Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do centra Paříže nesmí autobusy a náklaďáky starší 15 let. A bude hůř

aktualizováno 
V neděli 27. září se Paříž připojí k jiným evropským městům a poprvé organizuje den bez aut. Udělat z metropole místo s lepším ovzduším je prioritou současné starostky Anne Hidalgo. Ta zároveň zakázala od září vjezd starým autobusům a nákladním vozům a v další letech chce omezit i cestování osobními auty.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

V celém centru Paříže bude v neděli od 11 do 18 hodin platit zákaz vjezdu všem automobilům a autobusům. Radnice tak zatím alespoň na den promění metropoli v pěší a cyklistický ráj. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní a kulinářské akce.

Turisté, kteří do Paříže v tento den zamíří, mohou parkovat na vyhrazených parkovištích na periferii. Pro autobusy jsou doporučená parkoviště Bercy a Pershing.

Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské dopravy, autobusy Cars Air France pro spojení s letištěm, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí.

Čistá auta

Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

Ilustrační foto.

Nedělní akce, ač je první svého druhu, má upozornit na dlouhodobý plán pařížské radnice. A to udělat z metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. Starostka Paříže Anne Hidalgo má boj proti znečištěnému ovzduší jako jednu z hlavních priorit svého mandátu. Pařížská rada proto už na začátku letošního roku přijala několik důležitých opatření, která postupně vejdou v platnost.

Už od 1. září tak do centra Paříže nesmí autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, které byly uvedeny do provozu před 1. říjnem 2001. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin.

Bez omezení mohou jezdit pouze po pařížském okruhu zvaném Boulevard périphérique a také přes Bouloňský lesík (Bois de Boulogne) a Bois de Vincennes. Porušení tohoto nařízení bude řidiče stát 35 eur a riskují i zabavení vozidla. Podle statistiky tvoří staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy.

Příští rok by měl plán na vyčištění ovzduší pokračovat. Od července 2016 už do centra nebudou moci vjet osobní auta i jednostopá vozidla uvedená do provozu před rokem 1997. V další etapě, tedy od roku 2017 do 2020, se pak postupně bude omezovat vjezd aut s dieselovými motory označenými Euro 2, 3 i 4. Pro mnohé dopravce a další firmy je plán radnice zásadní, zvláště po finanční stránce. V celkem krátké době totiž budou muset obnovit svůj vozový park ekologičtějšími vozidly s normou Euro 5 a 6.

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Elektrická tříkolka Nobe

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro...

Maedismus je učení mistra tužky, který umí zhmotnit rychlost mazd

Studie Mazda Vision Coupe

Maeda je jméno, na které mazdisté přísahají. Šéfdesignér Ikuo Maeda je superstar hirošimské automobilky a právě on dal...

Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.