Peugeot 307

Peugeot 307 | foto: Peugeot

Ojetý Peugeot 307: i slabý diesel umí být svižný

  • 65
Výbavou a motorem doslova popelka, vzhledem a prostorností premiant své třídy: takový byl testovaný ojetý Peugeot 307.

Když jsem přebíral tři roky starého Peugeota 307 s nejslabším dieselovým motorem 1.4 k testu, první pocit byl: je to křáp! Vrzající interiér, loketní opěrka kývající se s celým středovým tunelem...

A po prvních kilometrech se dojem moc nezlepšil: podvozek mi přišel ve srovnání s jinými auty nejistý a gumový, řízení nepřesné.

S přibývajícími kilometry se averze vytrácela, nastupovalo smíření a v poslední fázi i jisté potěšení, dané výborným tlumením nerovností. Auto se totiž lehce přehoupne přes každý kanál, získalo mě také dobrým tahem dieselového motoru.

Majitel si zvykne
I na houpavý podvozek jsem si časem zvykl – ani zdaleka nemá sice jistotu fordů či škodovek, ale je opravdu pohodlný a v krizové situaci překvapivě nezklamal a při vyhýbacím manévru srdnatě držel stopu, přestože pneumatiky jen hvízdaly.

Chce to jen naučit se s peugeotem správně jezdit, nikam se nehonit a vychutnávat klidnou, plynulou jízdu. Co se 307 opravdu nelíbí, je pokus o rychlejší jízdu po nerovných českých okreskách – kromě náklonů karoserie se přes nápravy přenášejí dovnitř rázy od příčných nerovností, což vůbec není příjemné.

Ostatně na závodění není konstruován ani nejmenší z naftových motorů, které v 307 najdete – z obsahu pouhých 1.4 litru nedostanete víc než 50 kilowattů. Přesto to stačí – motor má v běžném provozu i na dálnici dost síly v tahu a udržování maximální povolené dálniční rychlosti není ani na dlouhých trasách žádný problém.

Pravda, jezdili jsme pouze v obsazení dva pasažéři a jejich zavazadla, při plném naložení by už mohly nastat komplikace. A ještě obligátní výtka k řazení, k němuž se dá říci pouze: nepřesné.

Díky za ticho
Je důležité říci, že všechny přesuny třistasedmičkou se odehrávají v tichu. Na volnoběh není motor slyšet vůbec, ve 130 ukazuje budík pouhých 3000 otáček a odhlučnění auta je příkladné. Subjektivně takovou rychlost vůbec necítíte, navíc se za klidnou jízdu peugeot majiteli odvděčí velmi solidní spotřebou – v průměru kolem 5,5 litru nafty.

To vše v prostorném a pohodlném interiéru s dostatečně velkými sedadly (opěradlo až nad ramena velmi chválíme), ovšem s ne moc dobře lícujícími plasty a taky nijak nerozmazlující řidiče komfortními prvky výbavy.

Pouhé dva airbagy jsou u auta tohoto ročníku a třídy silný podprůměr – původní majitel zřejmě šetřil, aby mu zbylo na litá kola či na zadní spoiler.

Majitelé Peugeotu 307 mohou mít dobrý pocit z bezpečí, které jim ojetý vůz poskytuje. Při nárazových testech Euro NCAP za ochranu posádky dostal v roce 2001 tehdy dobré čtyři hvězdy. Trochu horší je to však se spolehlivostí: ve všech testech německého sdružení TÜV padá 307 pod průměr, při loňském srovnávání dokonce skončila na 99. místě ze 113 vozů.

Ojetá 307 s nejslabším motorem uspokojí nenáročného, třeba svátečního řidiče. A i když si bude muset odložit stranou nějaké ty koruny na servis, nízké provozní náklady mu to vynahradí.

Peugeot 307
motor: 1.4 HDi, 50 kW
rok výroby: 2004
najeto: 77 000 km
cena: 273 000 Kč
Klady
bohatý vnitřní prostor, příjemně tuhá sedadla, velmi dobré jízdní vlastnosti (tvrdší odpružení)
Zápory
přenášení rázů při přejíždění nerovností, přední náprava náchylná k vibracím, omezená dynamika se slabšími motory. Nejčastějšími závadami jsou poruchy vstřikovačů dieselových motorů HDi, drobné problémy s elektrickou výbavou, předčasné opotřebení a zvlnění kotoučů předních brzd.
Servisní rady

Motor 1.6 HDi má rozvody poháněné řemenem, jehož výměna je předepsána po 240 tisících km v případě, že vozidlo není na firmu. Pak je i servisní interval 20 000 km/ 2 roky. Pokud je vozidlo firemní, má servisní interval 15 000 nebo rok, řemen se mění ve 180 000 km. Důvodem je denní používání i v extrémních podmínkách. Cena výměny řemene včetně práce a napínacích kladek je cca 7800 Kč.

Výměna oleje přijde na 3040 Kč i s prací; větší prohlídka při 30 tis. km přijde asi na 7000 až 8000 Kč, při 60 tis. cca 10–12 000 Kč. Hodina práce ve značkovém servisu stojí 643 Kč.

Závady podle servisu Peugeot: Starším 307 praskají přední žárovky, odcházejí ovladače pod volantem. V případě, že majitel vozidla tankuje nekvalitní naftu, zlobívá spalování motoru (307 jsou na to citlivé), oprava může být velmi drahá, záleží na tom, jak dlouho byl motor poškozován.

Poznámka: Střední hodnota ceny ročníku 2004 v autocentrech AAA je 269 tisíc korun.

Náhradní díly
přední nárazník 10 600
přední blatník 5100
př. světlomet 6200*
brzd. destičky 2000/sada
brzd. kotouče 3500/kus
zad. díl výfuku 6000
zadní blatník (celý bok) 13 700
Poznámka: * s mlhovkou, 5300 bez mlhovky, ceny v Kč s DPH
Zdroj: Peugeot Domanský


,