Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci chtějí rychlostní limit na dálnicích, tvrdí výzkum. Ideálně 150

  13:00aktualizováno  13:00
Podobných zemí už moc nenajdete. S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. Možná však od své chlouby přece jen upustí. Jak ukázal průzkum, stále více Němců se přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h.

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Pro spoustu řidičů jsou německé dálnice, které nemají stanovené rychlostní limity, vítězstvím volnosti nad úředním šimlem. Německo je jedinou zemí v Evropě, která si podobnou vymoženost užívá, vychází přitom z filozofie „Freie Fahrt für Freie Bürger“ (volná jízda pro svobodné občany), sloganu z dob studené války, který přirovnával země s omezenou rychlostí k totalitním režimům.

Neomezená rychlost ovšem neplatí v celém německém dálničním systému, podle organizace European Transport Safety Council (ETSC) se jedná o 52 procent z celkové délky Na 48 procentech úseků platí doporučená rychlost 130 km/hod.

Jak ale ukázal výzkum společnosti YouGov z letošního října, sami Němci se k rychlostním limitům nestaví tak jednoznačně, jak to na první pohled vypadá. Podle výzkumu by dokonce 56 procent německé veřejnosti uvítalo zavedení limitu 150 km/hod na celém území Spolkové republiky.

Zajímavé je, že pouze 48 procent dotázaných věří, že by zákonem stanovená rychlost zvýšila bezpečnost na dálnicích. Opačný názor pak vyjádřilo 45 procent respondentů.

Němci ale zase nechtějí zpomalovat až příliš. Ochota zavést nějaký limit výrazně ubývá s tím, čím je tato hranice nižší. Maximální rychlost 130 km/hod by si přálo jen 40 respondentů a hranici 112 km/hod, která platí například v Británii (70 mil za hodinu - mph), by uvítalo jen 11 procent dotázaných. Výzkum také ukázal, že zavedení limitu by uvítali hlavně starší a zkušenější řidiči, zatímco podpora u mladých lidí mezi 18 až 24 lety dosahovala pouze necelé třetiny.

Počet úmrtí na německých dálnicích se každým rokem pravidelně zmenšuje, ale podle organizace ETSC se na neomezených úsecích stává největší počet smrtelných nehod (67 procent). Debata o rychlostních limitech nabírá v Německu na intenzitě, většina politiků včetně Angely Merkelové je stále proti jejich zavedení.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Renault Master 100dci/2.5...
Renault Master 100dci/2.5...

r.v. 2011, naj. 156 000 km, diesel
168 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.