Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf TSK: Opravovat pražské silnice v noci neumožňují hygienické normy

Exkluzivně   12:00aktualizováno  6. června 19:54
Jak koordinuje TSK opravy komunikací v hlavním městě? Kde čekat v létě dopravní komplikace kvůli rozkopaným silnicím? Na otázky čtenářů odpovídá v exkluzivním online rozhovoru na iDNES.cz generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy Petr Smolka.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

„Pro rekonstrukce a stavby není z našeho pohledu vhodnější období než letní prázdniny. Z Prahy odjede řada lidí na dovolené a sníží se tím dopravní zatížení, takže jednoznačným argumentem je znatelně nižší hustota dopravy. Navíc panuje ze stavebního pohledu ideální počasí. Je pochopitelně nepříjemné, že je uzavírek více najednou, ale v období mimo prázdniny by situace byla ještě mnohem horší,“ vysvětluje Petr Smolka.

Generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy Petr Smolka

Generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy Petr Smolka

Online rozhovor s Petrem Smolkou čtěte zde  

Dále generální ředitel TSK odpovídal na konkrétní dotazy čtenářů na jednotlivé práce na rekonstrukcích. „Předpokládáme celkové zkrácení termínu dopravního omezení,“ slíbil u rekonstrukce Husitské ulice a dodal že vzhledem ke stavu komunikace byla rekonstrukce nezbytně nutná.

TSK podle svého ředitele řadu let prosazuje koncepci koordinace všech investorů v rámci jednoho omezení (uzavírky). „Bohužel, jednotliví investoři jsou samostatné organizace, které hospodaří s vlastním rozpočtem, a rekonstrukce svých svěřených sítí plánují dle svých priorit a aktuálního technického stavu,“ vysvětluje, proč se opakovaně rozkopává stejná komunikace.

Co se chystá

TSK připravuje na léto tyto uzavírky

  • Wilsonova ulice v oblasti křižovatky u Bulhara až po Hlávkův most ve směru z centra
  • ulici k Barrandovu v oblasti křižovatka Holyně až po městský okruh
  • most přes Růžičkovu rokli v ulici K Barrandovu 
  • ulice Kamýcká v úseku Dvorská až po hranice Prahy 
  • ulice Patočkova v úseku Bělohorská - Pod Královkou do té doby dokončení sanace svahu v ulici Horoměřická
  • v předstihu TSK plánuje dokončit opravy ulic Keplerova a Žitomírská. 
  • do konce června bude zprovozněna část ulice Libušská a část nového kruhové objezdu Libušská - Kunratická spojka
  • na začátku července bude ukončena oprava ulice Bieblova

V rozhovoru se objevil několikrát dotaz, proč dělníci nepracují na rekonstrukcích komunikací v noci. „V rámci stavebního povolení máme vždy za povinnost dodržet hygienické limity, a to jak z pohledu hlučnosti, tak prašnosti. S ohledem na to, že pracujeme v drtivé většině případů v zastavěných hustě obydlených oblastech, jsou tyto limity velmi přísné,“ vysvětluje Smolka. Prakticky je tedy podle něj nemožné získat souhlas s nočními pracemi. „Například v případě rekonstrukce Nuselského mostu jsme mohli hlučné práce na sanaci pláště provádět pouze 2 hodiny dopoledne a 2 hodiny odpoledne,“ dodává. 

„Doprava v Praze je řízena dynamicky. Neexistuje už prakticky pevné nastavení semaforů, řidiči nazývané Zelena vlna,“ vysvětluje Smolka. Semafory jsou tedy v Praze řízeny v závislosti na intenzitě dopravy.

Proč se tak často ucpávají výjezdy u tunelového komplexu Blanka?

