Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do centra Paříže nesmí autobusy a náklaďáky starší 15 let. A bude hůř

aktualizováno 
V neděli 27. září se Paříž připojí k jiným evropským městům a poprvé organizuje den bez aut. Udělat z metropole místo s lepším ovzduším je prioritou současné starostky Anne Hidalgo. Ta zároveň zakázala od září vjezd starým autobusům a nákladním vozům a v další letech chce omezit i cestování osobními auty.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

V celém centru Paříže bude v neděli od 11 do 18 hodin platit zákaz vjezdu všem automobilům a autobusům. Radnice tak zatím alespoň na den promění metropoli v pěší a cyklistický ráj. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní a kulinářské akce.

Turisté, kteří do Paříže v tento den zamíří, mohou parkovat na vyhrazených parkovištích na periferii. Pro autobusy jsou doporučená parkoviště Bercy a Pershing.

Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské dopravy, autobusy Cars Air France pro spojení s letištěm, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí.

Čistá auta

Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

Ilustrační foto.

Nedělní akce, ač je první svého druhu, má upozornit na dlouhodobý plán pařížské radnice. A to udělat z metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. Starostka Paříže Anne Hidalgo má boj proti znečištěnému ovzduší jako jednu z hlavních priorit svého mandátu. Pařížská rada proto už na začátku letošního roku přijala několik důležitých opatření, která postupně vejdou v platnost.

Už od 1. září tak do centra Paříže nesmí autobusy, autokary a nákladní auta nad 3,5 tuny, které byly uvedeny do provozu před 1. říjnem 2001. Zákaz pro ně platí každý den včetně víkendů od 8 do 20 hodin.

Bez omezení mohou jezdit pouze po pařížském okruhu zvaném Boulevard périphérique a také přes Bouloňský lesík (Bois de Boulogne) a Bois de Vincennes. Porušení tohoto nařízení bude řidiče stát 35 eur a riskují i zabavení vozidla. Podle statistiky tvoří staré autobusy a nákladní auta 10 až 15 procent veškeré pařížské dopravy.

Příští rok by měl plán na vyčištění ovzduší pokračovat. Od července 2016 už do centra nebudou moci vjet osobní auta i jednostopá vozidla uvedená do provozu před rokem 1997. V další etapě, tedy od roku 2017 do 2020, se pak postupně bude omezovat vjezd aut s dieselovými motory označenými Euro 2, 3 i 4. Pro mnohé dopravce a další firmy je plán radnice zásadní, zvláště po finanční stránce. V celkem krátké době totiž budou muset obnovit svůj vozový park ekologičtějšími vozidly s normou Euro 5 a 6.

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.