Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý městský švihák: Opel začíná od Adama

  12:30aktualizováno  12:30
Opel představuje stylové mikroauto. Zajímavě tvarovaná krabička do města jménem Adam se začne prodávat až za půl roku.

Když se rozhodl koncern VW postavit auto do města, vyšla z toho trochu fádně vyhlížející trojčata, která vyjíždějí z fabriky v Bratislavě, v případě PSA a Toyoty to jsou tři boubelatá autíčka vyráběná u Kolína (o kolíňatech čtěte více zde). Se zpožděním oproti hlavním konkurentům představuje malinké auto Opel. Minimálně zaslouží ocenění za invenci. Adama si s ničím nespletete.

Původně se o něm mluvilo jako o Opelu Junior nebo Allegra. Nakonec to bude Adam, stejně se jmenoval zakladatel značky, která vznikla před 150 lety. Opel ale spojitost se jménem zakladatele nijak nezmiňuje. Hlavním důvodem volby nezvyklého jména má být lehká zapamatovatelnost a jednoduchá použitelnost na všech trzích, na které zamíří.

Opel Adam

Adam vstupuje do nejmenší kategorie aut, kterým výrobci říkají segment A. Tam už má Opel několik let povedenou, ale praktičtěji zaměřenou Agilu (z českého trhu ji Opel před dvěma roky stáhl).

Za hlavní konkurenty pro novou miniaturu nepovažuje Opel jen trojčata od VW vyráběná v Bratislavě (Seat Mii, Škoda Citigo, Volkswagen UP!). Adam má prý cílit také na Fiat 500 nebo Toyotu iQ.

Může se hodit

Chtěli byste si koupit nové auto a libí se vám Opel? Pořiďte si ho na Automodul.cz/Opel.

Adam má být totiž hlavně malá městská stylovka pro mladé, taky ji bude Opel nabízet ve třech rozdílně zaměřených variantách pojmenovaných Jam, Glam a Slam. Adam v prvním provedení má být módní, stylový, v druhém elegantní a ve třetím bude mít sportovní nádech.

Kombinovat bude možné různé barvy karoserie, střechy, interiéru i doplňků. Mezi parádičky patří třeba LED diody vetknuté do stropu, které dávají posádce pocit, že jedou pod noční oblohou plnou hvězd. Nutno dodat, že to není nový nápad, Opel to okoukal u Rolls-Royce.

Opel Adam

Chybět nesmí propojení palubního informačního systému s chytrým telefonem, připojení na internet, Bluetooth, navigace a další hračky, které se ovládají přes  dotykový displej s uhlopříčkou osmnáct centimetrů. Řidič spíš ocení třeba samoparkovací systém: adam si sám najde místo a točí volantem, na šoférovi je jen řazení jedničky a zpátečky a šlapání na pedály. U tak malého auta také nebývá zvykem, že má v seznamu příplatkové výbavy vyhřívaný volant nebo hlídač aut v mrtvém úhlu zrcátek.

Fotogalerie

Na délku má nejmenší opel 3,7 metru, šířka je 172 centimetrů a rozvor 2 311 milimetrů. "Je tedy o 14 cm delší než Škoda Citigo a osm centimetrů širší," všímá si Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu Autembezpečně.cz.

Přední nápravu tvoří spodní ramena s tlumičovými vzpěrami McPherson namontovaná na pomocném rámu. Vzadu má adam vlečená ramena propojená torzní příčkou. "Rozměry kol sahají od 16'' do 18'', vozy s disky rozměru 17'' nebo 18'' mají standardně sportovní podvozek se sníženou světlou výškou," vypočítává výrobce. Elektrický posilovač řízení bude mít speciální režim City, který po zmáčknutí tlačítka zvýší účinek posilovače při manévrování v hustém provozu nebo na parkovištích.

Technikou má být adam zcela nové auto. Automobilka zatím bližší technické specifikace neodhalila, spekuluje se ale o tom, že za základ posloužil podvozek chystané nové generace Opelu Corsa.

Do začátku dostane adam tři benzinové čtyřválce 1,2 (70 k) a 1,4 (64 kW/87 k a 74 kW/100 k) spojené s manuální pětistupňovou převodovkou. Později dorazí nové malé benzinové turbomotory osazené přímým vstřikováním a spojené s šestistupňovými manuály.

Opel Adam

Podle serveru SME.sk má jít o motory vyvinuté ve spolupráci s čínskou značkou SAIC. Má jít o tří a čtyřválce s objemy od jednoho do 1,4 litru. Do nabídky se má podle SME.sk dostat i nový turbodiesel 1,6 l.

Opel Adam se představí na zářijovém autosalonu v Paříži, zahájení prodeje je naplánováno na začátek roku 2013. Adam se bude vyrábět v Německu.







Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.