Denně projede Blankou v průměru 75 000 – 80 000 vozidel. Nejzatíženějším úsekem (Dejvický tunel) projíždělo za poslední rok (od září 2016 do srpna 2017) v průměru 88 000 vozidel za den. Kvůli tomuto množství dochází často k uzavírání vjezdů nejen do tunelového komplexu Blanka, ale i do dalších tunelů na Městském okruhu. „Obvykle se tak děje v období dopravních špiček, což má logicky za následek vznik kolon před portálem Bubenečského tunelu v Troji a v opačném směru před tunelem Mrázovka v ulici Dobříšská. Aby se odbouraly negativní vedlejší efekty, jako je zhoršení situace na Praze 6 nebo třeba na Strakonické, musí být bezpodmínečně dobudován celý okruh a k němu i vnější, tedy Pražský okruh,“ vysvětluje Petr Smolka.

„Pokud dochází k uzavírání vjezdu do tunelového komplexu Blanka, i do dalších tunelů na Městském okruhu, je k tomu vždy důvod,“ pokračuje ředitel TSK. „Obvykle se tak děje v období dopravních špiček, což vede ke vzniku kolon před portálem Bubenečského tunelu v Troji a v opačném směru před tunelem Mrázovka v ulici Dobříšská. Ačkoli se to může zdát obtížně pochopitelné, příčinou uzavírání vjezdu do tunelu v Troji je omezení dopravy u Barrandovského mostu a příčinou uzavírání vjezdu do tunelu Mrázovka je omezení dopravy v Troji u napojení ulice Povltavské na navazující komunikace.“

Složitý průplet v obou uvedených místech vyvolává vznik kolon, které narůstají až k tunelům. Z bezpečnostního hlediska je vznik kolon v tunelu nepřípustný, proto dochází k regulaci provozu nebo omezování rychlosti, a to dle hustoty provozu buď automaticky, nebo přímými zásahy operátorů dopravy (Policie ČR). Ti mohou následně regulovat provoz v úsecích komunikací před tunely (např. omezení doby vjezdu na 60, 30 a 10%). V extrémním případě pouští dopravu jednotlivými vjezdy tak, aby vozidla přijížděla do problematického místa pomaleji a postupně.

Kdy bude konečně opravena nejhorší silnice v Česku - vršovická ulice U seřadiště?

Akce „ U Seřadiště“  v sobě zahrnuje rekonstrukci tří ulic - U Seřadiště, Na Louži, Pod Soutratím. „Z hlediska projednávání je to velice složitá akce, jelikož od počátku projednávání je zde problém s pozemky  soukromého vlastníka, které zasahují do rekonstrukce vozovek a chodníků. V tuto chvíli je ÚMČP10 vydáno územní rozhodnutí (ÚR) a v rámci koordinace usilujeme o stavební povolení,“ uvádí Petr Smolka.

V rámci rekonstrukce bude provedena kompletní oprava vozovky, vybudovány nové chodníky a parkovací stání a nové odvodnění komunikace. „V souvislosti s vydáním územního rozhodnutí je rovněž řešena akce na umístění veřejného osvětlení  a řeší se další koordinace se správci poduličních sítí jako je např. PVS a výměna vodovodu a kanalizace,“ dodává Smolka.

Další podmínkou, pro úspěšnou realizaci akce, je řešení přeložky kabelů ve správě SŽDC v záboru stavby a zpracování příslušné projektové dokumentace. 

Celá tato rekonstrukce bude podle Smolky rozdělena do etap a předpokládá se, že alespoň část začne TSK realizovat počátkem roku 2019. 

„Vzhledem k plánované investici PVS do nového vodovodu a zejména splaškové kanalizace v ulici Na Louži a U Seřadiště s předpokládaným datem provádění stavby v r. 2020 – 2021 opravu ulic U Seřadiště, Na Louži a Pod Soutratím musíme odložit až po provedení těchto inženýrských sítí. Vzhledem k neutěšenému stavu vozovky nyní připravujeme provizorní opravu, kdy položíme souvislou vrstvu nového povrchu s životností minimálně tři roky do doby řádné rekonstrukce. Tuto provizorní opravu bychom rádi provedli v průběhu letošního roku,“ uzavírá generální ředitel TSK.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz