Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olovnaté benziny skončí po roce 2000

aktualizováno 
-
Nejdříve v lednu roku 2001 a nejpozději na konci roku 2002 zmizí z čerpacích stanic olovnatý benzin. Special nahradí benzin se speciální přísadou, kterou bude výrobce dodávat již namíchanou do benzinu přímo k čerpadlům. Hlavním prvkem těchto sloučenin je draslík. Benzin Super u čerpadel úplně skončí, majitelé vozů na olovnaté palivo budou tankovat Natural 95, ke kterému do nádrže přilejí přísadu nahrazující olovo.

»Podepsali jsme evropskou dohodu, čímž jsme se jako stát zavázali ukončit prodej olovnatých benzinů do konce roku 2002,« říká Oldřich Petržilka z ministerstva průmyslu a obchodu a dodává: »Pokud ale zákony projdou hladce parlamentem, mohl by prodej skončit už na začátku roku 2001.« »Změnu opravdu pocítí asi jen osm procent řidičů, kteří v současné době tankují benzin Super,« říká Miloš Podrazil, sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Ti budou muset natankovat Natural 95, do kterého přilejou přísadu. Aditiva se už u některých čerpadel prodávají, cena přísady na jednu nádrž je asi dvacetikorunová. Toho už si všimli někteří majitelé aut jezdících na Super. Toto palivo je u pump většinou o něco dražší než Natural 95. Je-li cenový rozdíl mezi oběma palivy osmdesát haléřů, přijde čtyřicetilitrová nádrž Naturalu o dvaatřicet korun levněji, než by stálo tankování benzinu Super. Úspora po přidání dvacetikorunového aditiva do načerpaného Naturalu činí dvanáct korun. Bezolovnatý benzin mohou již nyní tankovat vozy bez katalyzátoru, které však mají hliníkovou motorovou hlavu a tvrzená sedla ventilů.

Autor:


Témata: Éčka

Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Najdete na iDNES.cz