároveň čím dál tím mladší,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Současná střední hodnota je 2,6 roku, začátkem roku 2021 byla auta o rok starší. Nájezd se kontinuálně pohybuje okolo 27 000 km. Benzinové automobily si věk i nájezd na tachometru v zásadě drží na podobné úrovni. Diesely jsou ale stále starší a více ojeté. Důvodem rostoucích cen elektromobilů je tedy zejména jejich menší stáří, nižší kilometrový nájezd a zároveň vyšší nabídka zánovních elektrických ojetin.“

Stejný názor sdílí i online autotržiště Carvago. Podle statistik této společnosti ojeté elektromobily kumulativně zdražily od 1. čtvrtletí 2021 do 2. čtvrtletí 2022 o 38,5 %. „Je to způsobeno přívalem nových modelů zejména ve vyšších cenových kategoriích,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

„Na trhu zkrátka přibyla celá řada skoro nových a velmi drahých elektromobilů, které ovlivňují průměrnou cenu. Při pohledu na jednotlivé modely není jednoznačný trend vidět. Například BMW i3 za stejné období zdražilo o 11 %, ale naopak Renault Zoe o 18 % zlevnil. I Tesla S je v průměru o 15 procent levnější.“

U ojetiny zkontrolujte kapacitu baterie

„V rámci celé ČR prodejci nabízejí 250 ojetých elektromobilů, v samotné Praze je jich k dispozici 106, přičemž z více než poloviny jde o vozy v ceně do 650 tisíc korun. Přes 60 % těchto vozidel nabízí prodejce Auto ESA. Tato čísla jen potvrzují trend vzrůstajícího zájmu o ojeté elektromobily a také ukazují, že ekologické auto si dnes může dovolit každý zájemce. Očekávám, že nabídka se bude dál rozšiřovat,“ uvedl Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.

V případě Auto ESA vzrostl meziročně prodej elektromobilů šestkrát. Stáří prodávaných vozů se snížilo o 2 roky, nájezd se stále pohybuje v průměru okolo 30 tisíc kilometrů. „Téměř polovina kupujících jsou firmy nebo právnické osoby, to je 100% nárůst oproti předchozímu roku. Průměrná prodejní cena vzrostla o 160 tisíc na 480 tisíc korun. Fyzické osoby kupují především malé elektromobily jako druhé auto do rodiny,“ vypočítává Kučera.

Dobíjení elektromobilů zdražilo i o 80 %, náklady někdy překonávají benzin

„Všechny elektromobily, které se rozhodneme vykoupit, povinně absolvují měření kapacity baterie v autorizovaných servisech. Certifikáty, jež pak kupující dostanou, potvrzují, že všechny nabízené vozy mají kapacitu vyšší než 75 %, většina z nich dokonce dosahuje dokonce 88 % a víc,“ popisuje Kučera.

Největší zastoupení v celorepublikové nabídce e-aut má značka BMW, těsně za ní je Škoda. Vozy těchto dvou značek představují téměř polovinu nabídky ojetých elektroaut. V Praze pak Škoda vysloveně dominuje, konkrétně nejvíc jde na odbyt model Citigo. Druhým nejpopulárnějším vozem je u zákazníků v hlavním městě BMW i3.

Jiná disciplina

Při nákupu bateriového vozu z druhé ruky je třeba dávat pozor na jiné věci, než na které jsme zvyklí u klasických spalovacích aut.

  • Vyhněte se prvním generacím elektromobilů. I přes lákavou cenu odborníci doporučují nekupovat první generace vozů jako Nissan Leaf, Peugeot iOn nebo Ford Focus Electric. U elektromobilů jde totiž technický vývoj (jak je logické u nového typu pohonu) dopředu hodně rychle, takže tato auta představují „elektrický pravěk“.
  • Baterie. Asi každého kupce ojetého elektromobilu napadne, že hlavní problém a největší odlišnost proti nákupu ojetého benzínového nebo naftového vozu je baterie a její stav. „Baterie je nejdražší součástí elektromobilu a její případná výměna může být větším nákladem než např. výměna celého motoru u spalovacího vozu,“ upozorňuje Luboš Vorlík, výkonný ředitel AAA AUTO a Mototechna pro ČR. „V podstatě se dá říci, že baterie může vyjít na stejnou cenu, jako ojetý elektromobil. Její stav má tedy na cenu elektromobilu naprosto zásadní vliv.“

    Baterii ale pohledem nezkontrolujete. Před nákupem je třeba zajet do autorizovaného servisu dané značky a nechat vůz důkladně prověřit příslušnou diagnostikou. Doposud totiž neexistuje univerzální diagnostický nástroj, který by byl schopen zhodnotit více značek a modelů. „Služby běžných automechaniků, kteří jsou schopni prověřit vůz se spalovacím motorem, jsou tedy u elektromobilů a hybridů do značné míry omezené“ dodává Luboš Vorlík.
  • Původ. Většina výrobců poskytuje na baterie záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů. Přesto není na závadu uvažovat o tom, že baterie trpí nejen častým ultrarychlým dobíjením do sta procent, nesvědčí jim ani velké teploty. Proto je lepší sáhnout spíše po ojetině z Německa nebo Nizozemska, než z Itálie či Španělska.
  • Mechanické části. Pochopitelně je potřeba zkontrolovat i běžné mechanické součásti, které jsou stejné, jako u vozů se spalovacím motorem – brzdová soustava, tlumiče, ramena, čepy atd. Návštěvě autorizovaného servisu se před případnou koupí s největší pravděpodobností nevyhnete.
  • Podvozek a brzdy. Podvozek elektromobilů je už z výroby přizpůsoben vyšší zátěži plynoucí z nemalé váhy baterií. Trochu specifická situace panuje u brzd. Elektromobily často rekuperují, takže „brzdí motorem“. Kotouče proto nejsou tolik opotřebované, jako u spalovacích vozů stejného nájezdu a stáří, pozor ale na jednu věc. „Problematické můžou být vlivem rekuperace brzdy – i u tříletých aut dokážou být kotouče velmi orezlé, dá se říct na výměnu, protože nebyly správně používány. Je třeba je jednou za čas pořádně probrzdit z větší rychlosti, jinak vlivem povětrnostních podmínek a zároveň „nepotřeby“ používání rychle degradují,“ upozorňuje Luboš Vorlík.
  • Software. Když už budete nechávat auto kontrolovat v autorizovaném servisu, nechte prověřit i to, zda je instalován aktuální software. Ten totiž automobilky čas od času aktualizují a jen díky němu se občas prodlužuje i dojezd. Jestli je v autě, které si chcete koupit, aktuální software, naznačuje to, jak se o vůz stávající majitel staral.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...