Malý městský švihák: Opel začíná od Adama

  • 56
Opel představuje stylové mikroauto. Zajímavě tvarovaná krabička do města jménem Adam se začne prodávat až za půl roku.

Když se rozhodl koncern VW postavit auto do města, vyšla z toho trochu fádně vyhlížející trojčata, která vyjíždějí z fabriky v Bratislavě, v případě PSA a Toyoty to jsou tři boubelatá autíčka vyráběná u Kolína (o kolíňatech čtěte více zde). Se zpožděním oproti hlavním konkurentům představuje malinké auto Opel. Minimálně zaslouží ocenění za invenci. Adama si s ničím nespletete.

Původně se o něm mluvilo jako o Opelu Junior nebo Allegra. Nakonec to bude Adam, stejně se jmenoval zakladatel značky, která vznikla před 150 lety. Opel ale spojitost se jménem zakladatele nijak nezmiňuje. Hlavním důvodem volby nezvyklého jména má být lehká zapamatovatelnost a jednoduchá použitelnost na všech trzích, na které zamíří.

Opel Adam

Adam vstupuje do nejmenší kategorie aut, kterým výrobci říkají segment A. Tam už má Opel několik let povedenou, ale praktičtěji zaměřenou Agilu (z českého trhu ji Opel před dvěma roky stáhl).

Za hlavní konkurenty pro novou miniaturu nepovažuje Opel jen trojčata od VW vyráběná v Bratislavě (Seat Mii, Škoda Citigo, Volkswagen UP!). Adam má prý cílit také na Fiat 500 nebo Toyotu iQ.

Adam má být totiž hlavně malá městská stylovka pro mladé, taky ji bude Opel nabízet ve třech rozdílně zaměřených variantách pojmenovaných Jam, Glam a Slam. Adam v prvním provedení má být módní, stylový, v druhém elegantní a ve třetím bude mít sportovní nádech.

Kombinovat bude možné různé barvy karoserie, střechy, interiéru i doplňků. Mezi parádičky patří třeba LED diody vetknuté do stropu, které dávají posádce pocit, že jedou pod noční oblohou plnou hvězd. Nutno dodat, že to není nový nápad, Opel to okoukal u Rolls-Royce.

Opel Adam

Chybět nesmí propojení palubního informačního systému s chytrým telefonem, připojení na internet, Bluetooth, navigace a další hračky, které se ovládají přes  dotykový displej s uhlopříčkou osmnáct centimetrů. Řidič spíš ocení třeba samoparkovací systém: adam si sám najde místo a točí volantem, na šoférovi je jen řazení jedničky a zpátečky a šlapání na pedály. U tak malého auta také nebývá zvykem, že má v seznamu příplatkové výbavy vyhřívaný volant nebo hlídač aut v mrtvém úhlu zrcátek.

Na délku má nejmenší opel 3,7 metru, šířka je 172 centimetrů a rozvor 2 311 milimetrů. "Je tedy o 14 cm delší než Škoda Citigo a osm centimetrů širší," všímá si Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu Autembezpečně.cz.

Přední nápravu tvoří spodní ramena s tlumičovými vzpěrami McPherson namontovaná na pomocném rámu. Vzadu má adam vlečená ramena propojená torzní příčkou. "Rozměry kol sahají od 16'' do 18'', vozy s disky rozměru 17'' nebo 18'' mají standardně sportovní podvozek se sníženou světlou výškou," vypočítává výrobce. Elektrický posilovač řízení bude mít speciální režim City, který po zmáčknutí tlačítka zvýší účinek posilovače při manévrování v hustém provozu nebo na parkovištích.

Technikou má být adam zcela nové auto. Automobilka zatím bližší technické specifikace neodhalila, spekuluje se ale o tom, že za základ posloužil podvozek chystané nové generace Opelu Corsa.

Do začátku dostane adam tři benzinové čtyřválce 1,2 (70 k) a 1,4 (64 kW/87 k a 74 kW/100 k) spojené s manuální pětistupňovou převodovkou. Později dorazí nové malé benzinové turbomotory osazené přímým vstřikováním a spojené s šestistupňovými manuály.

Opel Adam

Podle serveru SME.sk má jít o motory vyvinuté ve spolupráci s čínskou značkou SAIC. Má jít o tří a čtyřválce s objemy od jednoho do 1,4 litru. Do nabídky se má podle SME.sk dostat i nový turbodiesel 1,6 l.

Opel Adam se představí na zářijovém autosalonu v Paříži, zahájení prodeje je naplánováno na začátek roku 2013. Adam se bude vyrábět v Německu.