Dálnice D1

Dálnice D1 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Němci chtějí rychlostní limit na dálnicích, tvrdí výzkum. Ideálně 150

  • 73
Podobných zemí už moc nenajdete. S neomezenou rychlostí na dálnicích se Německo řadí mezi státy jako Afghánistán nebo Severní Korea. Možná však od své chlouby přece jen upustí. Jak ukázal průzkum, stále více Němců se přiklání k zavedení rychlostního limitu. Jako nejpřijatelnější se jeví 150 km/h.

Pro spoustu řidičů jsou německé dálnice, které nemají stanovené rychlostní limity, vítězstvím volnosti nad úředním šimlem. Německo je jedinou zemí v Evropě, která si podobnou vymoženost užívá, vychází přitom z filozofie „Freie Fahrt für Freie Bürger“ (volná jízda pro svobodné občany), sloganu z dob studené války, který přirovnával země s omezenou rychlostí k totalitním režimům.

Neomezená rychlost ovšem neplatí v celém německém dálničním systému, podle organizace European Transport Safety Council (ETSC) se jedná o 52 procent z celkové délky Na 48 procentech úseků platí doporučená rychlost 130 km/hod.

Jak ale ukázal výzkum společnosti YouGov z letošního října, sami Němci se k rychlostním limitům nestaví tak jednoznačně, jak to na první pohled vypadá. Podle výzkumu by dokonce 56 procent německé veřejnosti uvítalo zavedení limitu 150 km/hod na celém území Spolkové republiky.

Zajímavé je, že pouze 48 procent dotázaných věří, že by zákonem stanovená rychlost zvýšila bezpečnost na dálnicích. Opačný názor pak vyjádřilo 45 procent respondentů.

Němci ale zase nechtějí zpomalovat až příliš. Ochota zavést nějaký limit výrazně ubývá s tím, čím je tato hranice nižší. Maximální rychlost 130 km/hod by si přálo jen 40 respondentů a hranici 112 km/hod, která platí například v Británii (70 mil za hodinu - mph), by uvítalo jen 11 procent dotázaných. Výzkum také ukázal, že zavedení limitu by uvítali hlavně starší a zkušenější řidiči, zatímco podpora u mladých lidí mezi 18 až 24 lety dosahovala pouze necelé třetiny.

Počet úmrtí na německých dálnicích se každým rokem pravidelně zmenšuje, ale podle organizace ETSC se na neomezených úsecích stává největší počet smrtelných nehod (67 procent). Debata o rychlostních limitech nabírá v Německu na intenzitě, většina politiků včetně Angely Merkelové je stále proti jejich zavedení.