Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucký Antik prodává za tři miliony Husákovu šestimetrovou limuzínu

  9:27aktualizováno  9:27
Černá limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák, je na prodej. Ve svém katalogu ji nabízí Antik Olomouc. Vůz byl vyroben na zakázku v ruské továrně v roce 1980.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák. | foto: Antik Olomouc

"Automobil používal Husák při oficiálních návštěvách nejvyšších představitelů různých zemí. Například při své návštěvě Československa se jím vozil i tehdejší sovětský prezident Michail Gorbačov," nastínila Elena Khourtova ze společnosti Jelanik, která Antik Olomouc provozuje.

Vůz vyrobili ve městě Gorkij v podniku Gorkovskij avtomobilnyj zavod, dnes lze toto město najít na mapě pod názvem Nižnij Novgorod. Automobil získal do své sbírky v 90. letech minulého století jeden český soukromý sběratel.

"Tehdy se některá auta z vozového parku bývalého prezidenta a generálního tajemníka KSČ Husáka dala koupit. Nyní ho prodává za tři miliony korun," popsala Khourtova s tím, že limuzína je k vidění v Praze.

Z ostatních Husákových limuzín se lidé mohou setkat například i s luxusním, ovšem také pancéřovaným vozem Zil 115. Na rozbití jeho oken by bylo potřeba ráže 303, a podlahu má odolnou vůči minám. V některých místech je totiž silná téměř tři centimetry (více včetně fotografií zde).

Spotřeba limuzíny je kolem třiceti litrů benzinu na sto kilometrů

I nabízený Gaz 14 je ale jedinečný. "Myslím, že ve své době byl v republice jediný tohoto typu a roku výroby. Nešlo o auto pro běžného člověka, má spotřebu mezi třiceti až pětatřiceti litry benzinu, navíc je dlouhé šest metrů," popsala Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Sama si zkusila vůz řídit a při dnešní hustotě provozu s ním není snadné manévrovat nebo parkovat. "Ale samozřejmě díky tomu, že je bez problémů pojízdné, potřebuje projet, udržovat," podotkla.

Auto má nejen vypracovaný, ve dřevě provedený interiér, ale oproti tehdejším běžným vozidlům i zesílené plechy karoserie. "S tím autem se bude dát ještě tři sta let jezdit," směje se Khourtova.

Limuzína Gaz 14, kterou se vozil poslední socialistický československý prezident Gustáv Husák.

Gustáv Husák se stal symbolem normalizačního režimu. Na funkci generálního tajemníka rezignoval 17. prosince 1987. Nahradil ho Milouš Jakeš. Po změnách v listopadu 1989 odešel Husák 10. prosince 1989 z prezidentského postu. Zemřel v Bratislavě 18. listopadu 1991.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.