Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci chtějí rychlostní limit na dálnicích, tvrdí výzkum. Ideálně 150

  13:00aktualizováno  13:00
Podobných zemí už moc nenajdete. S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. Možná však od své chlouby přece jen upustí. Jak ukázal průzkum, stále více Němců se přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h.

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pro spoustu řidičů jsou německé dálnice, které nemají stanovené rychlostní limity, vítězstvím volnosti nad úředním šimlem. Německo je jedinou zemí v Evropě, která si podobnou vymoženost užívá, vychází přitom z filozofie „Freie Fahrt für Freie Bürger“ (volná jízda pro svobodné občany), sloganu z dob studené války, který přirovnával země s omezenou rychlostí k totalitním režimům.

Neomezená rychlost ovšem neplatí v celém německém dálničním systému, podle organizace European Transport Safety Council (ETSC) se jedná o 52 procent z celkové délky Na 48 procentech úseků platí doporučená rychlost 130 km/hod.

Jak ale ukázal výzkum společnosti YouGov z letošního října, sami Němci se k rychlostním limitům nestaví tak jednoznačně, jak to na první pohled vypadá. Podle výzkumu by dokonce 56 procent německé veřejnosti uvítalo zavedení limitu 150 km/hod na celém území Spolkové republiky.

Zajímavé je, že pouze 48 procent dotázaných věří, že by zákonem stanovená rychlost zvýšila bezpečnost na dálnicích. Opačný názor pak vyjádřilo 45 procent respondentů.

Němci ale zase nechtějí zpomalovat až příliš. Ochota zavést nějaký limit výrazně ubývá s tím, čím je tato hranice nižší. Maximální rychlost 130 km/hod by si přálo jen 40 respondentů a hranici 112 km/hod, která platí například v Británii (70 mil za hodinu - mph), by uvítalo jen 11 procent dotázaných. Výzkum také ukázal, že zavedení limitu by uvítali hlavně starší a zkušenější řidiči, zatímco podpora u mladých lidí mezi 18 až 24 lety dosahovala pouze necelé třetiny.

Počet úmrtí na německých dálnicích se každým rokem pravidelně zmenšuje, ale podle organizace ETSC se na neomezených úsecích stává největší počet smrtelných nehod (67 procent). Debata o rychlostních limitech nabírá v Německu na intenzitě, většina politiků včetně Angely Merkelové je stále proti jejich zavedení.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.