Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetý Nissan Primera: nenápadný dříč

Připravujete se na nákup auta? Znát zkušenosti majitelů, kteří ho řídí, je nejlepší reference. Chystáte se koupit ojetý Nissan Primera? Čtěte zkušenosti řidiče, který s ním jezdí.

Nissan Primera | foto: TipCars

ZKUŠENOSTI UŽIVATELE: NISSAN PRIMERA
Primeru jsem kupoval velmi narychlo. S předchozím automobilem jsem více stál v servisu, než jezdil, a po jednom výjezdu z opravny (výměna alternátoru a tlumičů), kdy mi motor "umřel", jsem se rozlítil a rozhodl se, že chci jakékoliv, ale spolehlivé auto.

Byl jsem vlastníkem několika aut různých značek (francouzských i německých), ale nejméně problémů jsem měl s Toyotou Corollou. Takže "jakékoliv spolehlivé" bylo vystřídáno názorem japonské. Vlastním tedy Nissana Primeru 1.6 16v, kombi, výkon 73 kW, z roku 1998.

Když jsem vůz kupoval, měl najeto okolo 102 000 km a podle údajů v technickém průkazu byl přivezen z Německa.

Nedělám si iluze, že počet skutečně najetých kilometrů odpovídal servisní knížce, jejíž poslední záznam končil dva roky zpět, ale to jsem nepovažoval za podstatné.

Auto bylo v pořádku, motor běžel jako hodinky a neshledal jsem žádný problém. Podle laku bylo bourané, nicméně zřejmě jen lehce a na jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv.

A teď k automobilu samotnému. Motor 1.6 rozhodně není žádný rychlík a s plně naloženým kombíkem se mu rozhodně nehýbe lehce. Nicméně pokud je auto prázdné, tak si s 1 300 kilogramy poradí vcelku slušně. Nejlépe motor táhne nad 4 000 otáček.

Maximální rychlost auta je někde mezi 190 a 200 km/h. Slyšel jsem zkazky, že lze jezdit i za 7 l/100 km, ale na vlastní kůži jsem to nepoznal. Takže můj údaj je průměrná spotřeba 8,5 litrů a jezdím tak půl město a půl dálnice, auto většinou naložené.

Výhodou primery je rozvodový řetěz, díky kterému jsem nepotřeboval počáteční investici za výměnu řemene a kladek. Převodovka je spíše kratšího charakteru.

V zatáčkách se projeví velmi dobrý podvozek s nezávisle zavěšenými koly, zejména pak zadní náprava "multilink", po specifických úpravách převzatá z typů Maxima a Almera.

Auto velmi dobře sedí a i při ostřejší jízdě nemá tendenci opustit zatáčku rovně ve směru jízdy. V tomto směru se ve své době řadilo mezi nejlepší vozy své třídy.

Co mě dost zklamalo, jsou brzdy. Pravda kotoučové, nicméně jejich účinnost rozhodně není nic úchvatného. Posilovač se vzdá dost brzo, a tak pedál dost rychle zvtrdne a zbývá težká dřina.

Karoserie je naprosto obyčejná a nebudí pozornost praktic! ky nikde, snad kromě příznivců Nissan klubu, takže labužnického auto-estéta rozhodně neuspokojí. Délka auta je 4 430 mm, rozvor 2 600 mm.

Kufr je veliký a pokud sklopíte zadní sedačky, vznikne rovná plocha, kde se celkem bez problémů vyspí dva lidé (měřím 180 cm, takže nemusím ani hýbat se sedadly).

Pod dvojitým dnem je umístěna rezerva, okolo které lze naskládat ješte poměrně dost dalších věcí. Pokud otočíte dno kufru, vznikne plastová prohlubeň, která se občas může hodit, převážíte-li snadno rozlitelné materiály.

Stejně jako kufr i celé auto je velmi prostorné, jeho devizou je hodně místa na předních i zadních sedadlech. Interiér je podobně jako karoserie jednoduchý a účelný, bez jakýchkoliv příkras.

Laciné plasty provázejí snad každého japonce z těchto let výroby. Přední okna jsou elektricky ovládaná, zadní manuálně. Automobil má 2 přední airbagy a 2 boční. Palubní deska je velmi jednoduchá a přehledná, postrádám však kontrolku rozsvícení předních mlhovek.

Volant je výškově nastavitelný, ale jeho materiál se snadno ohmatá, stejně tak materiál řadicí páky. Viděl jsem primer několik a u všech byl volant ohmataný stejně.

A teď k cenám náhradních dílů. Auto má najeto za rok a půl přes 174 tis. kilometrů, tedy suma sumárum o 70 tis. víc, než s čím jsem ho koupil. Za tuto dobu jsem měnil brzdové kotouče (1 400 Kč/ks) a destičky na přední nápravě (1 000 Kč/sada) a destičky na zadní (1 000 Kč/sada). Výměny oleje beru jako běžnou údržbu, takže je nepočítám. Měnil jsem také palivový filtr cca za 250 korun.

Zhruba po 40 tisících kilometrech mi praskly výfukové svody (parohy), a to takovým způsobem, že nešly ani zavařit. Bohužel se tyto díly nedělají v replikách, a tak mi v autorizovaném Nissan servisu oznámili, že nové přijdou na 11 000 Kč.

Na vrakovištích je tento díl prakticky nedostupný, jedná se o konstrukční vadu a praskají. Nicméně lze si tento díl nechat udělat na míru, což přijde na 4 000 - 5000 korun, jak jsem byl informován.

Nakonec se mi podařilo tento díl sehnat přece jenom na vrakovišt! i za 1 000 korun. Celá akce shánění trvala půl dne sezení na internetu a telefonování. Toť k celé údržbě vozu.

Asi po roce užívání jsem se rozhodl pro pohon LPG, který jsem nechal do auta namontovat. Po půl roce užívání jsou zkušenosti následující: výkon se znatelně sníží, spotřeba 10-12 litrů plynu na sto kilometrů.

Nevím, jestli to bylo amatérismem firmy, která LPG montovala, nebo je to standardní vlastnost, ale když auto jede na benzín, tak okolo 3 000 otáček motor mírně škubne. Na plyn je všechno v pořádku.

Auto rozhodně není žádné dělo, ani krasavec. Je to prostě poctivý dříč, který nenechá svého majitele ve štychu.

Co je zač
značka Nissan
model Primera
karoserie kombi
objem motoru 1,6 16V
palivo benzin
rok výroby 1998
typ řazení manuální
najeto km při koupi

102 000

najeto km nyní 170 000
koupen jako ojetý
jak dlouho vůz využívám 1,5 roku
průměrná spotreba  8,5 litrů
předchozí auto Renault Clio

KLADY ZÁPORY
prostornost slabší motor
spolehlivost nižší účinnost brzd
jizdní vlastnosti laciný interiér

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 1
Provozní náklady 1
Cena náhradních dílů 3
Dostupnost náhradních dílů 3
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano

Hodnocení
brzdy 4
design 4
dílenské zpracování 1
dynamika motoru 3
jízdní komfort 2
ovladatelnost 1
prostornost 1
pružnost motoru 4
řazení 3
řízení 2
sedadla 3
spotřeba 3
výhled z vozu 2
kufr 1
celkové hodnocení - průměr 2,42
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).


***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...