Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel a jeho pátá krize. Zrovna teď by ho byla škoda

aktualizováno 
Co bude s Opelem dál, není jasné. Ani německá značka už není schopna fungovat dál bez pomoci. Berlínská vláda ji zatím odmítá, předložené plány na záchranu se jí nelíbí. Východisko z páté krize Opelu zatím není na dohled. Vše naznačuje, že nejúčinnějším lékem by mohlo být opuštění koncernu GM.

Opel Olympia | foto: Opel

Před sto lety vyráběl Adam Opel šicí stroje. Německé firmy zaměřené na toto zboží však produkovaly začátkem 20. století dohromady tak moc pomocníků pro švadlenky, že jim byl celý svět rázem malým odbytištěm.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Nabízí se jistá analogie s dnešní situací, kdy automobilky v posledních letech neustále zvyšovaly výrobu a přitom přibývala další a další konkurence, nejčastěji z Asie. Dnes je před řadou z nich, a patří mezi ně i Opel, nejistá budoucnost.

Jako každá jiná značka si Opel prošel ve své historii řadou krizí, dnes čelí další. Značce přitom nelze upřít, že se za 147 let své existence nesmazatelně zapsala na mapu Evropy. A do srdcí mnoha Evropanů. Na české silnici pronikla ve větší míře až po pádu socialismu.

Požár v roce 1911 nadobro ukončil produkci šicích strojů ve firmě Opel. První krize byla na světě. Poté se ale firma rychle vrhla na výrobu jízdních kol a stala se v ní světovou jedničkou. Na konci 20. let už kralovala německému automobilovému průmyslu. V té době ji synové dávno zesnulého zakladatele firmy prodávají americkému koncernu General Motors. Inkasovali 33,4 milionů dolarů. Na tehdejší poměry to byl obrovský obchod.

Převod akcií se uskutečnil krátce před nástupem velké hospodářské krize. Ta zabrzdila prodeje aut, následovala válka a přechod na válečnou výrobu. Americký majitel na čas ztratil nad svým majetkem kontrolu.

Po ledničkách přišel rozkvět

Konec války výrobu aut v továrnách Opelu úplně zamrazil a nějakou dobu jejich produkční linky chrlily ledničky.

Následoval rychlý boom prodeje osobních aut všude v Evropě a rozkvět značky především v 60. a 70. letech minulého století. K nim patří dodnes vzpomínané modely Opelu - Rekord, Manta či Ascona.

Třetí velký pád ekonomiky automobilky se sídlem v Rüsselsheimu přišel s počátkem 80. let a ropnou krizí. Zájem o auta klesal o desítky procent, Opel propustil 7 500 zaměstnanců.

Čtvrtou neslavnou kapitolu napsala špatná rozhodnutí vedení firmy na přelomu 90. let spojená se jménem Lopéz. Španělský manažer vsadil na drastické snižování výrobních nákladů, které vyústily v horší kvalitu aut a poškození image značky.
 
I z těchto problémů se uměla německá značka dlouhodobě vlastněná americkým koncernem General Motors pomalu dostávat. V posledních letech se snažila zlepšovat kvalitu svých aut. V loňských statistikách lze najít Opely Corsa a Astra v desítce nejprodávanějších vozů v Evropě. Malé MPV Meriva dokonce před dvěma roky kralovala žebříčkům spolehlivosti TÜV Report. A Opel Insignia je nejnovějším držitelem ocenění pro nejlepší evropské auto tohoto roku.

Přesto přichází pátá velká krize. Její kořeny tentokrát pocházejí z USA. Americké automobilové koncerny totiž zaspaly dobu a nezareagovaly včas na nástup moderních úspornějších aut. K tomu se přidává velká finanční krize. General Motors dostává z amerického rozpočtu velké finanční injekce, aby byl schopen přežít. A evropský Opel není na předních příčkách seznamu priorit, které by chtěl urgentně řešit...

Opel
Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.