Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Omlazenou ojetinu ve Slovinsku zabaví

  10:52aktualizováno  10:52
Téměř třetina ojetých aut na českých silnicích byla minimálně o rok podvodně omlazena. Tedy bylo jim změněno datum první registrace. Vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

K nárůstu podvodné změny stáří ojetých aut došlo podle ředitele Cebie Martina Pajera v souvislosti s loňským uvolněním dovozu použitých aut ze zahraničí.

"Po 1.7. 2006 vstoupila v platnost novela 226/2006, která upravila zákon 56/2001. Tím skončilo omezení dovozu vozidel do 8 let stáří (resp. 5 let u nákladních vozidel a autobusů). Nutná je ovšem homologace ES, případně schválení technické způsobilosti vydaného členským státem EU," vysvětluje Pajer.

Často nic netušící majitelé takto omlazených vozů pak mohou mít problémy například na cestě z dovolené na hranicích Slovinska, s Chorvatskem a Srbskem, které začalo s testovacím provozem Schengenského informačního systému a prověřuje všechny podezřelé vozy. "Ostrý provoz je plánován na 1.1.2008," upozorňuje Martin Pajer.

"Od 15.6.2007 jsme zaznamenali enormní nárůst zajištěných vozidel českých majitelů, kteří jsou ze svých automobilů vysazováni na slovinské hranici. Budoucnost zajištěných vozidel je zcela nejistá a dle našich zkušeností velké procento z nich se zpět českým majitelům již nikdy nevrátí," upozorňuje šéf Cebie.

Rok výroby již dnes není evidován v technickém průkazu, a tak tento velmi důležitý údaj není prakticky běžně dostupný.

Jedinou možnou systémovou ochranou pro majitele vozidel v ČR může být pouze zavedení kontroly originality vozidel, která by se prováděla nejen při individuálním dovozu ojetiny do ČR, ale i při každé změně majitele vozidla tak, jak to například probíhá v Maďarsku nebo jak je připravováno na Slovensku.

Průměrné stáří tuzemského vozového parku se blíží 14 rokům. Vozy kolem 14 let jsou podle Sdružení automobilového průmyslu zároveň nejvíce rostoucí kategorií dovážených ojetin. VÍCE ZDE...

Obnova vozového parku novými vozy je přitom v ČR na hranici tří procent, zatímco v západních zemích je to osm až deset procent ročně.

Podle společného prohlášení Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu by měl stát urychlit trvalé vyřazování z provozu vozidel, která neplní požadavky na technický stav, měl by zlepšit činnost dopravních úřadů a zároveň vhodně motivovat občany k nákupu vozů šetrnějších k životnímu prostředí.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.