Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetý Mercedes A: vyspělý trpaslík

aktualizováno 
Extravagantní auto je ještě zajímavější jako ojeté, protože stojí polovinu toho, co nové. A navíc: sedm let provozu na něm není znát.

Mercedes A | foto: Mercedes-Benz

Je nejmenší ze všech mercedesů jen luxusní nákupní taškou pro manželky milionářů, které si pořizují kvůli zvučné značce, nebo obstojí i samo o sobě jako plnohodnotný vůz?

Otestovali jsme sedm let starý kus po prvním majiteli se základní benzinovou čtrnáctistovkou a 66 tisíci ujetými kilometry - a byli překvapeni jeho kvalitami.

"Áčkový" mercedes proslul ještě před svým uvedením na trh - to když se ho v roce 1997 podařilo motoristickým novinářům převrátit při takzvaném "losím testu" čili  prudkém slalomu.

To vedlo výrobce k technickým úpravám, a hlavně instalací elektronického stabilizačního systému (ESP) už do základních verzí.

Problém byl vyřešen, ale skvrna na pověsti značky zůstala. Možná i proto nebyly prodejní výsledky tak dobré, jak u Mercedesu čekali - před deseti lety hovořili o nástupu nové třídy, což se nakonec nenaplnilo.

Kratší ale prostornější než fabia
Právě zvláštní konstrukce Mercedesu - vysoká karoserie stojí za velkým vnitřním prostorem zvnějšku malého auta. Při porovnání se Škodou Fabia (dnes už bývalé generace) to vynikne nejlépe: škodovka měří na délku 3,96 a rozvor mezi koly má 2,46 metru; Áčko měří o 38,5 centimetru méně (3,57 m), ovšem rozvor má menší o pouhé čtyři centimetry.

Mercedes má navíc mnohem větší kufr: 390 litrů proti škodováckým 260. Uvnitř německého auta je tedy místa dost, zvlášť dobře - protože vysoko - se sedí řidiči a spolujezdci.

Výborné svezení
Mercedes si nás kromě prostoru získal i jízdními vlastnostmi - jeho 1.4 motor má dostatečných 60 kW, což stačí ke svižnému rozpohybování lehkého auta, i rychlé jízdě po dálnicích.

Při 160 km rychlosti ukazuje otáčkoměr pouhé 4000 otáček, což se podepisuje na malém vnitřním hluku - nejvíce slyšet je aerodynamické svištění od vysoké karoserie.

Ani na rozbitých okreskách posádka netrpí: odladění podvozku je dost komfortní, ale ne na úkor jízdní stability - ostatně tady museli u Mercedesu hodně dbát na kvalitu.

Velice dobrá je i bezpečnost: díky "sendvičové" konstrukci, kdy se motor při čelním nárazu zasouvá pod podlahu, takže neohrozí řidiče, dostal v roce 1999 ve své třídě nadprůměrné čtyři hvězdičky v nárazových testech EuroNCAP.

Pozor na drahý servis
S malým mercedesem jsme neměli problém ani na delších cestách, což je v této třídě docela překvapivé; jen si řidič musí zvyknout na trochu jiné ovládání například stěračů (na páčce blinkrů).

Zklamala nás i absence klimatizace v základní verzi, což bychom nečekali u auta, jež nové stálo 575 tisíc korun (nynější generace A už stojí o 100 tisíc méně...).

Celkově se nám však Áčko líbilo, hodí se do města i mimo něj, takže se dá použít i jako malý rodinný vůz se solidní výbavou - 4 airbagy, ABS i ESP či veškerým ovládáním v elektrice.

Kdo se pro něj rozhodne, musí ovšem počítat s dražším značkovým servisem, odpovídající renomé nejstarší světové automobilky. A pozor, spolehlivost starších "Áček" je podle statistik německých technických kontrol lehce podprůměrná.


 

Mercedes Benz A
Klady
bezpečnost, odhlučnění a celkově dobrá izolace, kvalitní motory
Zápory
lacině působící interiér, v krátké verzi horší vnitřní prostor, neklidné jízdní vlastnosti
Závady
Poruchy automatické převodovky Tiptronic, vadné měřiče hmotnosti vzduchu u dieselu, zvýšená spotřeba oleje u dieselů do roku 1999, vůle v přední nápravě, zavěšení kol, stabilizátor, vůle v řízení. Při koupi nechte zkontrolovat uložení zadní nápravy.
Servisní rady
Motor 1.4 má rozvody poháněné řetězem, jeho výměna není předepsána, musí se pravidelně kontrolovat. Také výměna oleje má proměnlivý interval (podle diagnostiky vozu), mění se zhruba po 15 tisících km. Základní prohlídka s výměnou oleje je cca 10 tisíc Kč. Hodina práce ve značkovém servisu: cca 1000 Kč vč. DPH.

Náhradní díly
přední nárazník 5895
přední blatník 3930
př. světlomet 4730
brzd. destičky 1900/sada
brzd. kotouče 1127/ks
zad. díl výfuku 4540
zadní blatník 12 813
Ceny v Kč vč. DPH, Zdroj: Mercedes M3000

Pohled experta
Snad až příliš hravě pojatý interiér postupem času začal působit lacině, což vyřešil až facelift v roce 2001. Stejně tak ani jízdní vlastnosti Áčka nepatřily mezi špičkové svezení díky podvozku s výrazně tuhou charakteristikou. Rozporuplná je kvalita vozu: na jedné straně působí solidním a dobře zpracovaným dojmem, ale statistiky ho řadí jen k průměru, což je na poměry Mercedesu ne právě lichotivé.  Naopak kvalitu značky potvrzují motory, současně dvojitá konstrukce podlahy umožňuje velmi dobré odhlučnění vozu i omezení přenosu vibrací od motoru, což představuje v této třídě vysoký nadprůměr. Áčka jsou mezi ojetými vozy ceněná. Přičítat to lze především na vrub věhlasné značce - průměrná cena v našich autocentrech je 195 000 korun.
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto


Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.