Ojetý Nissan Primera: nenápadný dříč

aktualizováno 
Připravujete se na nákup auta? Znát zkušenosti majitelů, kteří ho řídí, je nejlepší reference. Chystáte se koupit ojetý Nissan Primera? Čtěte zkušenosti řidiče, který s ním jezdí.

Nissan Primera | foto: TipCars

ZKUŠENOSTI UŽIVATELE: NISSAN PRIMERA
Primeru jsem kupoval velmi narychlo. S předchozím automobilem jsem více stál v servisu, než jezdil, a po jednom výjezdu z opravny (výměna alternátoru a tlumičů), kdy mi motor "umřel", jsem se rozlítil a rozhodl se, že chci jakékoliv, ale spolehlivé auto.

Byl jsem vlastníkem několika aut různých značek (francouzských i německých), ale nejméně problémů jsem měl s Toyotou Corollou. Takže "jakékoliv spolehlivé" bylo vystřídáno názorem japonské. Vlastním tedy Nissana Primeru 1.6 16v, kombi, výkon 73 kW, z roku 1998.

Když jsem vůz kupoval, měl najeto okolo 102 000 km a podle údajů v technickém průkazu byl přivezen z Německa.

Nedělám si iluze, že počet skutečně najetých kilometrů odpovídal servisní knížce, jejíž poslední záznam končil dva roky zpět, ale to jsem nepovažoval za podstatné.

Auto bylo v pořádku, motor běžel jako hodinky a neshledal jsem žádný problém. Podle laku bylo bourané, nicméně zřejmě jen lehce a na jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv.

A teď k automobilu samotnému. Motor 1.6 rozhodně není žádný rychlík a s plně naloženým kombíkem se mu rozhodně nehýbe lehce. Nicméně pokud je auto prázdné, tak si s 1 300 kilogramy poradí vcelku slušně. Nejlépe motor táhne nad 4 000 otáček.

Maximální rychlost auta je někde mezi 190 a 200 km/h. Slyšel jsem zkazky, že lze jezdit i za 7 l/100 km, ale na vlastní kůži jsem to nepoznal. Takže můj údaj je průměrná spotřeba 8,5 litrů a jezdím tak půl město a půl dálnice, auto většinou naložené.

Výhodou primery je rozvodový řetěz, díky kterému jsem nepotřeboval počáteční investici za výměnu řemene a kladek. Převodovka je spíše kratšího charakteru.

V zatáčkách se projeví velmi dobrý podvozek s nezávisle zavěšenými koly, zejména pak zadní náprava "multilink", po specifických úpravách převzatá z typů Maxima a Almera.

Auto velmi dobře sedí a i při ostřejší jízdě nemá tendenci opustit zatáčku rovně ve směru jízdy. V tomto směru se ve své době řadilo mezi nejlepší vozy své třídy.

Co mě dost zklamalo, jsou brzdy. Pravda kotoučové, nicméně jejich účinnost rozhodně není nic úchvatného. Posilovač se vzdá dost brzo, a tak pedál dost rychle zvtrdne a zbývá težká dřina.

Karoserie je naprosto obyčejná a nebudí pozornost praktic! ky nikde, snad kromě příznivců Nissan klubu, takže labužnického auto-estéta rozhodně neuspokojí. Délka auta je 4 430 mm, rozvor 2 600 mm.

Kufr je veliký a pokud sklopíte zadní sedačky, vznikne rovná plocha, kde se celkem bez problémů vyspí dva lidé (měřím 180 cm, takže nemusím ani hýbat se sedadly).

Pod dvojitým dnem je umístěna rezerva, okolo které lze naskládat ješte poměrně dost dalších věcí. Pokud otočíte dno kufru, vznikne plastová prohlubeň, která se občas může hodit, převážíte-li snadno rozlitelné materiály.

Stejně jako kufr i celé auto je velmi prostorné, jeho devizou je hodně místa na předních i zadních sedadlech. Interiér je podobně jako karoserie jednoduchý a účelný, bez jakýchkoliv příkras.

