Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetým služebním autům se vyhýbat nemusíte

aktualizováno 
"Služebáky" se moc velkému zájmu netěší. "Mají najeto spousty kilometrů, střídali se v nich řidiči a žádný auto nešetřil, když není jeho," takový je všeobecně rozšířený názor varující před nákupem služebních firemních aut z takzvaných "fleetů" neboli flotil.

Ilustrační foto | foto: Škoda

Jsou skutečně taková auta skrytou pastí číhající někde v rohu bazaru, až bude moci sklapnout nad nějakým naivkou? Nutně to tak být nemusí, a pokud budete dodržovat základní zásady "bezpečnosti" při nákupu vozu, můžete být i s bývalým služebním autem ještě léta spokojeni.

"Firemní vozy bych předem nezatracoval. Většina z nich měla pravidelný značkový servis a pečlivě vedené záznamy o kilometrech a případných opravách, některé firmy navíc obměňují svou flotilu aut často, třeba i každý rok. Tyhle vozy pak bývají v dobré kondici," říká vedoucí výkupu největšího českého autocentra AAA Auto Petr Vaněček.

A souhlasí s ním i obchodní ředitel "dvojky" na českém trhu s ojetinami, bazaru Auto ESA. "V některých firmách je služební auto určeno třeba pro manažera, který s ním nenajezdí víc než 30 tisíc kilometrů, což není moc. Pak jsou samozřejmě vozy, které za dva roky najedou 140 tisíc, a tady už hodně záleží, na jakých cestách jezdí. Měli jsme auta jezdící pravidelně trasu Praha – Paříž a byla ve vynikající kondici," říká Tomáš Svoboda.

Autu totiž paradoxně dělá lépe, když jezdí, než když stojí někde v garáži, hodně dělá i pravidelný kvalitní servis. "A pokud je v pořádku motor, stačí investice v řádu pár tisíc korun třeba do podvozkových komponentů a auto může najet bez problémů dalších sto tisíc kilometrů," dodává Tomáš Svoboda z Auto ESA.

A jak vlastně v bazaru poznat, že vůz, který se vám líbí, plnil roli firemního soumara? Napovědět může velmi často třeba bílá barva. "To je určitě pravda, jen málokterá firma totiž chce připlácet za metalízu," potvrzuje Petr Vaněček z Áček. Ale není to jediná barva. "Dnes firmy často objednávají stříbrnou metalízu či modrou základní barvu, ale prodáváme i bývalá firemní vozidla s černou metalízou," říká manažer autobazarů Autovinoř Jan Pandadis.

Typicky nažloutlá barva slonovinové kosti zase v bazarech signalizovala "německý taxík", většinou mercedes, BMW nebo VW – ty mívaly najeto statisíce kilometrů, ale z přetočeného tachometru jste to nepoznali.

"Jako u každého auta platí základní rada: prohlédněte si, jak moc je opotřebený volant, pedály a hlavice a manžeta řadicí páky, tady se velké počty kilometrů vždycky projeví," radí Tomáš Svoboda. Volant je asi nejlepším vodítkem – kvůli vyblýskaným plochám ho málokdo bude měnit, kdežto našroubovat novou hlavici páky a dát nové gumové nášlapy na pedály není žádný problém. Varovným signálem bývají také prosezená a ošoupaná sedadla.

Naopak to, co mnoho kupujících od auta odradí – drobné šrámy a odřeniny – nemusí při dnešním hustém provozu vůbec nic znamenat; maximálně je můžete využít jako záminku při smlouvání o ceně. Ideální je, pokud má auto pečlivě vedenou servisní knížku a stav tachometru je s ní v souladu: často se stává, že je "serviska" buď úplně prázdná, nebo jsou zápisy v ní dodělány dodatečně a orazítkovány mechanikem z "Horní Lhoty", který se navíc celých pět let podepisoval stejnou propiskou.

Nejlepší radou však zůstává nekupovat auto na základě okamžitého "milostného vzplanutí", pořádně zvažovat a přivést s sebou vlastního mechanika. "Ve všech našich autocentrech vám auto zvednou na rampě, samozřejmostí je zkušební jízda, při níž vy nebo zmíněný mechanik sami auto řídíte. Největší jistotu pak budete mít, když ve třídenní lhůtě, kterou dáváme k bezplatné výměně vozu za jiný, zajedete do servisu, kde vám auto důkladně prohlédnou," dodává Petr Vaněček z AAA Auto.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.