Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olovnaté benziny skončí po roce 2000

aktualizováno 
-
Nejdříve v lednu roku 2001 a nejpozději na konci roku 2002 zmizí z čerpacích stanic olovnatý benzin. Special nahradí benzin se speciální přísadou, kterou bude výrobce dodávat již namíchanou do benzinu přímo k čerpadlům. Hlavním prvkem těchto sloučenin je draslík. Benzin Super u čerpadel úplně skončí, majitelé vozů na olovnaté palivo budou tankovat Natural 95, ke kterému do nádrže přilejí přísadu nahrazující olovo.

»Podepsali jsme evropskou dohodu, čímž jsme se jako stát zavázali ukončit prodej olovnatých benzinů do konce roku 2002,« říká Oldřich Petržilka z ministerstva průmyslu a obchodu a dodává: »Pokud ale zákony projdou hladce parlamentem, mohl by prodej skončit už na začátku roku 2001.« »Změnu opravdu pocítí asi jen osm procent řidičů, kteří v současné době tankují benzin Super,« říká Miloš Podrazil, sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Ti budou muset natankovat Natural 95, do kterého přilejou přísadu. Aditiva se už u některých čerpadel prodávají, cena přísady na jednu nádrž je asi dvacetikorunová. Toho už si všimli někteří majitelé aut jezdících na Super. Toto palivo je u pump většinou o něco dražší než Natural 95. Je-li cenový rozdíl mezi oběma palivy osmdesát haléřů, přijde čtyřicetilitrová nádrž Naturalu o dvaatřicet korun levněji, než by stálo tankování benzinu Super. Úspora po přidání dvacetikorunového aditiva do načerpaného Naturalu činí dvanáct korun. Bezolovnatý benzin mohou již nyní tankovat vozy bez katalyzátoru, které však mají hliníkovou motorovou hlavu a tvrzená sedla ventilů.

Autor:


Témata: Éčka


Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.