Laciné plasty provázejí snad každého japonce z těchto let výroby. Přední okna jsou elektricky ovládaná, zadní manuálně. Automobil má 2 přední airbagy a 2 boční. Palubní deska je velmi jednoduchá a přehledná, postrádám však kontrolku rozsvícení předních mlhovek.

Volant je výškově nastavitelný, ale jeho materiál se snadno ohmatá, stejně tak materiál řadicí páky. Viděl jsem primer několik a u všech byl volant ohmataný stejně.

A teď k cenám náhradních dílů. Auto má najeto za rok a půl přes 174 tis. kilometrů, tedy suma sumárum o 70 tis. víc, než s čím jsem ho koupil. Za tuto dobu jsem měnil brzdové kotouče (1 400 Kč/ks) a destičky na přední nápravě (1 000 Kč/sada) a destičky na zadní (1 000 Kč/sada). Výměny oleje beru jako běžnou údržbu, takže je nepočítám. Měnil jsem také palivový filtr cca za 250 korun.

Zhruba po 40 tisících kilometrech mi praskly výfukové svody (parohy), a to takovým způsobem, že nešly ani zavařit. Bohužel se tyto díly nedělají v replikách, a tak mi v autorizovaném Nissan servisu oznámili, že nové přijdou na 11 000 Kč.

Na vrakovištích je tento díl prakticky nedostupný, jedná se o konstrukční vadu a praskají. Nicméně lze si tento díl nechat udělat na míru, což přijde na 4 000 - 5000 korun, jak jsem byl informován.

Nakonec se mi podařilo tento díl sehnat přece jenom na vrakovišt! i za 1 000 korun. Celá akce shánění trvala půl dne sezení na internetu a telefonování. Toť k celé údržbě vozu.

Asi po roce užívání jsem se rozhodl pro pohon LPG, který jsem nechal do auta namontovat. Po půl roce užívání jsou zkušenosti následující: výkon se znatelně sníží, spotřeba 10-12 litrů plynu na sto kilometrů.

Nevím, jestli to bylo amatérismem firmy, která LPG montovala, nebo je to standardní vlastnost, ale když auto jede na benzín, tak okolo 3 000 otáček motor mírně škubne. Na plyn je všechno v pořádku.

Auto rozhodně není žádné dělo, ani krasavec. Je to prostě poctivý dříč, který nenechá svého majitele ve štychu.

Co je zač
značka Nissan
model Primera
karoserie kombi
objem motoru 1,6 16V
palivo benzin
rok výroby 1998
typ řazení manuální
najeto km při koupi

102 000

najeto km nyní 170 000
koupen jako ojetý
jak dlouho vůz využívám 1,5 roku
průměrná spotreba  8,5 litrů
předchozí auto Renault Clio

KLADY ZÁPORY
prostornost slabší motor
spolehlivost nižší účinnost brzd
jizdní vlastnosti laciný interiér

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 1
Provozní náklady 1
Cena náhradních dílů 3
Dostupnost náhradních dílů 3
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano

Hodnocení
brzdy 4
design 4
dílenské zpracování 1
dynamika motoru 3
jízdní komfort 2
ovladatelnost 1
prostornost 1
pružnost motoru 4
řazení 3
řízení 2
sedadla 3
spotřeba 3
výhled z vozu 2
kufr 1
celkové hodnocení - průměr 2,42
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).


***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

VIDEO: Startování staré škodovky je rituál

Škoda 105

V době bezklíčkového startování, kdy stačí mít klíč v kapse a zmáčknout tlačítko, je to jako reportáž z doby kamenné....

Zapomenutý génius z Brna maloval slavné porsche. Zemřel příliš mladý

Moravská galerie v Brně představila 1. listopadu 2018 výstavu Jiřího Kuhnerta...

Dílo Jiřího Kuhnerta, který se z pozice technologa brněnského Zetoru dostal až k návrhům pro automobilku Porsche,...

Najdete na iDNES.cz