Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Omlazenou ojetinu ve Slovinsku zabaví

  • 104
Téměř třetina ojetých aut na českých silnicích byla minimálně o rok podvodně omlazena. Tedy bylo jim změněno datum první registrace. Vyplývá to ze statistiky společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel.

K nárůstu podvodné změny stáří ojetých aut došlo podle ředitele Cebie Martina Pajera v souvislosti s loňským uvolněním dovozu použitých aut ze zahraničí.

"Po 1.7. 2006 vstoupila v platnost novela 226/2006, která upravila zákon 56/2001. Tím skončilo omezení dovozu vozidel do 8 let stáří (resp. 5 let u nákladních vozidel a autobusů). Nutná je ovšem homologace ES, případně schválení technické způsobilosti vydaného členským státem EU," vysvětluje Pajer.

Často nic netušící majitelé takto omlazených vozů pak mohou mít problémy například na cestě z dovolené na hranicích Slovinska, s Chorvatskem a Srbskem, které začalo s testovacím provozem Schengenského informačního systému a prověřuje všechny podezřelé vozy. "Ostrý provoz je plánován na 1.1.2008," upozorňuje Martin Pajer.

"Od 15.6.2007 jsme zaznamenali enormní nárůst zajištěných vozidel českých majitelů, kteří jsou ze svých automobilů vysazováni na slovinské hranici. Budoucnost zajištěných vozidel je zcela nejistá a dle našich zkušeností velké procento z nich se zpět českým majitelům již nikdy nevrátí," upozorňuje šéf Cebie.

Rok výroby již dnes není evidován v technickém průkazu, a tak tento velmi důležitý údaj není prakticky běžně dostupný.

Jedinou možnou systémovou ochranou pro majitele vozidel v ČR může být pouze zavedení kontroly originality vozidel, která by se prováděla nejen při individuálním dovozu ojetiny do ČR, ale i při každé změně majitele vozidla tak, jak to například probíhá v Maďarsku nebo jak je připravováno na Slovensku.

Průměrné stáří tuzemského vozového parku se blíží 14 rokům. Vozy kolem 14 let jsou podle Sdružení automobilového průmyslu zároveň nejvíce rostoucí kategorií dovážených ojetin. VÍCE ZDE...

Obnova vozového parku novými vozy je přitom v ČR na hranici tří procent, zatímco v západních zemích je to osm až deset procent ročně.

Podle společného prohlášení Svazu dovozců automobilů a Sdružení automobilového průmyslu by měl stát urychlit trvalé vyřazování z provozu vozidel, která neplní požadavky na technický stav, měl by zlepšit činnost dopravních úřadů a zároveň vhodně motivovat občany k nákupu vozů šetrnějších k životnímu prostředí.

,