Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci chtějí rychlostní limit na dálnicích, tvrdí výzkum. Ideálně 150

  13:00aktualizováno  13:00
Podobných zemí už moc nenajdete. S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. Možná však od své chlouby přece jen upustí. Jak ukázal průzkum, stále více Němců se přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h.

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pro spoustu řidičů jsou německé dálnice, které nemají stanovené rychlostní limity, vítězstvím volnosti nad úředním šimlem. Německo je jedinou zemí v Evropě, která si podobnou vymoženost užívá, vychází přitom z filozofie „Freie Fahrt für Freie Bürger“ (volná jízda pro svobodné občany), sloganu z dob studené války, který přirovnával země s omezenou rychlostí k totalitním režimům.

Neomezená rychlost ovšem neplatí v celém německém dálničním systému, podle organizace European Transport Safety Council (ETSC) se jedná o 52 procent z celkové délky Na 48 procentech úseků platí doporučená rychlost 130 km/hod.

Jak ale ukázal výzkum společnosti YouGov z letošního října, sami Němci se k rychlostním limitům nestaví tak jednoznačně, jak to na první pohled vypadá. Podle výzkumu by dokonce 56 procent německé veřejnosti uvítalo zavedení limitu 150 km/hod na celém území Spolkové republiky.

Zajímavé je, že pouze 48 procent dotázaných věří, že by zákonem stanovená rychlost zvýšila bezpečnost na dálnicích. Opačný názor pak vyjádřilo 45 procent respondentů.

Němci ale zase nechtějí zpomalovat až příliš. Ochota zavést nějaký limit výrazně ubývá s tím, čím je tato hranice nižší. Maximální rychlost 130 km/hod by si přálo jen 40 respondentů a hranici 112 km/hod, která platí například v Británii (70 mil za hodinu - mph), by uvítalo jen 11 procent dotázaných. Výzkum také ukázal, že zavedení limitu by uvítali hlavně starší a zkušenější řidiči, zatímco podpora u mladých lidí mezi 18 až 24 lety dosahovala pouze necelé třetiny.

Počet úmrtí na německých dálnicích se každým rokem pravidelně zmenšuje, ale podle organizace ETSC se na neomezených úsecích stává největší počet smrtelných nehod (67 procent). Debata o rychlostních limitech nabírá v Německu na intenzitě, většina politiků včetně Angely Merkelové je stále proti jejich zavedení.




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Škoda Octavia 1.6 TDI 2011 ·...
Škoda Octavia 1.6 TDI 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 125 229 km, diesel
190 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz